kas_ Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 (endret) Hei. Lurer litt hva slags priser elektriker firmaene tar for små jobber. F.eks montere opp: - 2 dimmere (montere) - 3 dobbel stikk. (Montere) - montere 1.stk 16A automatskikk - kabel strekkene blir ca.6 meter. Hvor mye hadde dette vilt kostet meg per punkt jeg har skrevet opp?? Mvh Endret 17. november 2008 av kas86 Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Et kjapt anslag, rundt 6000.. Materiellkostnader: Dimmere: 1000/stk Stikk: 250/stk Automatsikring, hvis det var dette du mente: 1500/stk Kabel, kommer an på. Lenke til kommentar
Gedderen Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Dra en tur på Claes Ohlson og kjøp gode Elko-produkter. Så får du hjelp av en kompis som kan faget til å koble. Dette går nok fint, og blir rimelig. Det er flere eksempler på at elektrike har det så travelt at de ikke gjør en god jobb. det ble nettopp et branntilløp i etr sikringsskap på grunn av slurv fra en elektriker. Endret 18. november 2008 av Gedderen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Husk at dette skal meldes til det lokale el-tilsynet, siden det medfører endring i sikringsskapet ditt! Dårlig jobb er dessverre ikke uvanlig. Jeg fikk byttet hovedinntakssikringene og satt på en jordfeilbryter i inntaksskapet. Ved sjekk etter at elektrikeren hadde dratt, så jeg at han hadde lagt lederen fra inntaket til JF-bryter BAK klemma for den ene fasen. Garantert varmgang og brann når belastningen øker. Fikset dette selv, og sa fra til elektrikerens sjef. Lenke til kommentar
kjoenshar Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Jeg hadde en elektriker hos meg her om dagen faktisk, som gjorde noe tilsvarende og beløpet kom på ca. 50 000 kr. Ikke så aller verst for en så stor jobb! Lenke til kommentar
Footy Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Så vidt jeg forstår dette spørr du om hvor mye du mener at du selv skal ha betalt for en svartejobb.... Er ikke du utdannet elektriker? Lenke til kommentar
kas_ Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Så vidt jeg forstår dette spørr du om hvor mye du mener at du selv skal ha betalt for en svartejobb....Er ikke du utdannet elektriker? Stemmer at jeg er det, men jeg tar ikke svart jobber av prinsipp, da jeg er i tillegg redd for at det skal skje noe med anlegget (Noe fler burde). Grunnden til at jeg spør er fordi jeg selv er bedrifts tekniker, så jobber ikke med å banke kabel i hus. jeg hører hva andre tar for en svartjobb og da lurer jeg på hvor dyrt det da kan være å få gjort det lovelig, da jeg hører hva de tar svart. "Melkekartong" : Skjønner nå at det koster litt å ikke være elektriker selv, når man tenker over hvor mye man selv betaler for utstyr.. Takker for svar Mvh Endret 18. november 2008 av kas86 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Dra en tur på Claes Ohlson og kjøp gode Elko-produkter. Så får du hjelp av en kompis som kan faget til å koble. Dette går nok fint, og blir rimelig. Det er flere eksempler på at elektrike har det så travelt at de ikke gjør en god jobb. det ble nettopp et branntilløp i etr sikringsskap på grunn av slurv fra en elektriker. Det går nok fint ja, men du får fint lite igjen på forsikringa dersom det skulle finne på å ta fyr. Husk at dette skal meldes til det lokale el-tilsynet, siden det medfører endring i sikringsskapet ditt! Så lenge du ikkje går inn på hovudsikringen treng det ikkje meldast. Lenke til kommentar
Alfaromeo Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Dra en tur på Claes Ohlson og kjøp gode Elko-produkter. Så får du hjelp av en kompis som kan faget til å koble. Dette går nok fint, og blir rimelig. Det er flere eksempler på at elektrike har det så travelt at de ikke gjør en god jobb. det ble nettopp et branntilløp i etr sikringsskap på grunn av slurv fra en elektriker. Det går nok fint ja, men du får fint lite igjen på forsikringa dersom det skulle finne på å ta fyr. Husk at dette skal meldes til det lokale el-tilsynet, siden det medfører endring i sikringsskapet ditt! Så lenge du ikkje går inn på hovudsikringen treng det ikkje meldast. Helt riktig. Men om det lokale e verket kommer på kontroll (de har fått ekstra midler til det nå) og ser at det er installert nytt utstyr i skapet/huset kan de kreve at du skal dokumentere hvem som har gjort det, f.eks med en samsvarserklæring. Man kan i verste fall få pålegg om at anlegget skal kontrolleres, og enkelte ganger deler av anlegget frakoblet. Lenke til kommentar
War Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Om jeg kjøper inn sikkringer, kabel , kontakter osv selv og en elektrikker kobbler dette blir det da kun timelønna? 1500kr for en autosikring, koster 200 i butikken dvs 1300kr for å skru inn 6 skruer. Hvordan finner jeg reglene for hva man kan gjøre selv? Har hatt elektromekaniske fag, analog og digital elektro. Etter fagbrev (som jeg ikke har tatt) kunne jeg ha kobblet inn all strøm på alle maskiner i en fabrikk, læreren sa at uten fagbrev men kun eksmen kan jeg kun gjøre det hjemme og ikke i bedrif. Hvor han har det fra vet jeg dog ikke. Lenke til kommentar
enden Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Hvordan finner jeg reglene for hva man kan gjøre selv? http://nelfo.no/ViewPage.aspx?mid=391 Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Synes det er skremmende at folk har en slik holdning, at en vil spare penger på å få utført installasjoner/endringer på det elektriske anlegget på alternative måter. Det er en grunn for at en må ha 4,5 års utdanning for å utføre slike jobber. I tillegg er erfaring gull verdt. Ellers regner jeg med at svart arbeid er uaktuelt for de fleste på dette forumet ettersom det ikke helt etter boken. Lenke til kommentar
enden Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Jeg synes ikke det er skremmende at noen ønsker å gjøre enkle ting selv. Det tar faktisk litt tid å montere x antall stikk på murvegg. Det krever ikke noe fagbrev å borre hull, stikke plugger og skru inn skruer, og tjener man en halvtime/time på å forberede dette selv så synes jeg man skal kunne ta den fortjenesten. For egen del ville jeg ikke hatt noe mot å banke kabel selv heller, men ser at den ikke nødvendigvis er like soleklar for en elektrikker. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Når det gjelder arbeid som ikke berører det elektriske anlegget med tanke på varmgang og brannfare, kan jeg være enig. Når jeg jobbet i et annet firma enn jeg gjør nå, hadde kunden brukt flisleggerne til å legge rør. Ikke verdens undergang det utenom at det var et herk å trekke gjennom, men siden jobben var per time, ble det kundens problem til slutt. Anyway, det at de hadde gjort det, påvirket ikke det elektriske og var helt greit for meg. Det som jeg ikke syntes var noe stas, var at kunden hadde vært på Clas Ohlsson og kjøpt fintrådet gummikabel og trekt dette istedenfor PR. Sist jeg sjekket, er ikke dette lov, jeg påpeket det til kunden og trakk om igjen. En annen ting er jo at elektrikeren skal tjene penger han også, som alle andre. Lenke til kommentar
War Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Tjener EL-mannen mer eller mindre om jeg gir han en kasse med deler som koster meg 5000 som han ville tatt 20k for? For eks stikkontaktboks, rød plast koster 20-30kr i butikken, 100% samme merke som Proffen ( selskap) brukte hos meg for 240kr pr stk. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Elektrikeren tar en fortjeneste på materiellet. Om alle kundene velger å kjøpe inn utstyret selv, så skal altså elektrikeren kun tjene penger på arbeidet? Skal det bli slik med andre fag også? Når snekkeren skal bygge terrassen din, så kjøper du inn materialene selv? Kjøper du inn bildeler selv til din Mercedes når du leverer den inn til Ahlgaard for service? Lenke til kommentar
enden Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Kjøper kundene mine inn IT-utstyret sitt selv og ringer meg for monteringsjobben? Det fungerer helt fint det, men så leverer jeg som regel utstyret selv fordi jeg ikke priser meg helt ut av markedet. Og med timeprisene håndtverkere opererer med i dag kan jeg rett og slett ikke fatte at de er nødt til å ta grov profitt på utstyr i tillegg for å få hjulene til å gå rundt. En elektrikker koster snart like mye som jeg tar i timen, og jeg tjener greie penger med en faktureringsgrad langt under 100%. Lenke til kommentar
comsy Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 normalt så taper eller går det i 0 om elektriker bare jobber, og ikke selger utstyr. Du betaler ca 500 kr timen. Elektrikeren skal selv ha 170-210 kr timen. Saksbehandleren som skal prosjektere og dokumentere jobben som gjøres hos deg skal ha lønn. Kontoransatt som tar imot bestillingen når du ringer, og fakturerer jobben skal lønnes. Elektrikeren bruker tid på å hente ut materiell til jobben, og skal ha vanlig timelønn av firmaet for dette. Slitasje på verktøy osv. Bil kostnader (diesel, årsavgift, forsikring osv...) elektrikeren skal skrive opp materiell som er brukt, tid, risikovurdere jobben, ta de pålagte målingene osv etter att jobben er gjort. dette skal fylles inn i skjemaer som elektrikeren er pliktig å utarbeide. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Det er ikke bare elektrikere, men også rørleggere, som gjør det på denne måten. I stedet for å ta en skyhøy timepris (slik om IT-bransjen gjør), kjører de en moderat timepris, og legger noe av fortjenesten i materiellet. For meg er det viktig å få kontakt med en fleksibel fagperson som gir meg muligheten til å gjøre det jeg kan selv (bore, trekke rør, skru, bidra under planlegging etc.), mens vedkommende gjør det som krever spesialkompetanse. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. november 2008 Del Skrevet 29. november 2008 Egentlig kan du hverken montere bokser eller trekke rør selv ettersom dette også er en del av det elektriske anlegget som NEK 400 2006 134.1.1 forteller skal utføres av kvalifisert persponale og hvor det henvises til forskrift om kvalifikasjoner for elektrofagfolk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå