Gå til innhold

D60 vs 1000D, eller kanskje Pentax K200D..?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på vei til å kjøpe DSLR (har hatt analog speilrefleks før), og syns det er litt vanskelig å velge. Det er en del modeller som er forholdsvis like.

Første var jeg klar for D60, men er usikker pga kritikk for treg autofokus.

Så oppdaget jeg Pentax K200D, likte robusthet og tettinger av hus. Men dårlige batterieer?

Og så har vi EOS 1000D som virker bra det også, selvom ergonomien ikke falt meg helt i smak.

Er det noen som har argumenter for/mot disse tre? Takk for hjelpen!

Einar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og så har vi EOS 1000D som virker bra det også, selvom ergonomien ikke falt meg helt i smak.

Selv om jeg er litt Canon fan (ikke fanboy) så vil jeg si at hvis du ikke liker ergonomien på kameraet så da er vel ikke 1000D noe for deg. Det viktigste er at du liker å bruke kameraet, og hvis ikke ergnonomien er noe for deg er det større sjanse for at du lar kameraet ligge igjen hjemme på hylla osv.

Angående D60 sin autofokus så ligger vel fokusmotoren i objektivet her? Det gjelder vel D60, D40 og D40X om jeg ikke tar feil?

Lenke til kommentar

Selv om jeg er litt Canon fan (ikke fanboy) så vil jeg si at hvis du ikke liker ergonomien på kameraet så da er vel ikke 1000D noe for deg. Det viktigste er at du liker å bruke kameraet, og hvis ikke ergnonomien er noe for deg er det større sjanse for at du lar kameraet ligge igjen hjemme på hylla osv.

Angående D60 sin autofokus så ligger vel fokusmotoren i objektivet her? Det gjelder vel D60, D40 og D40X om jeg ikke tar feil?

Jepp, det stemmer. Fokusmotoren ligger i objektivet. Så et nytt og bedre objektiv løser kanskje saken, men da snakker vi jo andre budsjetter med en gang :-) Pentax har lynrask autofokus, virker det som: http://www.akam.no/artikler/sony_mot_nikon..._pentax/49988/6 (vises på film nederst på siden)

D60 har ikke treg autofokus. Det er det valgte objektivet som bestemmer dette. Godt mulig kit-objektivet har treg autofokus for alt jeg vet.

Det er sikkert kitobjektivet som er flaskehalsen ja. Men om jeg skal bytte ut dette, havner vi kjapt i en annen prisklasse enn det som var utgangspunktet.

Lenke til kommentar

D60 har ikke treg autofokus. Det er det valgte objektivet som bestemmer dette. Godt mulig kit-objektivet har treg autofokus for alt jeg vet.

Det er sikkert kitobjektivet som er flaskehalsen ja. Men om jeg skal bytte ut dette, havner vi kjapt i en annen prisklasse enn det som var utgangspunktet.

Jeg har vanskelig for å tro at 18-55 VR skal ha vesentlig dårligere ytelse på autofokus enn andre kit-objektiver i denne klassen. Har du noen eksempler på slik kritikk?

Lenke til kommentar

Jeg har vanskelig for å tro at 18-55 VR skal ha vesentlig dårligere ytelse på autofokus enn andre kit-objektiver i denne klassen. Har du noen eksempler på slik kritikk?

AKAM var ganske knusende :-)

Sitat: "Etter at vi ga kitobjektivet til Nikon D40 en del tyn for å ha dødstreg autofokus har vi hørt mye om hvor forbedret dette skal være i Nikons nye kitobjektiv. Kitobjektivet som fulge med vårt testeksemplar av Nikon D60 er av generasjonen etter det igjen, så dette må da være brukbare saker. Men neida. Autofokusen er fremdeles treg. Kanskje ikke fullt så fryktelig treg som dengang, men det er fremdeles slik at vi rekker et lite øyeblikk med tvil om den i det hele tatt fungerer før motivet er i fokus, om autofokusen har langt å gå."

Testen leses her: http://www.akam.no/artikler/sony_mot_nikon..._pentax/49988/6 Det ligger en film a objektivene mens de fokuserer, og Nikon-objektivet virker faktisk dødstregt, ihvertfall i forhold til Pentax.

Endret av Kobro
Lenke til kommentar

Her tror jeg nok som de andre at det er objektiv, og ikke D60en som er problemet.

Nikon D60 har ingen fokusmotor, så et dyrere objektiv med bedre fokusmotor ville sikkert gitt D60 bedre resultat.

Men hva som generelt gir raskest fokusering av fokusmotor i objektiv kontra fokusmotor i hus er det sikkert andre som kan svare bedre på enn meg.

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
Testen leses her: http://www.akam.no/artikler/sony_mot_nikon..._pentax/49988/6 Det ligger en film a objektivene mens de fokuserer, og Nikon-objektivet virker faktisk dødstregt, ihvertfall i forhold til Pentax.

Interessant. Det er det første AF-S objektivet jeg har hørt dette om. AF-S 18-70 er både stille og temmelig rask.

Jeg har prøvd både 18-55mm og 18-70mm på D40 (og D40x) og 18-70mm er mye raskere! Jeg har også prøvd Pentax 18-55mm som også er mye raskere enn 18-55mm.

Ps. Jeg har bare prøvd 18-55mm II, altså ikke VR-versjonen.

Lenke til kommentar

Et annet alternativ er jo Pentax k-m dobbelkit

Ang K200d kan jeg fortelle trådstarter at k200d er veldig bra så lenge du ikke trenger liveview eller et sportskamera, (ikke det at de andre som er nevnt her er så mye bedre til det siste punktet antagligvis)

Du er litt skeptisk til batteriene på k200d, det ser jeg egentlig ingen grunn for. Bruker du lithium engangs, slike som følger med kamera tar du godt over 1000bilder per ladning (selv med endel blitsbruk). Lithium lader seg heller ikke ut og tåler kulde ekstremt bra. Bruker du oppladbare vet jeg ikke kapasiteten, men jeg fant ut at det vil ta lang tid for meg før oppladbare batterier lønner seg. (Snakker om 3år). Når det er sagt er NiMH, kommet langt på vei og selv om du må lade opp litt oftere tror jeg kapasiteten er relativt god. Den største fordelen med AA er at de har det på omtrendt alle utsalgsteder, det kan også være en fordel om nøden skulle være ute :)

Lenke til kommentar
Men hva som generelt gir raskest fokusering av fokusmotor i objektiv kontra fokusmotor i hus er det sikkert andre som kan svare bedre på enn meg.

Det går ikke an å gi et generelt svar på dette, da det alltid vil avhenge av det enkelte kamera og objektiv.

Lenke til kommentar

Som jeg her nevnt i en annen tråd er 3500 for E-520 veldig mye kamera for pengene. Jeg like bildekvaliteten til siste generasjon fra Oly veldig godt ut fra min erfaring med E-3, som bruker samme sensor og prosessor.

Når det er sagt er K200D et utrolig bra kamera til prisen, men der må du ta oppladbare batterier med i prisberegningen. Det er kun et par hundre kroner, men bør nevnes for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...