War Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Går det an å gjøre selv, så be om el kontroll? Varmekabler , jeg sa jeg kunne gjøre det selv, el-mannen sa : Da må jeg gå over og godkjenne = ca like mye tid som om (ellmannen) legger selv. Sånn var det med flere ting. Jeg kan sette inn peis selv , men da må det komme en brannmann for kontroll = like dyrt som å be en murer med kontrolltilatelse gjøre det. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Så kjekt at folk leser det jeg skriver. Men ettersom jeg forstår War så er altså ikke varmekabler en del av elanlegget. Regner da selvsagt med at de ligger der strømløse også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Egentlig kan du hverken montere bokser eller trekke rør selv ettersom dette også er en del av det elektriske anlegget som NEK 400 2006 134.1.1 forteller skal utføres av kvalifisert persponale og hvor det henvises til forskrift om kvalifikasjoner for elektrofagfolk. Vil det si at du ikke lenger kan legge for eksempel Hunton Silencio-El lenger selv? Tidligere (da jeg la dette) kunne man legge det selv (kjempeenkelt), og så få en elektriker til å kontrollere, megge og koble til termostaten. Sparer mye tid på det, men kan være vanskelig å få noen til å komme å gjøre en så liten jobb. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Nå vet ikke jeg hva dette er men det høres ut som gulvvarme av noe slag og så lenge det ikke går på plugg så ja, da får du egentlig ikke lov å legge det heller. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Hunton Silencio-El består av en 8 mm tykk Huntonit-plate med utfreste spor for varmekabler, platen er belagt med reflekterende folie. Platene kan legges på brennbart materiale. I sporene legges en varmekabel som finnes i faste lengder, Small - XXL, og flere kan kombineres for å passe i et stort rom. Kablene kommer altså ferdig kappet med 3 m kald tilkoblingsleder, start og avslutningsstykker, og kan ikke kappes. Gulvføler til termostat for temperaturbegrener legges ned i platene etter anvisning. Oppå legges ullpapp og laminat eller parkett (eller annet). Se: http://hunton.no/nor/produkt.asp?id=79&view=gulv Jeg har 15 mm parkett i gangen, og la dette i vindfanget med 7 mm laminat oppå. Hele gulvet i vindfanget, inkl gulvvarme, bygger ca 16 mm inkl ullpapp, og det er dermed ikke høydeforskjell på "flisgulvet" i vindfanget og parketten i gangen (åpen overgang, kun en smal list). Max effekt er riktignok bare 60 W/kvm. Endret 3. desember 2008 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) Dra en tur på Claes Ohlson og kjøp gode Elko-produkter. Så får du hjelp av en kompis som kan faget til å koble. Dette går nok fint, og blir rimelig. Det er flere eksempler på at elektrike har det så travelt at de ikke gjør en god jobb. det ble nettopp et branntilløp i etr sikringsskap på grunn av slurv fra en elektriker. Det går nok fint ja, men du får fint lite igjen på forsikringa dersom det skulle finne på å ta fyr. Husk at dette skal meldes til det lokale el-tilsynet, siden det medfører endring i sikringsskapet ditt! Så lenge du ikkje går inn på hovudsikringen treng det ikkje meldast. Det er ikke noe problem sålenge en utdannet elektriker gjør jobben svart og han er nøye med jobben han gjør. Da tar det ikke fyr, så enkelt som det. Om han sjekker kortslutningsstrømmer, sjekker jordkontinuitet, nøye med jordstrømper, skrutilkoblinger og at tverrsnittet er dimensjonert riktig iht. kortslutningsstrømmer og belastning og at det er iht dagens forskrifter. Hvis for eksempel kortslutningsstrømmen er for liten i forhold til automatsikringens karakteristikk og nominell strøm, noe som for eksempel skjer om det er et langt kabelstrekk, for lite tverrsnitt eller huset er et stykke unna trafoen, så kan det skje at ved en kortslutning på enden så går ikke sikringen på det elektromagnetiske vernet (som slår ut momentant), men på det termiske overbelastningsvernet. Da kan det ta opp til flere minutter før sikringen går mens det går strømmer 8 ganger så stor som kursen er sikret med for eksempel. Da tar kabelen fyr, plastikk smelter og det kan bli brann før vernet løser ut. Ekstremt sjelden noen fra tilsynet pirker på det sålenge det ser profft ut, værre med noe halvlurvete der kabelen er banket skeivt opp etter veggen og bare trøkt på plass så det virker. Alle skjønner at en faglært ikke gjør sånnt. Eneste kravet såvidt jeg veit i sikringsskapet er at det skal stemme med kursfortegnelser og annen dokumentasjon. Sålenge du ikke endrer hovedsikring så skal det ikke trengs å meldes. Endret 9. desember 2008 av ChrML Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) Det kan også diskuteres om det lønner seg å kjøpe billig materiell på Clas Ohlson/Biltema og få montøren til å sette opp dette. De går somregel med på det, men somregel så går det mer tid pga det er utstyr som montøren ikke er kjent med, og det er somregel utstyr av dårligere kvalitet. På jobben så skulle en kunde spare penger en gang. Han skulle legge alle røra selv og vi skulle bare komme å trekke og koble. Vi hadde satt fram k-rør som han skulle bruke, men han reiste isteden til Biltema og kjøpe billigrør. Når han var ferdig og vi skulle komme å trekke så var det for det første lagt opp på ganske dumme måter mange steder med mange skarpe svinger og knekker og selve røra var av langt dårligere kvalitet, noe som gjorde trekkingen et hælvete. Sto i mange timer bare for å trekke noen meter noen steder, og det hele tok 3 ganger så lang tid er jeg sikker på. Kunden sparte ikke veldig mye penger på det for å si det sånn. Montøren sjekker også at utstyret du kommer med er godkjent, ser brukbart ut og at det er egnet til å montere der du ønsker det. De monterer ikke en halvshabby kinalampe i taket på badet rett over dusjen akkurat. Å sette opp stikk og lamper kan faktisk ta ganske mye lengre tid enn forventet noen ganger. Greit nok hvis du skal ha et stikk til et par meter unna andre stikk, så det bare er å banke PR-en videre, men i andre tilfeller hvor det ikke er noen stikk nærme, stikkene mangler jord, eller det er andre ting som gjør at ting tar tid, så kan det fort bli dyrt. Vi gjorde en jobb på et skisenter som tok omtrent 15 timer fordelt på to montører. Det var å sette opp et 63A trefasestikk ute (3 hull i murvegger og sånn ca 20 meter kabelstrekk), montere ny sikring i tavle til den, og banke kabelen i rør i tak hele veien, koble dette og branntette hullene. Så brukte vi ca 9 timer til på å montere 2 stk lamper i et nytt rom, tok strøm fra rommet vedsidenav, montere nytt stikk i et annet rom tatt fra 2 meter unna + å montere stikk i utehall hvor vi måtte gå ca 10 meter med PR over noen kryploft fra en koblingsboks. For å gå litt mer on-topic igjen: Å montere dimmerene tar ikke lang tid, ca 20 min for begge tenker jeg om det ikke er noe spesiellt tilfelle, men om dette skulle blitt gjordt seperat så hadde det nok blitt skrevet ca 1-1.5 timer for å finne materiell, kjøring, papirer osv.. Å sette inn sikringen i seg selv går somregel greit om det er brukt lange nok samleskinner med reserveplasser og at det er plass i skapet og man ikke trenger noe tilleggsskap. Hvor lang tid trekkingen tar kommer an på hvordan det er å trekke kabelen fra skapet. Er skapet fellt inn og det er dårlig med reserverør så kan det bli problematisk å legge ut tilførsel og tar naturligvis tid. Selve stikkene tar kort tid å banke opp bortover om det ikke er noe spesiellt problematisk å komme frem med kabelen. Om det er murvegger må du regne litt mer tid til borring og slikt. Endret 9. desember 2008 av ChrML Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Det er ikke noe problem sålenge en utdannet elektriker gjør jobben svart og han er nøye med jobben han gjør. Da tar det ikke fyr, så enkelt som det.............................. Ekstremt sjelden noen fra tilsynet pirker på det sålenge det ser profft ut, værre med noe halvlurvete der kabelen er banket skeivt opp etter veggen og bare trøkt på plass så det virker. Alle skjønner at en faglært ikke gjør sånnt. Eneste kravet såvidt jeg veit i sikringsskapet er at det skal stemme med kursfortegnelser og annen dokumentasjon. Sålenge du ikke endrer hovedsikring så skal det ikke trengs å meldes. Du glemmer at fra 1998 blei krav om samsvarserklæring for elektriske installasjoner. Tilsynet ser fort om instalalsjonen er fra før eller etter 1998 og vil ut fra den vurderingen be om å få se samsvarserklæringen uavhengig om hvor bra det ser ut. Det er nå det hele begynner å bli dyrt for nå må du få noen til å gå over anlegget for å gå god for det, noe som er såpas alvorlig at montøren som signerer blir ansvarlig for jobben. Lenke til kommentar
War Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 pga det er utstyr som montøren ikke er kjent med, og det er somregel utstyr av dårligere kvalitet. For min del mener jeg utstyr som er 100% likt, samme merke levrandør osv. Hvis man vet hvor man kan og vil ha strømmen kanskje man kan spare penger på andre måter som for eks borre hull i mur osv. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 pga det er utstyr som montøren ikke er kjent med, og det er somregel utstyr av dårligere kvalitet. For min del mener jeg utstyr som er 100% likt, samme merke levrandør osv. Hvis man vet hvor man kan og vil ha strømmen kanskje man kan spare penger på andre måter som for eks borre hull i mur osv. Yep, da vil det være mulig å spare penger. Om du vet hvilken kabel som kan brukes (tverrsnitt osv..), så vil jeg tro du kan banke denne selv og bare la det være et godt stykke avmantlet kabel i hvert koblingspunkt som elektrikeren kan ta seg av. Det er bare å spørre hos din lokale elektriker. Skriver du ned hvordan du ønsker å ha alt sammen og tenker igjennom det nøye på forhånd, så vil du også spare elektrikeren for tid. Det kan også lønne seg å høre med lokalsamfunnet hvem elektriker de anbefaler. Noen er ekstremt dyre, for eksempel, en elektriker her i byen tok skikkelig skampriser for jobbene, omtrent dobbelt så mye som vi ville tatt for samme jobben og materiellet. Det er kjipt å finne ut at man har blitt lurt av sånnt i ettertid. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 pga det er utstyr som montøren ikke er kjent med, og det er somregel utstyr av dårligere kvalitet. For min del mener jeg utstyr som er 100% likt, samme merke levrandør osv. Hvis man vet hvor man kan og vil ha strømmen kanskje man kan spare penger på andre måter som for eks borre hull i mur osv. Det er veldig lite relevant kva du meiner om elektrisk utstyr. Her er det kun fakta som er av noko som helst betydning. Borre hol og gjere klart mykje er greit, men ihht. forskriftene har kun elektrikere lov til å installere ein elektrisk installasjon. Om ein elektriker går med på å gå god for eit arbeid gjort av privatpersoner er det et stort ansvar å ta. Men for dei som absolutt skal gjere noko sjølv, for all del få samsvarserklæring på det (elektriker godkjenner installasjonen), ellers kan du få problemer ved skade og forsikring. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 pga det er utstyr som montøren ikke er kjent med, og det er somregel utstyr av dårligere kvalitet. For min del mener jeg utstyr som er 100% likt, samme merke levrandør osv. Hvis man vet hvor man kan og vil ha strømmen kanskje man kan spare penger på andre måter som for eks borre hull i mur osv. Det er veldig lite relevant kva du meiner om elektrisk utstyr. Her er det kun fakta som er av noko som helst betydning. Det han sier er at det har ikke noe å si for kvaliteten på installasjonen om han kjøper en Elko stikkontakt til 300 kroner gjennom elektrikerfirmaet, eller om han skaffer samme Elko stikkontakten sin gjennom noen han kjenner som jobber på Elko til 50 kroner. Det som derimot har noe å si er hvis han kjøper noe billig jall et sted, med kanskje klemmetilkoblinger som ikke sitter eller andre ting som gjør at det går utover kvaliteten til installasjonen, for eksempel montørens kjennskap til utstyret. Lenke til kommentar
Alfaromeo Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Jeg tror war må finne seg en ny elektriker. Jeg kan ikke fatte at det er mulig å opperere med de prisene han bruker. Vi har mellom 60-100 prosent påslag på kostpris pluss mva på vanlig forbruksmateriell. At han må betale 1500 kr pr automat betyr enten at han blir lurt eller at det må gjøres noe mer omfattende med sikringsskapet. Jeg tror aldri jeg har kommet over 1000 kr pr automat når jeg har byttet inmat i et sikringsskap. Selv når jeg bruker møller sine 2 moduls jordfeilautomater klarer jeg den prisen. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Det er ganske stor forskjell på "villedende" listepris for enkeltautomater og rehabilitering av et helt sikringsskap. Vi tar f.eks. 15 000 inkl. mva for bytte av eller rehabilitering av et skap med 8 kurser. Lenke til kommentar
Alfaromeo Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Vi tar f.eks. 15 000 inkl. mva for bytte av eller rehabilitering av et skap med 8 kurser. Steike det er mye for 4-6 timers arbeid! Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Vel, som alt annet så er det det lokale markedet som bestemmer prisen. Vi hadde aldri kunnet ta samme prisen i f.eks. Mo I Rana. Lenke til kommentar
Alfaromeo Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Vel, som alt annet så er det det lokale markedet som bestemmer prisen.Vi hadde aldri kunnet ta samme prisen i f.eks. Mo I Rana. Men så jobber vel du i YIT? Jeg har selv jobbet der, og i ettertid hatt samarbeid med de, og de er veldig dyre. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Nope, jobber ikke i YIT lengere. Men når det kommer til prising av arbeid og materiell så forundrer det meg at et saksbehandler i en elektrobedrift kan si at folk blir lurt fordi de betaler mere en andre tar for utstyret. Om en kunde skulle spørre meg om pris på sikringsskap og jeg sier 15 000 og kunden aksepterer det så er jo saken grei. Jeg driver butikk og om han vil ha det billig så får han undersøke litt rundt om selv. En ringerunde ville ha avslørt at Alfaromeo hadde gjort jobben mye billigere og han hadde valgt deg istedenfor. Om mange nok velger andre fordi jeg er for dyr så må jo jeg gjøre noe med prisene mine, men fremdeles kan du ikke si at kundene mine blir lurt. Regner med du har handlet vann på flaske for 10-12 kroner for flaska uten å tenke på det. Til sammenligning får du bedre vann fra kranen hjemme gratis. Lurer butikken deg nå? Mange handler også på elkjip og betaler i dyre dommer for utstyret der, blir kundene der lurt? At noen er dyrere en andre betyr ikke at de lurer kundene sine, men du står selvsagt fritt til å anbefale noen andre som er billigere. Lenke til kommentar
Alfaromeo Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Nope, jobber ikke i YIT lengere. Men når det kommer til prising av arbeid og materiell så forundrer det meg at et saksbehandler i en elektrobedrift kan si at folk blir lurt fordi de betaler mere en andre tar for utstyret. Om en kunde skulle spørre meg om pris på sikringsskap og jeg sier 15 000 og kunden aksepterer det så er jo saken grei. Jeg driver butikk og om han vil ha det billig så får han undersøke litt rundt om selv. En ringerunde ville ha avslørt at Alfaromeo hadde gjort jobben mye billigere og han hadde valgt deg istedenfor. Om mange nok velger andre fordi jeg er for dyr så må jo jeg gjøre noe med prisene mine, men fremdeles kan du ikke si at kundene mine blir lurt. Regner med du har handlet vann på flaske for 10-12 kroner for flaska uten å tenke på det. Til sammenligning får du bedre vann fra kranen hjemme gratis. Lurer butikken deg nå? Mange handler også på elkjip og betaler i dyre dommer for utstyret der, blir kundene der lurt? At noen er dyrere en andre betyr ikke at de lurer kundene sine, men du står selvsagt fritt til å anbefale noen andre som er billigere. Jeg synes det eksempelet med vann er utrolig dårlig. Når en ikke har tilgang på vannkrane med tilstrekkelig kvalitet, så er det faktisk mye bedre å kjøpe vann en cola. Jeg jobber i en bedrift i Stavanger, hvor det er rimelig god konkuranse. Når jeg da skal utføre en jobb for en kunde hvor materiellet koster maks 3 tusen, (kan få det mye billigere en det) og arbeidet maks 4 tusen så synes jeg faktisk det er å lure kunden når jeg fakturerer 15 tusen. Men det er altis noen som skor seg på folks uvitenhet. Jeg tror derfor at det er disse som vil slite om finanskrisen slår inn for fult. Endret 11. desember 2008 av Alfaromeo Lenke til kommentar
War Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Steike det er mye for 4-6 timers arbeid! Enig, betalte 5k for rehab av 6 kurser+hoved. 15k for hele jobben med omtrekk i alle rom i 80 kvm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå