Christoffero89 Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Jeg kjøpte min iphone 3g 16gb hvit i sommer. den sprakk og ejg sendte den inn og fikk ny swap. 1 uke etter sprakk den å og jeg fikk enda en ny swap. nå har denne swappen sprekket også. Altså jeg er på min 3 iphone 3g:/ Jeg har kontaktet moobi og prøvd å kreve omlevering i svart pga lei av hvit som sprekker eller heving men de nekter meg det da de swapper hele tiden så får jeg ikke brukt maks 2 avhjelp retten og hevet kjøpet:/ De mener at hver gang de swapper starter man på scratch. så de mener de kan swappe i all evighet. dette står det i loven: "§30 2-leddet: Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig." Altså når samme mangel oppstår for 3. gang er hans avhjelpsrett oppbrukt. Står ikke at man starter på nytt med swapping eller noen tydinger til det. Har snakket med forbrukerrådet og de er ikke glad i swapping! de sier det går under avhjelp. de har prøvd å bytte flere ganger og det er avhjelp sier de. Noen som kan hjelpe meg eller komme med tips, meninger og slikt? SKal jeg kontakt tv2hjelper deg og forbruekrtvisten? Har send mail til netcom om saken i håp om at de kan hjelpe også. Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Jeg anbefaler at du krever å heve kjøpet i henhold til forbrukerkjøpsloven. Swapping er helt klart avhjelp slik at du har retten på din side. Jeg er redd at det blir hele mølla til FTU så lenge Moobi tolker loven på sin egen måte. Når du har fått pengene dine igjen, kjøper du bare en svart. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 Jeg anbefaler at du krever å heve kjøpet i henhold til forbrukerkjøpsloven. Swapping er helt klart avhjelp slik at du har retten på din side. Jeg er redd at det blir hele mølla til FTU så lenge Moobi tolker loven på sin egen måte. Når du har fått pengene dine igjen, kjøper du bare en svart. Hva mener du med FTU? Er dette en sak jeg kommer til å vinne? beste er kanskje å kjøre på og heve kjøpet. ska kontakte forbrukertvist og tv2hjelper deg om noen dager. har sendt skriftelig mail til moobi men har ikke hørt noe enda Lenke til kommentar
TEE Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 De mener at hver gang de swapper starter man på scratch. så de mener de kan swappe i all evighet. Avhjelp kan bestå av retting eller omlevering (swapping). Det er lenge siden jeg så noen være så på jordet at de faktisk prøvde seg på en så tåpelig forklaring som selger gjør her. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Jeg er fortvilt. jeg er ikke intresert i flere swapper:/ swap, er det ny mobil eller er det en mobil som er fikset med nye deksler? --------------------------------- Er dette en sak jeg kan vinnne? hvordan går jeg fram nå? skal ejg ringe moobi og kreve å snakke med sjef? § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving. hva menes medd det jeg har hevet ut? Endret 18. november 2008 av chriso89 Lenke til kommentar
TEE Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Normalt vil swap være en reprodusert enhet, altså en som er reparert. Den vanligste grunnen til å gjøre det på den måten er at du som kunde slipper å vente på reparasjon, men får en allerede reparert og testet enhet i bytte. En annen kunde vil da få "din" telefon som swap etter at den er reparert og testet. Når det blir gjort på denne måten kan man samle alle reparasjoner på et gigantisk sentralt verksted istedet for å bruke lokale verksteder, og spare mye penger. For en stor produsent er det snakk om en del millioner i sparte kostnader Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 § 29. Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving. Hva menes med dette? hva gjør jeg med saken ønsker ikke ny hvit iphone Lenke til kommentar
TEE Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 At du ikke automatisk kan kreve heving ved første gangs mangel dersom selger tilbyr avhjelp. Utgangspunktet i loven er at du kan velge mellom avhjelp eller heving av kjøpet, og den delen du uthever begrenser denne tilgangen slik at det ikke skal bli helt urimelig for selger å drive butikk Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 http://itavisen.no/forum/90485/#1 laget ekstra tråd her og er mange gode svar. jeg skal sende mail til de og gi de 24 eller 48 timers tid på å komme med løsning før jeg går til nødvendige jurikster for å have kjøpet umiddelbart Lenke til kommentar
havfal Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Dette er latterlig av Moobi, men desverre ikke overraskende. Selger har i dette tilfellet gjennomført avhjelp to ganger, og den har nå blitt sendt inn for samme feil tredje gang. Det er helt klart at dette gir det rett til å heve kjøpet. Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Den tråden på Itavisen var forresten veldig underholdene. Det er "vår egen" Marasmus jeg ville hørt på av de som svarte. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 Står ikke noe om at swap ikke er avhjelp der ja:) Lenke til kommentar
havfal Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Står ikke noe om at swap ikke er avhjelp der ja:) Nei. SWAP, reparasjon og omlevering er avhelp. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 Står ikke noe om at swap ikke er avhjelp der ja:) Nei. SWAP, reparasjon og omlevering er avhelp. kan jeg sende de dette: kan jeg skrive slik? Navn: Christoffer xxxxx Telefonnr: 000000 Modell: iphone 3g 16gb hvit imei: 12132132132132 Dette er min 3 iphone som har sprekket. Pga dette bruker jeg min rett til heving av kjøp ettter §30 i Forbrukerkjøpsloven. Dere her hatt 2 sjangser på avhjelp og ikke lyktes. Hvis jeg ikke hører fra dere innen 24 timer vil jeg ta saken videre opp og få umiddelbar heving av kjøp. Dette er løsningene jeg skal ha: enten hever vi kjøpet eller jeg skal ha helt ny iphone 3g i svart i eske. Jeg ble lovet en vare i god kvalitet og gjentatte sprekekr i alle modellene jeg har hatt er ikke god kvalitet. Christoffer xxxxxx Fungerer dette? eller har dere annet forslag? Lenke til kommentar
havfal Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Brevet er OK, men du kan ha med at du hever etter §32. (Hele den relevante lovteksten) Du bør også lese litt korrektur, men oppsettet i klagen er grei. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 Navn: Christoffer xxxxx Telefonnummer: 000000 Modell: iPhone 3g 16gb hvit imei: 12132132132132 Dette er min 3. iPhone som det har kommet sprekker i. Pga dette bruker jeg min rett til heving av kjøp etter §30 i Forbruker kjøpsloven. Dere her hatt 2 sjanser på avhjelp og ikke lyktes. Hvis jeg ikke hører fra dere innen rimelig tid vil jeg ta saken videre opp og få umiddelbar heving av kjøp. Dette er løsningene jeg skal ha: Enten hever vi kjøpet eller jeg skal ha helt ny iPhone 3g i svart i eske. Jeg ble lovet en vare i god kvalitet og gjentatte sprekker i alle modellene jeg har hatt er ikke god kvalitet. Christoffer xxxxxx § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Ser dette greit ut? Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Ser greit nok ut ut det. Men ikke bruk trusler som dette i første brevet. Hvis jeg ikke hører fra dere innen 24 timer vil jeg ta saken videre opp og få umiddelbar heving av kjøp. Regn med et par dager behandlingstid, greit nok, du har retten på din side, men det og ta slike saker videre opp i systemet er mye jobb, og har mye lenger enn 24 timers ventetid. Kunder som stiller urimlige krav får ofte dårligere service enn de som har en hyggelig og saklig tone. Får jeg klager på service der jeg jobber, som er saklig og hyggelige, så prøve jeg og behandle den fort, og holde kunden i et godt humør. Kommer kunden med urimlige krav og kjefter og klager som en idiot pleier jeg kaste klagen, eller bruke ekstra lang tid på og behandle saken. Så send et saklig brev og forklar hva som har skjedd, at du er klar over at SWAP regnes som et avhjelpsforsøk, og får frem at du er klar over at du har rett til og heve kjøpet. Steller de seg fortsatt på bakbeina kan du sende et litt sintere brev neste gang. edit: ser du har byttet "24 timer" til "Innen rimlig tid" .. et mye bedre ordvalg Endret 18. november 2008 av Dain Bramaged Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 Navn: Christoffer xxxxx Telefonnummer: 000000 Modell: iPhone 3g 16gb hvit imei: 12132132132132 Dette er min 3. iPhone som det har kommet sprekker i. Pga dette bruker jeg min rett til heving av kjøp etter §30 i Forbruker kjøpsloven. Dere her hatt 2 sjanser på avhjelp og ikke lyktes. Hvis jeg ikke hører fra dere innen rimelig tid vil jeg ta saken videre opp til Forbrukertvistutvalget. En Swap enhet går under avhjelp og dette har dere prøvd 2 ganger så Dette er løsningene jeg skal ha: Enten hever vi kjøpet eller jeg skal ha helt ny iPhone 3g i svart i eske. Jeg ble lovet en vare i god kvalitet og gjentatte sprekker i alle modellene jeg har hatt er ikke god kvalitet. Christoffer xxxxxx § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. gjorde om noe: Hvis jeg ikke hører fra dere innen rimelig tid vil jeg ta saken videre opp til Forbrukertvistutvalget. En Swap enhet går under avhjelp og dette har dere prøvd 2 ganger så Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Du kan vel strengt tatt ikke ta saken direkte til Forbrukertvistutvalget. Det må innom Forbrukerrådet for mekling hvis jeg husker riktig. Endret 18. november 2008 av BennyXNO Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 (endret) har nå gått for bedre mal og skal sende med post: Moobi AS <Adresse> <Dato> Christoffer xxxxx <Adresse> Tlf: 000000 REKLAMASJON PÅ IPHONE KJØPT <DATO> Ønsker med dette å fremme reklamasjon på produktet "iPhone 3G 16GB Hvit". Jeg fremmer reklamasjonen på grunnlag av to tidligere gjennomførte avhjelpsforsøk for samme feil. Feilen som nå har oppstått er av samme art som tidligere og gjelder sprekker i plastdekselet. Dette er en kjent mangel ved denne modellen, og mangelen er ikke uvesentlig. Jeg krever derfor heving av kjøp i hht. fkjl. §32. Som alternativ vil jeg gå med på at telefonen omleveres i komplett salgspakke i tilsvarende sort modell. I tidligere dialoger har dere hevdet at utbytte eller "swap" ikke regnes som avhjelpsforsøk. Forbrukerkjøpsloven skiller ikke mellom "swap" og reparasjon og regner begge deler som avhjelp. Om dere avslår reklamasjonen vil jeg henvende meg til dere skriftlig per brev, med kopi til Forbrukerrådet, og ta saken videre til FTU om det viser seg å bli nødvendig. Jeg håper imidlertid vi kan komme frem til en løsning som ikke krever videre innblanding fra forbrukerinstanser. Med vennlig hilsen Christoffer xxxxxx Vedlegg 1: Kjøpskvittering Vedlegg 2: Verkstedrapporter men jeg finner ikke kviteringen men har ordrebekreftelsen:) skal se hjemme etter den. Endret 18. november 2008 av chriso89 Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Dette begynner og se veldig bra ut. Hold oss oppdatert med hva skjer videre Kvittering burde Moobi klare og hoste opp selv også, om de er i stand til og yte litt kundeservice .. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå