kensund Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Hei! Jeg har idag dette utstyret: Kabinett: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=41084 - Kliss likt dette, men mitt kom med støydemingsmatter. PSU: Mist 500 eller 550 Watt , usikker på rev nummer, er vel minst 3 år Harddisker: 6 Stk: 3 stk WD2500JD-55HBBO (250GB), 2 stk Samsung: HD501LJ (500 GB) HD103UJ (1 TB) HK er ett Asus Rampage CPU er en Q9450 (ikke overklokket) 4x2GB ram (no billig ræl) GPU: ATI Radeon 4850 Av vifter har jeg en 120 mm LianLi LI121225bl-4 vifte i front nede ved diskene og en lik bak rett ved CPU kjøleren CPU kjøleren er en Zalman CPU-kjøler CNPS9700LED Hva bør jeg bytte ut av vifter? idag bråker pcen altfor mye.. Og bør jeg bytte PSU? Ser med en clasohlson måler at boksen suger jevnt 200 watt på idle.. Lenke til kommentar
phax Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 PSU'n er nok ikke synderen så den ville jeg beholdt. Utifra det du ramser opp så vil jeg tippe at det er skjermkort og harddisker som står for mesteparten av støyet. Og kanskje kabinett/cpu-viftene kan kjøres på en lavere hastighet. Still de så lavt du kan og pass på temperaturen. Blir det for varmt så justerer du litt opp. Enkleste måten og finne ut hva som støyer er å stanse en og en vifte mens maskinen er i gang. Skaff deg et skjermkort med passiv kjøler, eller en mer stillegående gpu-kjøler. Hvis harddiskene ikke er vibrasjonsdempet så gjør dette. Har mye og si. Og trenger du virkelig så mange disker? Det bidrar bare til mere støy og varme som igjen fører til mere viftestøy. Færre større disker er langt mere gunstik sånn sett. Lenke til kommentar
kensund Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 Har testet med å stoppe viftene, men jeg ble ikke klokere av det. Skjermkort vifta var ikke synder, ei heller de 120 mm viftene. Finnes det en bedre kjøler til mitt skjermkort? Byttet nettopp ut mitt gamle skjermkort (var ett 7950 Geforce kort med passiv kjøler, men det ble ikke mer støy av den grunn) CPU kjøleren har jeg en justeringssak på så den er det heller ikke, hører liksom når den tar av og kjølern er på max. Finnes det en bedre kjøler som ikke koster flesk (max 600 kr)? Og hvilke vifter kunne jeg ha byttet til? De LianLi viftene kan jeg ikke justere hastighet på, mulig de er temp styrt? Å bytte disker er absolutt noe jeg tenker på, men til hva? Hvilke TB disker er det som holder kjeft og ikke blir varme? Og helt til slutt, hvordan bør airflow'en være i mitt kabinett? Lenke til kommentar
phax Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Hvis det ikke hjalp og stanse vifter så er det bare diskene som gjenstår. Prøv å koble ut alle unntatt systemdisken og se om det blir stillere av den grunn. Lufta bør suges inn fremme på nersiden og dyttes ut oppe på baksiden ettersom varmluft stiger, og da får du kjølt ned de fleste komponenten på veien. Jeg har samsung sin F1 1TB disk og den er veldig stillegående etter at jeg fikk vibrasjonsdempet den. Men jeg har bare en disk da. Lenke til kommentar
kensund Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 Hmm blir kanskje en sånn da. Men finnes det no bra vibrasjons-disk-demping for mitt kabinett da? Vil jo gjerne ha diskene i de "slottene" som fins i kabinettet.. Lenke til kommentar
phax Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Det er ofte problemet, å vibrasjonsdempe i 3,5" slottene. Jeg har desverre ingen erfaringen med slike produkter, men sikkert noen andre her som kan hjelpe der. Jeg har bare en egenmekket løsning selv der disken ligger i bunnen av kabinettet på en skumgummi bit. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Man får jo kjøpt HDD bur til 5 1/4 . De har som regel plass til rundt 3-4 disker, og funker fett. Ikke er de så fryktelig dyre heller. Eller du kan kjøpe gummi-"ringer" som du fetser mellom Disken og kabinettet. Bruker selv gummi, og hører ikke en lyd fra diskene mine. (raptor 150gb x og Hitachi 750 gb) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå