Gå til innhold

Terminalvindu i RedHat

Anbefalte innlegg

Ok, må innrømme at jeg vet veldig lite om linux og dette problemet tar nok kaka for dere linuxeksperter her på forumet. Men nå holder jeg på å bli gal av at ting ikke funker, så jeg kaster årene og hiver inn et spørsmål her:

Jeg prøver å redigere bootloaderen i redhat (grub) og skriver derfor "vi /etc/grub.conf" i terminalvinduet og redigerer det jeg skal. Så lukker jeg vinduet og starter pcen på nytt, men hva ser jeg? Jo, ingenting er lagret! Prøver på nytt igjen men får ikke til å lagre innstillingene. Så hvordan i Zeus rompe gjøres dette?

Og en ting til: Fyrte opp den Mozillaen som følger med, men teksten i Mozilla er så utrolig liten! Det er nesten så jeg ikke greier å se hva jeg selv skriver nå. Lastet ned Opera istedet, men der ble det jo enda verre. Forsiden på hw.no ser helt forj... ut i Opera og teksten er sinnsyk liten. Har prøvd å gjøre om på noen innstillinger men det eneste som skjer da er at teksten på andre nettsider (som google) blir sinnsyk stor. Er det hw.no som det er noe galt med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. For å lagre og lukke vi ( jeg er ikke ekspert, men trur dette er rett) så trur jeg du i skjermmodus (ESC) skriver ZZ ( store Z'er), og SÅ lukker du terminalvinduet.

Ang. mozilla, så

Edit->Preferences->Appearance->Fonts->Minimum Font Size. Sett til 10 (det har jeg nå, det går glimrende), viss du har stor oppløsning, så 12.

Det gjør susen ;)

Ingen spørsmål er for dumme!!

Lenke til kommentar

Jeg prøver å redigere bootloaderen i redhat (grub) og skriver derfor "vi /etc/grub.conf" i terminalvinduet og redigerer det jeg skal. Så lukker jeg vinduet og starter pcen på nytt, men hva ser jeg? Jo, ingenting er lagret! Prøver på nytt igjen men får ikke til å lagre innstillingene. Så hvordan i  Zeus rompe gjøres dette?

For å lagre i vi: kom deg ut av insert-modus (med esc), skriv :wq, (kolon-write-quit-enter)

Og en ting til: Fyrte opp den Mozillaen som følger med, men teksten i Mozilla er så utrolig liten! Det er nesten så jeg ikke greier å se hva jeg selv skriver nå. Lastet ned Opera istedet, men der ble det jo enda verre. Forsiden på hw.no ser helt forj... ut i Opera og teksten er sinnsyk liten. Har prøvd å gjøre om på noen innstillinger men det eneste som skjer da er at teksten på andre nettsider (som google) blir sinnsyk stor. Er det hw.no som det er noe galt med?

I Opera: File -> Preferences -> Document -> Minimum font size

Lenke til kommentar

takker for ekstremt raske svar! Funket utmerket gjorde de også, bortsett fra at jeg selvsagt ikke greide å få grub til å funke sånn jeg ville ha det. Jeg har nå tre OS. WinXP og Win2000 som har sin egen bootloader og linux som bruker grub. Når jeg starter pcen kommer først grub opp hvor jeg får to valg. Det ene er linux og det andre er DOS. Når jeg trykker på DOS starter windows sin bootloader hvor jeg kan velge mellom winXP og Win2000. Dette er rimelig tungvindt. Prøvde å lage en link til hver windowspartisjon i grub, men systemet bare henger seg når jeg trykker på denne linken i grub.

Når det gjelder fontene i linux er jeg ikke helt fortrolig med dem. Satt opp Mozilla til å bruke "minimum font size" men synes likevel fontene blir litt grøtete og utydelige og er ikke spesielt behagelige for øynene.

Lenke til kommentar
Vil anbefale deg å laste ned en nyere versjon av mozilla, dersom du allerede ikke har gjort det.. Husker ikke helt, men det er mulig at fontene blir noe bedre..

Ok, bruker redhat 9.0 så jeg regnet i utgangspunktet med at den inneholdt siste versjon av Mozilla. Men skal skjekke det opp. Fontene var dessuten like ille i Opera da.

Lenke til kommentar

Hvis du legger ut grub.conf'en din så finner vi vel raskt ut av hva som er i veien...

En Windows boot-seksjon skal se slik ut:

title Windoze whatever

root (hdx,y)

makeactive

chainloader +1

Der x harddisk (0 for master, 1 for slave= og y er partsjonsnr (fra 0 og oppover)

MarcelSB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...