Jugend Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Er det noen som har erfaringer fra IB-skolene? I så fall, hvordan er forholdet mellom IB-poeng og vdg. karakterer/poeng? Er det lettere å få gode karakterer på IB skolene? Ser man på f.eks opptak til Cambridge og LSE (MBA-programmet), ser man at opptaket er omtrent slik: LSE: 36-38 IB-poeng, som tilsvarer omtrent 51,4-54,3 poeng i det norske karaktersystemet. Cambridge: 38-42 IB-poeng, som tilsvarer omtrent 54,3-60,0 poeng i det norske karaktersystemet. Så jeg lurer på, hvordan er forholdet her mellom IB-poengene og vdg.-poengene? I fremtiden tenker jeg på å studere ved en lignende skole, er det da smartere for meg å bytte til en IB-skole? Takk for svar, vielen dank! Lenke til kommentar
EchoMaker Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Det jobbes hardt for å få et bedre konverteringssystem fra IB poeng til norske poeng, vi belønnes alt for lite i forhold til hvor rigorøst IB faktisk er. Skal du studere i utlandet, lønner det seg helt klart å velge IB, om du er smart og arbeidssom. Hvis du skal studere i norge, derimot, lønner det seg ikke om du ser bare på poengsummen. Men du får jo fortsatt den opplevelsen som IB er, og venner deg til en stor arbeidsmengde og engelsk. Det er jo nyttig uansett hvor du skal studere Latterlig vanskelig å komme inn på medisin i norge med IB diplom, verre enn ved norsk vgs. På en annen side er IB utmerket forberedelse på det harde utenlandske medisinstudiet. Det er det jeg har tenkt meg.. selv om jeg tror jeg så vidt klarer å komme meg inn i Oslo. Går ikke IB for å studere i Norge ... hva var spørsmålet ditt igjen? haha, sorry. Hvor vurderer du å gå IB? Jeg går IB på Ås VGS Lenke til kommentar
Jugend Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 Det jobbes hardt for å få et bedre konverteringssystem fra IB poeng til norske poeng, vi belønnes alt for lite i forhold til hvor rigorøst IB faktisk er. Skal du studere i utlandet, lønner det seg helt klart å velge IB, om du er smart og arbeidssom. Hvis du skal studere i norge, derimot, lønner det seg ikke om du ser bare på poengsummen. Men du får jo fortsatt den opplevelsen som IB er, og venner deg til en stor arbeidsmengde og engelsk. Det er jo nyttig uansett hvor du skal studere Latterlig vanskelig å komme inn på medisin i norge med IB diplom, verre enn ved norsk vgs. På en annen side er IB utmerket forberedelse på det harde utenlandske medisinstudiet. Det er det jeg har tenkt meg.. selv om jeg tror jeg så vidt klarer å komme meg inn i Oslo. Går ikke IB for å studere i Norge ... hva var spørsmålet ditt igjen? haha, sorry. Hvor vurderer du å gå IB? Jeg går IB på Ås VGS Spørsmålet mitt svarte du på, på ett vis. Du sier du kanskje klarer å komme inn i på uio, tar du flere realfag på ib nå da eller? Nærmeste skole for meg er gjøvik/oppland, men går 1. klasse vanlig videregående nå, så vet ikke om det går. Hvor mange IB-Poeng ligger du på? Hvor vanskelig er det å oppnå et snitt på det jeg nevnte ovenfor? 36 f.eks? Lenke til kommentar
OleKHH Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Gikk på en IB skole i Norge og studerer selv i England nå. Gikk veldig fint og søke seg inn på Engelske skoler med IB karakterene. 36 IB poeng er latterlig bra... Lenke til kommentar
Jugend Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 Gikk på en IB skole i Norge og studerer selv i England nå. Gikk veldig fint og søke seg inn på Engelske skoler med IB karakterene. 36 IB poeng er latterlig bra... Om du har gått på en norsk videregående skole, hvor latterlig bra er 36 IB poeng sammenlignet i det norske karaktersystemet? På papiret tilsvarer 36IB poeng 5,14 i det norske karaktersystemet. Stemmer det med sånn dere opplever/opplevde det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå