Gå til innhold

Holder standardvifta til 8400/8500 lydmessig ?

karl hungus

Anbefalte innlegg

Hei !

Skal bygge ny maskin og har fokus paa en stille og rolig maskin med OK ytelse til litt spilling i ny og ne.

Har valgt vifteløse hoved- og grafikkort i et Antec Solo lyddempet kabinett med en Seasonic PSU, saa langt burde alt vaere greit.

Core 2 Duo staar paa menyen, blir enten 8400 eller 8500, men spørsmaalet er om jeg trenger en egen CPU-vifte som i gamle dager eller om den som følger med CPUen holder maal! Er ikke saa farlig om den braaker litt under spilling, men hvis den lager støy under normal surfing etc har jeg et problem.

Noen som vet ?? Hadde spart meg for en del bry aa vite paa forhaand !

Takker og bukker,

k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tingen er at hvis du ikke overklokker så kan du undervolte, har du en e8400, kan du da stille volt ned til ca 1,05 istedet for over 1,2V, dette gir stor forskjell for varmeproduksjon fra stock settings. og du fjærner egentlig grunne til at viften trenger og snurre fort.

intel kjølerene er meget fine på laveste hastighet

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja da har jeg montert Intel-kjoeleren i mitt splitter nye Antec Solo kabinett !

Jeg maa egentlig si meg ganske skuffet, det eneste jeg hoerer fra maskina er CPU-vifta, selv om den spinner lavt med Qfan aktivert. Den skifter hastighet hele tiden og lydbildet forandrer seg tilsvarende, saa selv om det ikke er snakk om en jetmotor er det ganske irriterende... tror faktisk jeg kjoeper meg en Noctua-kjoeler som kan surre paa samme frekvensen lydlost hele tida jeg.

Lenke til kommentar

Hallais og takk for tips igjen !

Har satt nett volt til 1.1 (reboot paa 1.05) (har en E8500 uoverklokket), og har i grunnen samme problemet: vifta snurrer rimelig sakte men skifter hastighet bittelitt hvert femte sekund eller noe; litt opp, litt ned, uhyre irriterende...

Hmm, muuuuligens den gaar litt mer stabilt, men synes fortsatt den stoyer for mye... noen som har erfaring med Noctua-vifter ? Har hatt dem som kabinettvifter og var meget fornoyd da. En 12cm CPU-fan er nok min ting :woot:

Lenke til kommentar

En noctua på 12cm vil kanskje greie seg uten vifte om du ikke skal overklokke. Vifta på lavest turtall er ganske stille etter det jeg husker å ha lest. En kamerat av meg har 92mm utgaven og er fornøyd, både med temperaturer og støynivået.

Om du går for en noctua så håper jeg at du blir fornøyd, så det ikke virker som om jeg anbefaler "noe drit" hele tiden :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...