Gå til innhold

Oppgradere skjermkort, eller ei. Innspill ønskes.

realdrkaos

Anbefalte innlegg

Vel.. saken er at jeg har bedt Netshop og Komplett om råd, og fått til dels rare svar, syns jeg selv.

Jeg har følgende:

GIGABYTE GA-P35T-DQ6 DDR3 Socket-775

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz Socket775

MIST, 600W, avtagbare kabler, Rev.3

XFX GeForce 8800GT 600M 512MB PCI-Ex 2

Samt 2GB ram, og kjører Vista 64.

Jeg skal idag bestille meg en 22-24" LCD wide, 4GB ram og jeg føler at det i dette oppsettet er skjermkortet som er flaskehalsen. Er dere enige?

Jeg ba nettbutikkene om forslag til nye kort, som yter mer uten at jeg nødvendigvis absolutt MÅ ha det råeste på markedet. Jeg spiller mye (ofte gamle spill) og ser mye film/serier.

Jeg har nå lest alle trådene på forumet om skjermkort-tips, men det viser seg jo at alle har forskjellig oppsett og forskjellig behov. Sålangt vurderer jeg faktisk 4870x2 som jeg ser de fleste mener er et knall kort, men jeg må ærlig innrømme at jeg sålangt er Nvidia-fan.

Any input?

Endret av realdrkaos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det blir feil i si at jeg vil ha HD på pc'n.. til det har jeg flatskjerm på stua. :)

Man kan vel heller si at jeg ser filmer man ikke får kjøpt på BR/dvd, samt endel serier som ikke finnes på dvd.

Ultimate fighter anyone? :)

Jeg bytter hardware ca 1 gang i året, og har gjort det jevnlig. Men tiden går ikke lenger med på å overklokke og "tune" pc'n til det ytterste, sist jeg fulgte så godt med på teknikken var når MMX var hot i 1997-1998.. og det er jo en stund siden..

Edit: Jeg er mao ikke ute etter å kjøpe et nytt kort bare fordi jeg vil ha et nytt kort. Men vil overgangen fra 8800GT til 4870x2 være så stor at det er verdt det?

Endret av realdrkaos
Lenke til kommentar

Det vil være en betydelig overgang, men om du vil bruke så mye penger er en annen sak.

Om du kjøper deg en 1680x1050 skjerm så tror jeg at et vanlig 4870 kort vil være nok. 4870 takler fint AA så du kan skru det på i denne oppløsningen.

Om du går for en 1920x1200 skjerm kan du tenke på 4870x2 som vil være mer passe for den oppløsningen. GTX 280 er også et alternativ, men 4870x2 koster ikke all verden mer, så da er det muligens et bedre valg. På forsiden av hw.no ser du dog at nvidia har tenkt å kutte prisene litt, så om du er en nvidia fan så kan du kanskje vente litt på dette priskuttet og skaffe deg GTX 280 allikevel, om du da har tid til å vente og om kuttet blir betydelig nok.

Lenke til kommentar

Tusen takk for innspill!

Da blir det 24" 1920x1200 og 4GB ram i denne omgang. Så avventer jeg litt skjermkort.

Det kan da sies at det mest utfordrende jeg har av "nye" spill idag er Call of Duty 4, men vil jo ha muligheten til å kjøre de få spillene jeg har på absolutt max, med høy fps.

Igjen, tusen takk for input.

Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker helt feil var 8800GT litt raskere enn 3850 eller blander jeg med ett annet 8800 kort (Helvetes mange av de der 8800 kortene) og selv må jeg si at mitt enkelt 3850 har ikke så mye problemer med spill idag.

Dog ligger jeg på ganske lav oppløsning for tiden (1024 old school anyone?) grunnet skjerm men har dratt ganske ok på 1280 også, dog har jeg ett ekstra 3850 klart for Crossfire når jeg får bedre skjerm til hele greia.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

8800GT er hakket kvassere enn HD 3870. :)

Personlig så synes jeg ikke det er noen spesielle komponenter som skiller seg ut når du oppgraderer. Greit balansert.

Selv om du naturligvis ville fått en del bedre ytelse i spill med nytt skjermkort.

Ps: Å gå til innkjøp av et HD 4870X2 tror jeg ville skapt større flaskehalser, enn det motsatte. (prosessoren ville nok blitt litt svak)

Et GTX 260/GTX 280 etterhvert (eller HD 4870 om du ønsker AMD) er kanskje mer balansert sånnsett.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...