Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Oppdaterer topplisten


Anbefalte innlegg

Skuffende å se at Norge er så elendig representert.

"Vi satser på forskning" :roll:

 

Det er vel akkurat det vi ikke gjør. Siden 2005...

Får håpe valgåret drypper litt ned på forskningen, øysteins dypedals hvileskjær skal jo være "over".

Dog tviler jeg på at det blir en superdatamaskin ut av dryppet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så folding at home sparer 52 millioner kr i strøm pr år på at vi dødlige folder.

+ at de slipper å kjøpe og vedlikeholde 4 roadrunners.

Ikke verst.

 

Du mener farmasi selskapene sparer 52 mill kr i året, fordi et par hundre tusen godtroende tullinger plukker opp regningen istedet`?

 

man burde kunne skrive av strømforbruket på skatten altså. siden det er midler til forskning :)

Lenke til kommentar
AMDs HD 4870 X2-skjermkort skal kunne klare imponerende 2,4 teraflops ifølge AMD. En rask firekjerners prosessor klarer 51 gigaflops,...

 

Overraskende at AMDs HD 4870 X2 er over 47 ganger raskere enn en rask firekjerners prosessor.

 

 

2,4 teraflops / 51 gigaflops > 47

Forskjell på virkelig og teoretisk ytelse da. Mange oppgaver, også innen HPC vil utnytte en GPU så dårlig at en quad core vil være raskere i praksis tross 1/47 del av teoretisk ytelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Men hvor ser du noe som utnytter det? Det er programvaren som er flaskehalsen her. Derfor har Nvidia kommet lengre med CUDA.

 

Tja, nVidia har CUDA og AMD har Stream. Begge er kun en "oppskrift" (Grensesnitt/API) på hvordan kunne ta i bruk GPU'ens regnekraft. Nå er det ikke alle programmer som kan dra nytte av denne regnekraften, siden den egner seg best for rene fysikkberegninger. Derfor vil en lang rekke programmer (datebaser, operativsystemer, I/O kontroll etc) aldri ha behov for denne kalkulasjons kilden.

 

Samtidig vil vi se at en del programmer nyttegjør seg dette etterhvert. Kjekt for fysikk i spill blant annet. Det er imidlertid et problem at GPU også benyttes til skjermbilde rendering:

De som lager spill vet at mange i dag sitter med bare 1 stk GPU og en stor flatskjerm. Tar man i bruk GPU'en til å håndtere spillets fysikk vil denne få problemer med samtidig å kjøre skjermbilde rendering tilfredsstillende.

 

Jeg vil anta at dobbel/trippel GPU kommer til å bli vanligere fremover (levert på et og samme kort).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
2kW jevnt fordelt utover året, altså 2kW i året? Da er vi storforbrukere hjemme hos meg :p

20000 kW i året skal jeg være med på.

Du mener vel kWh i så fall. Watt er energi per sekund. Du kan ikke ha energi per sekund per år. Det er som å si at bilen har gått 85km/t i år, på spørsmål om hvor langt den har gått. Noe som forøvrig impliserer at du har kjørt 745mil på ett år.

 

litt feil i regnestykket der.. du har vert for snill med tallene :D

 

det er faktisk 74460 mil i året med en gjennomsnittsfart på 85km/t :D

 

bare for å være pirkete :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...