SRD Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Har det siste merket at F2.8 @ 50mm på min Tamron 17-50mm ikke er så veldig skarpt, så jeg begynner å lure på om det er noe gale med objektivet. F2.8 med/uten blits F4.0 med/uten blits F8.0 med/uten blits Bildene er tatt med stativ der hode er 90 grader i forhold til gulvet og objektivet innstilt på 50mm. Kameraet er et Samsung GX-10 og blitsen er en Pentax 540. Bildene er tatt i RAW og konventert i Apple Aperture. Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Denne lønnsslippen du har tatt bilde av er vel ganske nær kameraet? Har du brukt autofokus? Med 50cm avstand til vil du få en dybdeskarphet på 5mm ved 50mm f2.8. Er denne uskarpheten noe som plager deg ved normal fotografering, eller kun ved nærbilder? Lenke til kommentar
SRD Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 Denne lønnsslippen du har tatt bilde av er vel ganske nær kameraet?Har du brukt autofokus? Med 50cm avstand til vil du få en dybdeskarphet på 5mm ved 50mm f2.8. Er denne uskarpheten noe som plager deg ved normal fotografering, eller kun ved nærbilder? Har brukt AF og selvutløser, og gjetter at motivet var ca 50 cm fra objektivet ja. Når det gjelder normal fotografering så har det ikke så mye å si, siden jeg som regel blender ned. Problemet er når jeg skal ta portrettbilder og trenger liten dybdeskarphet. Da merker jeg at F4 er en del bedre enn F2.8. Kan det forresten være at kamera/objektiv feilfokuserer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå