Dr. Chaos Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Noen som har forslag til hva jeg kan skrive om i morgen? Vi fikk vite temeat i stad. Jeg har allerede tenkt ut for sakprosa teksten: Reklame Gruppepress Sosialisering Valg (vi påvirker samfunnet) Dårlig innflytelse av venner For skjønnlittærer har jeg tenkt ut: En gutt blir påvirket av gjengen, og dør (dop, etc.) En gutt blir påvirket av gjengen og ender opp nesten død (dop, etc.) Det blir nok essay på nynorsk, som kan handle om både reklame, gruppepress, sosialisering og valg, og novelle på bokmål. Vet selvsagt ikke om dette er valgmuligheter jeg har, men regner sterkt med det. Takk på forhånd Lenke til kommentar
plusminus Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 En gutt blir påvirket av gjengen, og dør (dop, etc.)En gutt blir påvirket av gjengen og ender opp nesten død (dop, etc.) Er det ikke litt dramatisk at han dør? Hva med å bare spinne rundt det faktum at pga. gjengen så tok han et dårlig valg og det fikk uante konsekvenser? Lenke til kommentar
Johannne Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Noen som har forslag til hva jeg kan skrive om i morgen? Vi fikk vite temeat i stad. Jeg har allerede tenkt ut for sakprosa teksten: Reklame Gruppepress Sosialisering Valg (vi påvirker samfunnet) Dårlig innflytelse av venner For skjønnlittærer har jeg tenkt ut: En gutt blir påvirket av gjengen, og dør (dop, etc.) En gutt blir påvirket av gjengen og ender opp nesten død (dop, etc.) Det blir nok essay på nynorsk, som kan handle om både reklame, gruppepress, sosialisering og valg, og novelle på bokmål. Vet selvsagt ikke om dette er valgmuligheter jeg har, men regner sterkt med det. Takk på forhånd Forslag til ytterligere saksprosa: Skolemassakre; en blir inspirert til liknende handling. Kroppsfokusering; stor andel av 15-åringer synes de er feite. Kontantstøtten; kvinner påvirkes til å ikke jobbe. Et alternativ for skjønnlitteraturen: Fordomsfulle voksne påvirker ungdom som tyr til rasistisk vold. Ungdommene skader/dreper et annet ungt menneske og forstår for sent at det også er - et menneske. Dette var bare innspill. Skriv noe DU får lyst til å skrive om. Et enkelt og godt språk, konsekvent skrevet, er også viktig, da. Kross fingers .... Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 (endret) En gutt blir påvirket av gjengen, og dør (dop, etc.)En gutt blir påvirket av gjengen og ender opp nesten død (dop, etc.) Er det ikke litt dramatisk at han dør? Hva med å bare spinne rundt det faktum at pga. gjengen så tok han et dårlig valg og det fikk uante konsekvenser? Vi har blitt for opptatt av gode slutter. Jeg foretrekker det også, men at personen dør gir et veldig godt eksempel på hva et annet menneskes påvirkning kan faktisk gjøre. Jeg kan også beskrive døden, noe som vil være veldig spesielt. En novelle som er svært dyster og mørk, har jeg planer å skrive om. Tenkte kanskje å bruke en symbolikk... For eksempel så kan det hele starte greit og fint, men mot slutten blir det mørkt, dystert, tåkete og jævlig stemning. Jeg tar med bøkene mine og printer definitivt ut dette for å huske på det viktige i løpet av tentamen. Forslag til ytterligere saksprosa:Skolemassakre; en blir inspirert til liknende handling. Kroppsfokusering; stor andel av 15-åringer synes de er feite. Kontantstøtten; kvinner påvirkes til å ikke jobbe. Et alternativ for skjønnlitteraturen: Fordomsfulle voksne påvirker ungdom som tyr til rasistisk vold. Ungdommene skader/dreper et annet ungt menneske og forstår for sent at det også er - et menneske. Dette var bare innspill. Skriv noe DU får lyst til å skrive om. Et enkelt og godt språk, konsekvent skrevet, er også viktig, da. Kross fingers .... Du har inspirert meg! Takk for de gode forslagene. Endret 18. november 2008 av Crash Lenke til kommentar
Rutland92 Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Har du vært inne på udir.no? Oppgavene du sannsynligvis får, ligger nemlig der. Under "eksempeloppgaver." Brukernavn er Eksempel, passordet er vel også det samme=P Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 Vi ble linka dit av lærerne https://eksamen.udir.no/v2008/eksamen/nor0017/ Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 (endret) No er eg ferdig med begge tentamenane. Eg veit ikkje resultatet enno, men trur dei gjekk bra. Eg skreiv ei novelle på bokmålen, som var nesten lik denne ideen her. På nynorsken var eg nødt til å skrive eit leserinnlegg om gruppepress fordi det var ikkje nokon oppgave om essay. Eg tykkjer ho gjekk bra også; eg trur eg svarte bra til oppgava og skreiv med riktig grammatikk og staving. No skriv eg på nynorsk automatisk fordi eg har skrive nynorsk i heile dag. Endret 20. november 2008 av Crash Lenke til kommentar
Johannne Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 No er eg ferdig med begge tentamenane. Eg veit ikkje resultatet enno, men trur dei gjekk bra. Eg skreiv ei novelle på bokmålen, som var nesten lik denne ideen her. På nynorsken var eg nødt til å skrive eit leserinnlegg om gruppepress fordi det var ikkje nokon oppgave om essay. Eg tykkjer ho gjekk bra også; eg trur eg svarte bra til oppgava og skreiv med riktig grammatikk og staving. No skriv eg på nynorsk automatisk fordi eg har skrive nynorsk i heile dag. Vel overstått! Håper du får en karakter du blir fornøyd med! Lenke til kommentar
clotte93 Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 No er eg ferdig med begge tentamenane. Eg veit ikkje resultatet enno, men trur dei gjekk bra. Eg skreiv ei novelle på bokmålen, som var nesten lik denne ideen her. På nynorsken var eg nødt til å skrive eit leserinnlegg om gruppepress fordi det var ikkje nokon oppgave om essay. Eg tykkjer ho gjekk bra også; eg trur eg svarte bra til oppgava og skreiv med riktig grammatikk og staving. No skriv eg på nynorsk automatisk fordi eg har skrive nynorsk i heile dag. Vel overstått! Håper du får en karakter du blir fornøyd med! Hei hva slags oppgaver fikk dere til tentamen? Vi skal ha den på mandag, så hadde vært fint om du kunne svare Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 21. november 2008 Forfatter Del Skrevet 21. november 2008 Bokmål: 1. Skrive en fortelling om en ungdom som lar seg påvirke av sitt forbilde 2. Foreldrene dine vil påvirke - du vil bestemme selv: -hvilken musikk du skal høre på -hvem du skal bo hos -hvilke venner du skal være sammen med -hvilke klær du skal gå med Du vil påvirke - foreldrene dine vil besemme selv. Ta utgangspunkt i teksten ovenfor. Skriv 1.akt i en dramatekst, eller skriv en fortelling. Velg tittel selv 3. "Ungdommen i 2007 er omgitt av press og bekymringer på alle kanter. Det er om å gjøre å ha dei dyraste kleda, dei kulaste vennene, vere penast og populær. Gå på festane og ha det gøy. I tillegg er det press på skulen og heime. Sitat fra "Livet på utside" - Aftenpostens Si;D: *link som ikkke trengs å skrives inn* Skriv en skjønnlitterær tekst om en som har opplevd å være under press fra flere kanter. Velg tittel selv. 4. "Endelig øynene hennes strålte! Dette var begynnelsen til noe nytt og bedre. Det hun hadde gjort hadde betydd mye." Skriv en fortelling der det skjer en forandring til det bedre. Velg tittel selv. 5. "Klassen har fått en ny lærer. Hva er det med denne læreren? Elevene er ikke de samme lenger. En endring har skjedd." Skriv en fortelling eller en novelle om den nye læreren og klassen. Velg tittel selv. Nynorsk: Skriv leserinnlegg til ein av disse: "Det er vanskeleg å stå i mot gruppepress" "Med reklame er det lett å velje" Her er de alle sammen. Flaks at jeg tok vare på oppgaveheftet, flaks for deg. Lykke til! Vel overstått! Håper du får en karakter du blir fornøyd med! Takk, legger sikkert ut karakteren et eller annet sted, kanskje et gledesutbrudd om den er veldig bra. Lenke til kommentar
clotte93 Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Bokmål: 1. Skrive en fortelling om en ungdom som lar seg påvirke av sitt forbilde 2. Foreldrene dine vil påvirke - du vil bestemme selv: -hvilken musikk du skal høre på -hvem du skal bo hos -hvilke venner du skal være sammen med -hvilke klær du skal gå med Du vil påvirke - foreldrene dine vil besemme selv. Ta utgangspunkt i teksten ovenfor. Skriv 1.akt i en dramatekst, eller skriv en fortelling. Velg tittel selv 3. "Ungdommen i 2007 er omgitt av press og bekymringer på alle kanter. Det er om å gjøre å ha dei dyraste kleda, dei kulaste vennene, vere penast og populær. Gå på festane og ha det gøy. I tillegg er det press på skulen og heime. Sitat fra "Livet på utside" - Aftenpostens Si;D: *link som ikkke trengs å skrives inn* Skriv en skjønnlitterær tekst om en som har opplevd å være under press fra flere kanter. Velg tittel selv. 4. "Endelig øynene hennes strålte! Dette var begynnelsen til noe nytt og bedre. Det hun hadde gjort hadde betydd mye." Skriv en fortelling der det skjer en forandring til det bedre. Velg tittel selv. 5. "Klassen har fått en ny lærer. Hva er det med denne læreren? Elevene er ikke de samme lenger. En endring har skjedd." Skriv en fortelling eller en novelle om den nye læreren og klassen. Velg tittel selv. Nynorsk: Skriv leserinnlegg til ein av disse: "Det er vanskeleg å stå i mot gruppepress" "Med reklame er det lett å velje" Her er de alle sammen. Flaks at jeg tok vare på oppgaveheftet, flaks for deg. Lykke til! Vel overstått! Håper du får en karakter du blir fornøyd med! Takk, legger sikkert ut karakteren et eller annet sted, kanskje et gledesutbrudd om den er veldig bra. Tusen takk, dette var til mye hjelp! Lenke til kommentar
Benjamin. Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Ja, nå skal jeg ha denne tentamen imorgen og på fredag.. Lærerne våres er jo ganske dumme når de sier at vi får akkuratt den samme som 10.klassingene på den samme skolen gjorde.. Så.. får håpe alt går bra ; D Lenke til kommentar
clotte93 Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Ja, nå er jeg ferdig med tentamen, tusen takk for hjelpen det akkurat de samme oppgavene, heldigvis Lenke til kommentar
Auroron Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Ja, nå er jeg ferdig med tentamen, tusen takk for hjelpen det akkurat de samme oppgavene, heldigvis Har tentamen i morra selv. Gruer meg egentlig litt, fordi jeg m¨skrive en sakpreget tekst i sidemål, og jeg er så vant til å skrive noveller, historier osv. Oppgavene vi er er enten reklame eller gruppepress, ikke sant? Da veit jeg ihvertfall hva jeg kan lese litt om. Lenke til kommentar
clotte93 Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Ja, nå er jeg ferdig med tentamen, tusen takk for hjelpen det akkurat de samme oppgavene, heldigvis Har tentamen i morra selv. Gruer meg egentlig litt, fordi jeg m¨skrive en sakpreget tekst i sidemål, og jeg er så vant til å skrive noveller, historier osv. Oppgavene vi er er enten reklame eller gruppepress, ikke sant? Da veit jeg ihvertfall hva jeg kan lese litt om. vi fikk noen oppgaver til da, som å dikte opp et intervju og sånt.. jeg og gruet meg noe fryktelig fordi jeg liker ikke å skrive sakpreget tekst.. men det gikk egentlig greit, ble fort ferdig lykke til Lenke til kommentar
Gaarulf Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Takk! Har svarene i hodet nå Lenke til kommentar
chris520d Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Bokmål: 1. Skrive en fortelling om en ungdom som lar seg påvirke av sitt forbilde 2. Foreldrene dine vil påvirke - du vil bestemme selv: -hvilken musikk du skal høre på -hvem du skal bo hos -hvilke venner du skal være sammen med -hvilke klær du skal gå med Du vil påvirke - foreldrene dine vil besemme selv. Ta utgangspunkt i teksten ovenfor. Skriv 1.akt i en dramatekst, eller skriv en fortelling. Velg tittel selv 3. "Ungdommen i 2007 er omgitt av press og bekymringer på alle kanter. Det er om å gjøre å ha dei dyraste kleda, dei kulaste vennene, vere penast og populær. Gå på festane og ha det gøy. I tillegg er det press på skulen og heime. Sitat fra "Livet på utside" - Aftenpostens Si;D: *link som ikkke trengs å skrives inn* Skriv en skjønnlitterær tekst om en som har opplevd å være under press fra flere kanter. Velg tittel selv. 4. "Endelig øynene hennes strålte! Dette var begynnelsen til noe nytt og bedre. Det hun hadde gjort hadde betydd mye." Skriv en fortelling der det skjer en forandring til det bedre. Velg tittel selv. 5. "Klassen har fått en ny lærer. Hva er det med denne læreren? Elevene er ikke de samme lenger. En endring har skjedd." Skriv en fortelling eller en novelle om den nye læreren og klassen. Velg tittel selv. Nynorsk: Skriv leserinnlegg til ein av disse: "Det er vanskeleg å stå i mot gruppepress" "Med reklame er det lett å velje" Her er de alle sammen. Flaks at jeg tok vare på oppgaveheftet, flaks for deg. Lykke til! Vel overstått! Håper du får en karakter du blir fornøyd med! Takk, legger sikkert ut karakteren et eller annet sted, kanskje et gledesutbrudd om den er veldig bra. Jeg skal ha tentamen nå imorgen og lurte på om dere tror det blir samme oppgavene som de som er skrevet her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå