laurell Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Jobber med en skoleoppgåve der vi skal lage en print css i tillegg til den vanlige css`en. Alt ser bra ut i forhåndsvisningen av siden, får vekk alle fargene, menyene og alt slikt, men problemet er at vi skal ha med logoen/bakgrunnsbildet som vi har i topp headeren, men samme hva jeg gjør, så vil den ikke vise under "Forhåndsvis side" i Firefox. Noen tips til hvordan jeg "tvinger fram" logoen, eller får topp diven til og og vise uansett? *viser ikke koden pga det er så helvetes mye* Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 (endret) http://www.web-graphics.com/mtarchive/001703.php Endret 18. november 2008 av Ståle Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Jobber med en skoleoppgåve der vi skal lage en print css i tillegg til den vanlige css`en.... Noen tips til hvordan jeg "tvinger fram" logoen, eller får topp diven til og og vise uansett? ... Det er noe galt i resonementet her, for hvis du skal lære CSS print, så er et viktig å ikke hacke koden. Blir dere undervist i hacking av CSS? Det er bare ett "triks" som vil fungere, og det er å inkludere logoen som ett bilde i markup. Dette er ikke "old school" som gitt i lenken over, det er hacking som er "old school". Problemet kommer når nettleser støtten ikke støtter standarden: http://www.w3.org/TR/css-print/ Du kan da ty til "IE liknende hacking", noe som fort vil utvikle seg til en suppe, eller du kan kode mest mulig korrekt og merke alle hack du må benytte tydelig med kommentarer og begrunnelser. Om noen år, når nettleser støtten er der, så vil "hackene" bli omtalt som "old school" eller "2008". Da er det standarden som gjelder. Lær deg heller den. Frode Lenke til kommentar
laurell Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 Vi har ikke vært så mye borti print funksjonene i css, og læreboken forteller svært lite om hvordan vi beholder feks topp banneren/logoen. Takker uansett for alle tips Frode. Jeg prøvde det Ståle kom med, og den funket helt greit uansett nettleser, fikk uansett oppgaven godkjent. #navnpådiv { display: list-item; list-style-image: url(bildenavn.jpg); list-style-position: inside; letter-spacing: 0; font-size: 1pt; color: #fff; } Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Av og til så er det fornuftig med slike løsninger, men ikke gjør det til en vane. Hyggelig at du fikk oppgaven godkjent. Hvis noen andre skal endre på din kode om fem år, vil de forstå hva du har gjort? Det er forskjellen på god og dårlig programering. Frode Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå