Gå til innhold

Parkeringsbot ved skolen

heppobippo

Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk nettopp parkeringsbot ved skolen jeg går på, fordi noen tydeligvis over natta har satt et parkering forbudt-skilt i starten av gaten.

De tre årene som jeg har gått her har det alltid vært lov å parkere i den gaten, så jeg har aldri tenkt over at noen kan sette et parkering forbudt-skilt der.

Har jeg noen mulighet for å "anke" boten eller noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Iflg. forskrift om parkeringsregulering og parkeringsgebyr §12 så er du pålagt å rette deg etter nye parkeringsbestemmelser 24 timer etter at skilting er satt opp.

Det vil si at hvis skiltet ble satt opp samme dag som du fikk boten så har du en god sjanse mht. en eventuell klage selv om du parkerte der etter at skiltet ble oppført. Har skiltet stått der i mer enn 24 timer så har du derimot ingen sak.

Lenke til kommentar

Det står at du senest må rette seg etter de nye bestemmelsene. Dette går på undersøkelsesplikt hvis bilen din står parkert på samme sted før og etter skiltet er satt opp. Nå stod det ingen ting om dette fra trådstarter, men dersom man kommer til et sted hvor skiltet allerede er satt opp gjelder skiltet med en gang.

Se Skiltforskriften § 1 nr. 2. "Offentlig trafikkskilt gjelder etter sitt innhold fra det øyeblikk det er satt opp og avdekket".

Endret av Jan-Inge
Lenke til kommentar

ja, dumma meg ut der desverre:S

2. bot på 2 uker på samme sted:P

leste i avisa senere at skiltet var satt opp fredagen før jeg fikk bot, uten at bilene fikk bot, fordi folk skulle oppdage skiltet. selv bor jeg i en annen by og hadde dermed ikke mulighet til å få med meg at skiltet hadde vært satt opp noen dager før:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...