Gå til innhold

Forskjellige saker og ting hos Dell

Blib

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg en bærbar, og den skal da helst ha Intel Centrino. Men det er et par ting på Dell sin sjappe som jeg er usikker på.

Hva ER nøyaktig Complete Care og Service? Synes det som står når jeg klikker Detalsjer er helt tullete. Er det noen som kan forklare disse med egne ord..? Er de i det hele tatt verdt å legge ved?

Og når det står "Trådløst nettverk inngår ikke som standard! Rekkevidde og hastighet kan variere alt etter miljø- og andre forhold." under Centrinomaskinene, kan det da kalles Centrino? Jeg trodde disse kom standard med trådløst nettverk? Uansett, hvilken av disse 4 er det jeg helst vil ha? Bluetooth er ikke aktuelt, men jeg har ingen anelse hva de andre ter er. Har tenkt å ha den i en del år, og hvis jeg drar f. eks til NOTH hvor de har trådløst nettverk, hvilken av de derre må jeg da ha for å koble meg opp med de...?

Og er disse maskinene gode å oppgradere det trådløse nettverket på? Om noen år finnes det nok enda bedre trådløse nettverk, og jeg vil da kunne oppgradere til det. Enkel sak?

Også den Kensingtonlåsen da. Hva er det, og er det bra?

Takker for enhver som vil hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og er disse maskinene gode å oppgradere det trådløse nettverket på? Om noen år finnes det nok enda bedre trådløse nettverk, og jeg vil da kunne oppgradere til det. Enkel sak?

Det lurer jeg på også. Når Centrino-maskinene har innebygget trådløst nettverk, kan man jo frykte at det vil bli vanskelig å oppgradere til nyere teknologier når de kommer. Det går vel sannsynligvis an å deaktivere den innebygde nettverksfunksjonaliteten og sette inn et PCMCIA-kort, men da forsvinner jo mye av vitsen.

For meg virker det som om Compaqs MultiPort-løsning i skjermlokket er en langt mer elegant løsning.

Den tror jeg du finner på alle laptoper (feste til låsen altså, ikke selve låsen). Den kan brukes til å feste laptopen til et eller annet, så den ikke blir stjålet.

Lenke til kommentar

Foreløpig ser det bare ut som at det er D600 og D800 som er centrino bærbare fra dell. For å få centrino merket må det være et intel wlan kort i maskinen. Men du kan da også velge om du vil ha et dell kort som er både 802.11b og 802.11g, eller et som har begge disse pluss 802.11a. Dell sin mini-pci løsning er egentlig helt ypperlig og enkel å oppgradere. Det er mange produsenter som nå lager mini-pci kort og kan kjøpes forskjellige steder.

Compaq sin løsning gir en ganske stor klump bak på skjermen, noe som jeg synes er veldig irriterende.

Inspiron modellen som har Pentium M prosessor er ikke centrino på grunn av at den ikke har muligheten for Intel sitt wlan kort.

Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe meg en bærbar, og den skal da helst ha Intel Centrino. Men det er et par ting på Dell sin sjappe som jeg er usikker på.

Hva ER nøyaktig Complete Care og Service? Synes det som står når jeg klikker Detalsjer er helt tullete. Er det noen som kan forklare disse med egne ord..? Er de i det hele tatt verdt å legge ved?

Og når det står "Trådløst nettverk inngår ikke som standard! Rekkevidde og hastighet kan variere alt etter miljø- og andre forhold." under Centrinomaskinene, kan det da kalles Centrino? Jeg trodde disse kom standard med trådløst nettverk? Uansett, hvilken av disse 4 er det jeg helst vil ha? Bluetooth er ikke aktuelt, men jeg har ingen anelse hva de andre ter er. Har tenkt å ha den i en del år, og hvis jeg drar f. eks til NOTH hvor de har trådløst nettverk, hvilken av de derre må jeg da ha for å koble meg opp med de...?

Takker for enhver som vil hjelpe meg :)

For å ta det første først.

Har du noen gang vært på Elkjøp og sett på bærbar PC? Der prater de om en tre års trygghetsforsikring mot alt av skader på din maskin. Kostnadsfri reparasjon, eventuellt erstattet produkt dersom rep ikke er lønnsom. Dette er i prinsippet akkurat det samme som Dells Complete Care. Du får altså 3 års garanti mot skader (accidental) og såvidt meg bekjent gjelder denne også utenfor landet. Problemet med Dells løsning kontra f.eks. Elkjøps er at du må ha tre års garanti i tillegg noe som gjør løsningen rimelig dyr. Dog, jeg tror nok jeg ville huket av for dette om jeg hadde hatt muligheten. Forsikringen er forresten et samarbeid med SAFE, som også levererer til Dell.

Jeg kan ikke skjønne at det står at trådløst ikke inngår som standard da dette er et krav for å være Centrino merket. Det må i såfall være at de ikke kjører en ekte Centrino løsning ved å droppe WLANet. Men, finnes det hovedkort for Centrino uten WLAN innebygget? Jeg tviler ...

Uansett så kan du fint bygge ut med annen nettverksteknologi i Mini PCI sporet som er på PCen. Et mye bedre alternativ enn Compaq KLUMP på skjermen. Hadde bare skjermen ikke blitt så mye tykkere hos Compaq....

Bluetooth kan være fint å ha dersom du er litt på farten, noe du vel er siden du ser på Latitude? B markedet i allefall. Enkelt å surfe på nett med eksempelvis t68i da.

Når det gjelder standard på trådøsnettverk er 802.11b som Centrino inneholder rimelig standard i dag, men det er forskjellige løsninger for 54 Mbit på plass. Men, disse er bakoverkompatible med 802.11b. Dvs. 802.11a= funker med 802.11b utstyr (seff ikke på full speed)

Kensington er for å låse fast PCen i f.eks. et auditorium ... GENIALT!

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke skjønne at det står at trådløst ikke inngår som standard da dette er et krav for å være Centrino merket. Det må i såfall være at de ikke kjører en ekte Centrino løsning ved å droppe WLANet. Men, finnes det hovedkort for Centrino uten WLAN innebygget? Jeg tviler ...  

Nå står det bare centrino på de bærbare dell selger som har intel sitt 2100 mini-pci kort integrert. De andre står det bare Pentium M på.

Når det gjelder standard på trådøsnettverk er 802.11b som Centrino inneholder rimelig standard i dag, men det er forskjellige løsninger for 54 Mbit på plass. Men, disse er bakoverkompatible med 802.11b. Dvs. 802.11a= funker med 802.11b utstyr (seff ikke på full speed)

802.11a er ikke kompatibelt med 802.11b og 802.11g utstyr. 802.11a blir nok ikke så veldig mye brukt i norge da det er en forholdsvis dyr teknologi, og det er ikke lov til å bruke det utendørs. Samtidig med at rekkevidden er betydlig dårligere enn 802.11b og 802.11g utstyr.

Men mange 802.11a kort har også en radio for 802.11b slik at det vil fungere i begge nett.

802.11g kommer for fullt disse dager, til motsetning av 802.11a er denne bakoverkompatibel med 802.11b utstyr. Disse opererer nemlig på samme frekvensområdet (2,4 ghz mot 802.11a som oprerer på 5 ghz).

Broadcom brikkesettet som sitter i dell sitt mini-pci kort som er både 802.11b og g fungerer overraskende godt, og noen leverandører har allerede fått disse wi-fi godkjent på 802.11b (11mbit).

Lenke til kommentar

802.11a er ikke kompatibelt med 802.11b og 802.11g utstyr. 802.11a blir nok ikke så veldig mye brukt i norge da det er en forholdsvis dyr teknologi, og det er ikke lov til å bruke det utendørs. Samtidig med at rekkevidden er betydlig dårligere enn 802.11b og 802.11g utstyr.

as i meant to say ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...