karl hungus Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Hei ! Skal bygge ny maskin og har fokus paa en stille og rolig maskin med OK ytelse til litt spilling i ny og ne. Har valgt vifteløse hoved- og grafikkort i et Antec Solo lyddempet kabinett med en Seasonic PSU, saa langt burde alt vaere greit. Core 2 Duo staar paa menyen, blir enten 8400 eller 8500, men spørsmaalet er om jeg trenger en egen CPU-vifte som i gamle dager eller om den som følger med CPUen holder maal! Er ikke saa farlig om den braaker litt under spilling, men hvis den lager støy under normal surfing etc har jeg et problem. Noen som vet ?? Hadde spart meg for en del bry aa vite paa forhaand ! Takker og bukker, k Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Kjøleren som følger med prosessoren holder selvfølgelig mål. Men både støy og ytelsesmessig vil det svare seg å kjøpe en god kjøler fra 3'part. Lenke til kommentar
karl hungus Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 Joda, jeg regner med vifta som f¢lger med VIRKER, er ikke det jeg lurer på Men er det noen som sitter med en E8400 eller en E8500 og standardvifte i maskinen og er plaget av st¢yen ? k Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Den virker å være ganske stille den! Ta en kikk her Lenke til kommentar
karl hungus Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 Det var en nyttig link, takk skal du ha ! Merker meg at stillheten beror paa Qfan, er det en feature som finnes paa alle moderne hovedkort ? Har tenkt aa gaa for et Gigabyte GA-EP45-DS3R... k Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Utifra denne anmeldelsen så ser det ut som om den har Smart Fan Controll, vet ikke om det er det samme som Q-fan da, men virker slik. Q-fan er vel forsåvidt teknologien til ASUS, så da har Gigabyte bare et annet navn på funksjonen, tipper at de fungerer ganske likt. Lenke til kommentar
karl hungus Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 Takk igjen, du fortjener medalje Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Bare hyggelig å hjelpe, lykke til med en ny PC Lenke til kommentar
007CD Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Eneste delen hvor standard vifta ikke holder er den klassiske monteringen. Er mange som har bannet over den under montering, om du velger å prøve så hysk å kryssmontere den, først ett hjørne så tar du motsatt hjørne etterpå. Lenke til kommentar
karl hungus Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 Takk for tips, James, skal huske den teknikken der når posten har gjort sitt. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Takk for tips, James, skal huske den teknikken der når posten har gjort sitt. James? Hvor fikk du den fra? Heh... Burde kanskje ha lagt inn forklaringen til navnet men men Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Noen som er fornøyd med støyen fra vifta som følgte med E8400 til surfing og spilling? Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 tingen er at hvis du ikke overklokker så kan du undervolte, har du en e8400, kan du da stille volt ned til ca 1,05 istedet for over 1,2V, dette gir stor forskjell for varmeproduksjon fra stock settings. og du fjærner egentlig grunne til at viften trenger og snurre fort. intel kjølerene er meget fine på laveste hastighet Lenke til kommentar
karl hungus Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Ja da har jeg montert Intel-kjoeleren i mitt splitter nye Antec Solo kabinett ! Jeg maa egentlig si meg ganske skuffet, det eneste jeg hoerer fra maskina er CPU-vifta, selv om den spinner lavt med Qfan aktivert. Den skifter hastighet hele tiden og lydbildet forandrer seg tilsvarende, saa selv om det ikke er snakk om en jetmotor er det ganske irriterende... tror faktisk jeg kjoeper meg en Noctua-kjoeler som kan surre paa samme frekvensen lydlost hele tida jeg. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 har du ingen mulighet og låse vifta på laveste hastighet? hvilken cpu har du? last ned cpy-z og se hvor mye volt den får. som jeg sa over er det nok allt for mye og derfor allt for varmt. http://filehippo.com/download_cpuz/downloa...6d892b213af039/ Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Da kan man visst ikke stole helt på DinSide sine tester Lenke til kommentar
karl hungus Skrevet 16. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2008 Hallais og takk for tips igjen ! Har satt nett volt til 1.1 (reboot paa 1.05) (har en E8500 uoverklokket), og har i grunnen samme problemet: vifta snurrer rimelig sakte men skifter hastighet bittelitt hvert femte sekund eller noe; litt opp, litt ned, uhyre irriterende... Hmm, muuuuligens den gaar litt mer stabilt, men synes fortsatt den stoyer for mye... noen som har erfaring med Noctua-vifter ? Har hatt dem som kabinettvifter og var meget fornoyd da. En 12cm CPU-fan er nok min ting Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 En noctua på 12cm vil kanskje greie seg uten vifte om du ikke skal overklokke. Vifta på lavest turtall er ganske stille etter det jeg husker å ha lest. En kamerat av meg har 92mm utgaven og er fornøyd, både med temperaturer og støynivået. Om du går for en noctua så håper jeg at du blir fornøyd, så det ikke virker som om jeg anbefaler "noe drit" hele tiden Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 det blir ikke stort bedre enn noctua kjøler med det adapteret. mener da det skal være mulig og låse vifta på laveste RPM. du klarer det ikke med speed fan? http://filehippo.com/download_speedfan/dow...570311088b449c/ den skal muligens la deg styre viftehastighet Lenke til kommentar
karl hungus Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 skal proeve aa laase vifteRPM, kommer tilbake. Takk for tips igjen ! k Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå