Gå til innhold

[IT-jobb] - Programmering (språk)

jossy

Anbefalte innlegg

Hei. To spørsmål:

1. Hvilke programmerinngsspråk ved siden av java, er populære for å skaffe jobb som programmerer.

2. Etter å ha sett gjennom mange utlyste stillinger, ser jeg at flere ønsker noen som kan .net. Dette vil si C# antar jeg?

Ok, og nå kommer det som først var innledning, men den ble lang.. du kan lese den om du vil, men spørsmålene oppfor er egentlig alt jeg lurer på :D

Kort sagt spør jeg om hvordan en typisk CV bør se ut, for å få jobb som programmerer. Da tenker jeg på hvilke programmeringsspråk som er "hot" i dag.

Jeg er student, skal ta ferdig en bachelor på ntnu. Her har vi mye om programmering, ikke så mye om et bestemt språk. Det skal være enkelt for oss å sette oss i nye syntakser (API det heter?). Vi bruker Java nå, men har fått høre at senere blir dette litt mer valgfritt.. Det gis eksempelvis ikke kurs om C#, men tror vi kan bruke det. Etter slik jeg har forstått det, lærer vi nok om de generelle prinsippene at vi skal klare å sette oss inn i dette..

Så..! Programmering er digg.. jeg vil sette meg inn i noe, utfra det vi har lært. Noe som jeg kan ta med meg til en evt. jobb =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv havnet jeg og studiekompisen min rett i PHP'jobber, så PHP er også ett språk man må regne med. Skjønt, syntaksten er ikke så vanskelig å plukke opp. Det som er utfordrene er å jobbe med rammeverk og store webapplikasjoner basert på AMP, også må man mestre javascript, html og css i tillegg.

Lenke til kommentar
Selv havnet jeg og studiekompisen min rett i PHP'jobber, så PHP er også ett språk man må regne med. Skjønt, syntaksten er ikke så vanskelig å plukke opp. Det som er utfordrene er å jobbe med rammeverk og store webapplikasjoner basert på AMP, også må man mestre javascript, html og css i tillegg.

Etter en bachelor i informatikk så begynte du å jobbe med PHP? :O

Lenke til kommentar

Ingenting i veien med det. Man kan utvikle store komplekse systemer med PHP også, flere steder man har høyt utdannede mennesker som jobber med PHP. Kompleksiteten ligger ikke i selve språket, men i det man skal utvikle.

Når det er sagt så er det ikke så store miljøer i Norge som driver med slikt, men noen er det.

Uansett så gjelder det første svaret mitt, de aller fleste jobbene er Java og .net.

Lenke til kommentar

De to språkene som dominerer i dag er vel Java og C#. Man bør finne ut hvilken av disse leirene man trives best i, og prøve å bli dyktig på et av språkene. For husk, det er ikke bare språket man må være dyktig i. Man skal gjerne ha litt kunnskaper om forskjellige rammeverk, osv.

Selv har jeg jobbet med både Java og .NET. De siste fire årene 99% med Java. Før det var det 99% Windows-programmering. Tidligere var det mest desktop-applikasjoner jeg jobbet med, mens nå går det bare i web-applikasjoner og diverse baksystemer for telecom-bransjen.

For meg ville det tatt altfor mye av min tid å holde meg oppdatert på begge disse plattformene. Det skjer så mye i begge leire, og skal man holde seg oppdatert og produktiv så bør man nok fokusere på en plattform.

En annen ting... En ting er å kunne et språk, det er en helt annen ting å kunne bruke språket. Det hjelper ikke å kunne Java 6 fundamentals utenat, hvis man ikke vet hva en web-applikasjon er, eller hva Spring og Hibernate er for noe.

Werner

Lenke til kommentar

Etter en bachelor i informatikk så begynte du å jobbe med PHP? :O

Kan vel ikke si at utdannelsen min har vært noen ulempe, syntaksten er ikke det som er det vanskelige i jobben min. Det som er vanskelig er å mestre rammeverket og få til gode løsninger på kortest mulig tid. :)

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar
Så er spørsmålet; finnes det gode php løsninger? Likte php mye før men i det siste føler jeg at webutvikling med Java og OSS stacken er tingen.

Jeg har bare utviklererfaring med Drupal når det kommer til større løsninger på PHP. Drupal brukes som regel som en CMS, men beskrives internt i miljøet som ett CMF (Content Management Framework). Det er veldig fleksibelt og svært modulært, men har veldig bratt læringskurve da det er designet i en tid før PHP ble objektorientert. Drupal synes å være mest etablert i USA foreløbig (i allefall i antall utviklere) men begynner å gjøre seg godt bemerket i Norden også. Miljøet er inkluderende og har lav terskel for at folk kan bidra. Selve Drupal "distribusjonen" er ikke så stor, men det finnes utrolig mange tredjepartsmoduler tilgjengelig noe som er nyttig når man skal lage det nest digg, youtube eller flickr. Og alt er GPL, så man står veldig fritt som utvikler.

Drupal er ikke uten utfordringer selvsagt, men jeg synes jeg er priviligert som får jobbe med dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...