Gå til innhold

Sikring av trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen datakyndige personer som kan hjelpe meg. Jeg forsøker å aktivere Mac filteret på min SMC Barricade router. Jeg finner mac adressen til den bærbare pcen via Start-Kjør-cmd-Ipconfig/all og finner den fysiske adressen til både det trådløse kortet og nettverkskortet.Jeg legger de tallene korrekt.Etter å ha lagret endringene blir jeg utestengt fra internett og kommer ikke inn uten å deaktivere mac-filtreringen igjen. DHCP er aktivert på routeren.På pcen er det IKKE huket av for "aktiver IEEE 802.1x godkjenning for dette nettverket". Jeg kobler meg alltid til routeren med en kabel til LAN porten når jeg gjør endringer inni routeren. Jeg bruker D-Link Airplus DWL-G650 Cardbus nettverkskort.Har ikke gjort noen endringer der,for jeg har rett og slett ingen peiling hva jeg skal gjøre. På forhånd takk! :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mac filtrering gjør ikke netverket ditt så mye tryggere at du trenger å bruke tid på å bry deg. sett heller på WPA selv om det også kan knekkes lett nå. om noen vill inn på netverket ditt får de det til på en eller annen måte uansett sikring på det trådløse. lettere å heller sperre ute tilfeldige forbigående med psp =)

Lenke til kommentar
mac filtrering gjør ikke netverket ditt så mye tryggere at du trenger å bruke tid på å bry deg. sett heller på WPA selv om det også kan knekkes lett nå. om noen vill inn på netverket ditt får de det til på en eller annen måte uansett sikring på det trådløse. lettere å heller sperre ute tilfeldige forbigående med psp =)

Har WEP kryptering nå. Det trådløse kortet mitt støtter bare WPA og ikke WPA2. Leste jo at WPA ikke er sikkert lenger,men spørsmålet er jo om WPA fortsatt er tryggere enn WEP.

Lenke til kommentar

WPA er mye tryggere enn WEP ja!

 

1. Utstyr routeren med et passord som duger. Ikke 1234 e.l.

 

2. Slå av SSID broadcast og gi routeren en annen SSID enn standard.

 

3. Aktiver den kraftigste sikringen som støttes både av router og trådløskort. Oppgrader ev. trådløskortene.

 

4. Aktiver også MAC filtrering.

 

Alternativet er å slå av det trådløse og bruke kabel, men hvem er vel så desperate ;)

Lenke til kommentar

Kan være jeg tar feil nå, men så lenge du bruker WPA i kombinasjon med AES og ikke TKIP skal du være riemlig trygg. Til lengre nettverksnøkkel du bruker til bedre er det.

 

Å slå av SSID har fint lite å ingenting for seg. Å finne en skjult SSID er ikke så vanskelig med rett verktøy. Isteden for kan det sørge for at du som bruker opplever ustabilitet med nettverket.

 

Jeg har laget en lite oppsummering anngående sikkring av trådløse nettverk for en stund siden. Den finner du på hjemmesiden min. Link.

Lenke til kommentar

Ingenting er vanskelig med rett verktøy, men i forhold til ingen sikring i det hele tatt hjelper også skjult SSID med mindre du bor i et nabolag med en desperat nerd som enten skal ta rotta på deg eller ikke har råd til et par hundrelapper i måneden til en egen ISP.

 

Det får være måte på galskap også da :) Om du ikke er sikret vil du nok møte en nabo på nettet ditt som har rotet bort sitt eget, men om du er en vanlig PC bruker finnes det ikke datakødd i verden som gidder å bruke timer på finne ut hva du leser om i Aftenposten for å si det sånn ;)

Lenke til kommentar

Takk for alle svarene. Ser på nettverksgodkjenning på pcen at man kan velge WPA eller WPA-PSK. Vet at kortet mitt kun støtter WEP eller WPA TKIP, noen som vet om jeg da kan velge WPA-PSK som nettverksgodkjenning? Og når man velger WPA kryptering, skal man alikevel legge inn en WEP nøkkel? Jeg er helt blank når det gjelder nettverk,så beklager eventuelle "dumme" spørsmål

Lenke til kommentar
PSK står for pre shared key. og ja du kan velge det. for å velge et godt passord kan du skrive en passordfrase. (en settning som passord)

 

eks på passordfrase. xbox360braakersaamyeatdeteririterende

Hei igjen. Ja, jeg så at det står passordfrase istedetfor bare passord inne på routeren. Men er det slik at man MÅ bruke en setning. Kan man ikke lage et langt passord med små og store bokstaver sammen med eventuelle tall/symboler. Skjønner jo at en setning er lettere å huske enn en drøss med tall og bokstaver.Det er vel ikke slik med WPA at man må taste passord hver gang man logger på vel?Men har bestemt meg for å gå over til WPA-PSK.

Lenke til kommentar
de fleste rutere har en mac filtrering. og de fleste rutere kan også finne mac adresse automatisk. gjør rutern din virklig ikke det

Hei! Jeg har ikke noe problem med å finne mac-adressene mine på selve pcen og på routeren. På routeren står mac-adressene under Dhcp client. Problemet oppstår når jeg aktiverer mac-filteret. Måtte gå tilbake til Wep ikveld, for den andre pcen ( vista maskin )ville ikke på nett etterpå. Noe med at wpa-psk og wpa-personal i vista ikke kan blandes.Det er det integrerte kortet i vista tydeligvis. Kanskje jeg skal kjøpe et carbus adapter kort istedet.

Lenke til kommentar

Etter å ha surfet på diverse forumer ( som denne ) så virker det som om det er et ganske vanlig problem at windows Vista ikke vil koble seg til et wpa kryptert nettverk. Men en mulighet er vel å deaktivere det integrerte kortet og heller installere en 3.parts pcmcia kort som f.eks D-Link.

Er det flere Vista brukere som har/ har hatt lignende problem med wpa nettverk. Kanskje dere fant en løsning også.

Takk

Lenke til kommentar

Jeg hadde et lignende promblem når jeg krypterte nettverket hos meg, hvor xp laptopen virket men vista ikke(virket i ukryptert tilstand). Prøvde å finne en løsning på dette og på mirakuløst og tilfeldig vis så gikk det til slutt, tror muligens problemet kan være at du må bruke en viss type kryptering, hos meg kjører jeg en WPA2-PSK. Håper dette kan hjelpe. Er det forresten noen her som vet hvordan man eventuallt kan se om noen maskiner som ikke skulle vært koplet til er det, går det i det hele tatt an?

Lenke til kommentar
Jeg hadde et lignende promblem når jeg krypterte nettverket hos meg, hvor xp laptopen virket men vista ikke(virket i ukryptert tilstand). Prøvde å finne en løsning på dette og på mirakuløst og tilfeldig vis så gikk det til slutt, tror muligens problemet kan være at du må bruke en viss type kryptering, hos meg kjører jeg en WPA2-PSK. Håper dette kan hjelpe. Er det forresten noen her som vet hvordan man eventuallt kan se om noen maskiner som ikke skulle vært koplet til er det, går det i det hele tatt an?

 

Hei.takk for hjelpen. Ja,kanskje det er det problemet ligger. Skal jaggu prøve å endre wpa-kryteringen til noe annet.Får prøve meg frem.

 

Ditt spørsmål: Jo du kan faktisk sjekke om det er noen inne på nettet ditt. Det er flere måter faktisk. Den ene måten er å gå inn på routeren din. Hos meg under Status og DHCP Client Log kan jeg se de ip-adressene som tilkoplet routeren til enhver tid. Men det kan sikkert være forskjellig fra router til router. Dette er en SMC router. Man kan gå via start-kjør-skrive cmd- så netstat. Da skal man kunne se de ip-adresser som er tilkoplet. Men det tror jeg er visst noen har "sniket" seg inn på pcen din. Men merk deg at den siste måten er jeg ikke vant med å bruke og kan ikke påstå at det er riktig. Men jeg leste det en gang i bladet "komputer for alle" en gang. Kanskje dette var litt hjelp til deg også.

Lenke til kommentar
Jeg hadde et lignende promblem når jeg krypterte nettverket hos meg, hvor xp laptopen virket men vista ikke(virket i ukryptert tilstand). Prøvde å finne en løsning på dette og på mirakuløst og tilfeldig vis så gikk det til slutt, tror muligens problemet kan være at du må bruke en viss type kryptering, hos meg kjører jeg en WPA2-PSK. Håper dette kan hjelpe. Er det forresten noen her som vet hvordan man eventuallt kan se om noen maskiner som ikke skulle vært koplet til er det, går det i det hele tatt an?

 

Hei.takk for hjelpen. Ja,kanskje det er det problemet ligger. Skal jaggu prøve å endre wpa-kryteringen til noe annet.Får prøve meg frem.

 

Ditt spørsmål: Jo du kan faktisk sjekke om det er noen inne på nettet ditt. Det er flere måter faktisk. Den ene måten er å gå inn på routeren din. Hos meg under Status og DHCP Client Log kan jeg se de ip-adressene som tilkoplet routeren til enhver tid. Men det kan sikkert være forskjellig fra router til router. Dette er en SMC router. Man kan gå via start-kjør-skrive cmd- så netstat. Da skal man kunne se de ip-adresser som er tilkoplet. Men det tror jeg er visst noen har "sniket" seg inn på pcen din. Men merk deg at den siste måten er jeg ikke vant med å bruke og kan ikke påstå at det er riktig. Men jeg leste det en gang i bladet "komputer for alle" en gang. Kanskje dette var litt hjelp til deg også.

 

sjekk denne: http://www.wonderhowto.com/how-to/video/ho...netstat-262222/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...