Gå til innhold

BSU er økt til 150 000 kroner


Zeph

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje OT, men jeg tar det her for det.

Vil jeg få skattefradrag på 4200 kroner for å spare 15.000 i gjennom IPS?

 

Var det ikke mye snakk om regelendringer for en tid siden?

Nå har jeg ikke fylt 30 engang, men det kan vel være smart å tenke på?

 

Ref. Storebrand : Individuell pensjonssparing med skattefordel - IPS

 

Spar 15 000 kroner i året,

få 4 200 kroner i redusert skatt

Fritak for formuesskatt, men utbetalingen beskattes som personinntekt

Utbetaling fra normalt 67 år, over minimum ti år.

Lenke til kommentar

IPS har høstet kritikk for å være et nytt strukturert spareprodukt.

Først og fremst så er det lenge til du skal bruke pengene, og med våre lite forutsigbare myndigheter så er det ikke sikkert at denne ordningen varer til når du trenger den.

Videre så må du skatte av dem igjen når du tar dem ut engang i fremtiden.

 

Søk på Agnes Bergo hos dn.no. Der har hun totalt slaktet produktet.

Lenke til kommentar
Og jeg leste at man får ikke tilbake på skatten det året man fyller 33 heller....altså ja du du setter inn 20 000 det året du fyller 33 og har det ut året. Men året du er 34 så får du ikke tilbake 4000 på skatten fordi du hadde spart det året du var 33

Fillern! Hvor leste du det?

 

Prøver å finne linken....leste dette i desember da, en dame svarte på lesernes spørsmål...og da kom dette opp....er visst ikke lett å finne den nå som i desember gitt. I desember var det en av de første treffene som poppet opp når jeg søkte på BSU 2009

 

Dere skriver: "Dvs fyller du 33 i november, får du ikke mulighet til skattefradrag for spart beløp året etter. " Dette forvirrer vel mer enn det forklarer det som ellers ble skrevet i artikkelen?

gæsjan, Oslo

 

Liv Irene Haug Hei Gæsjan Ja,det er lett å si noe som kan være klønete. Regelen er er at du ikke får skattefradrag det året du fyller 34.

Jeg tolker det slik at du ikke får igjen noe på bsu når du er eller blir 34, altså man får ikke igjen på skatten det man sparte året før. For nå i 2009 så får jeg jo igjen for det jeg satt inn i 2008

 

http://tux1.aftenposten.no/nettprat/bsu141108/

 

kan være nyttig å lese

 

slenger til en quote til

Er over 34 år, men ønsker å "fylle" opp kontoen til det nye maksbeløpet (150.000) etter nyttår. Har tidligere spart i BSU ordning (inntil maxbeløp 100.000). Uansett vil jeg ikke få benytte meg av skattefordel, men vil få bedre rentevilkår enn annen sparing. Vil dette gå, eller er BSU forbeholdt de som er under 34?

Martin, Førde

 

Liv Irene Haug Hei Martin Beklager, men BSU er forbeholdt dem som er under 34, og det er ikke en ordinær sparekonto.

Endret av Goodall
Lenke til kommentar
Dere skriver: "Dvs fyller du 33 i november, får du ikke mulighet til skattefradrag for spart beløp året etter. " Dette forvirrer vel mer enn det forklarer det som ellers ble skrevet i artikkelen?

gæsjan, Oslo

 

Liv Irene Haug Hei Gæsjan Ja,det er lett å si noe som kan være klønete. Regelen er er at du ikke får skattefradrag det året du fyller 34.

Jeg tolker det slik at du ikke får igjen noe på bsu når du er eller blir 34, altså man får ikke igjen på skatten det man sparte året før. For nå i 2009 så får jeg jo igjen for det jeg satt inn i 2008

 

Selv om man ikke "fysisk" får igjen skattepengene/oppgjøret før langt ute i juni (oktober) 2009, så er det jo likevel snakk om sluttbehandlingen av selvangivelsen og skatten for ligningsåret 2008. Jeg tolker det derfor slik at om du fylte 33 i 2008 (og 34 i 2009...), så får du fortsatt fradrag for sparing i 2008 (men ikke i 2009).

Lenke til kommentar

Men du kan jo ikke sette inn penger i 2009...for du kan jo ikke sette inn penger det året du fyller 34, så da er det jo også naturlig at man ikke får de 4000 også :hmm:

 

Men er jo enig i at det ville vært rart om du ikke fikk tilbake for det årer du var 33....men hadde ikke kommet som et sjokk om det var sånn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...