Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Årets bil 2009: Opel Insignia


Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Med knappest mulig margin ble Opel Insignia kåret til årets bil 2009. Opel, som de fleste andre bilprodusentene, sliter om dagen, kanskje dette gir merket et løft? Opel har stablil markedsandel i Europa, men i Norge har den gått ned siste årene. Bilen ser bra ut både inn- og utvendig, men kommer ikke som stasjonsvogn før til våren. Blir spennende å lese hvordan denne kommer ut i test mot Passat, Mondeo, Mazda 6 og ikke minst nye Avensis.

 

De 6 andre som var nominert til finalerunden var Alfa MiTo, Citroën C5, Ford Fiesta, Renault Mégane, Skoda Superb og VW Golf VI. Ble den beste bilen vinner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jo ikke Norge mer enn en fattig stemme i "Årets Bil"-avstemningen heller, og etter hva jeg har forstått så har Insigniaen blitt veldig godt mottatt i resten av Europa. Med tanke på konkurrentene i finalen var det ikke noen bombe at denne vant, egentlig.

 

De bilene jeg ser mest frem til i nær fremtid er Fiat 500 Abarth (SS) og Toyota iQ. Artige saker, kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar
Jeg syntes det var litt rart at en bil som ikke alle sammen har testet mot noen andre biler, kan vinne. Jeg har ihvertfall enda ikke sett en ordentlig norsk test av denne bilen.

 

Men bilen ser jo flott ut på bilder da...

 

Årets bil-kåringen foregår ved at journalistene som skal stemme tilbringer noen dager (Tror det er en uke) på et sted hvor alle bilene er.

 

Til slutt må de gi poeng til alle bilene, og alle har et visst antall poeng å dele ut.

 

Jeg kan også fortelle at den norske representanten hadde Fiesta på topp og Insignia på andreplass.

Lenke til kommentar

Jeg er opelfan og jeg synes at opel fortjener litt medgang for de har aldri hatt det lett.

 

Opel er rust er det eneste folk sier, ja slik var det før, men ikke nå!!

 

Håper dette her kan reise opel igjen og gi de et ok rykte for det har de jaggu fortjent.

 

Dette er en OPEL tråd ikkeno Fiat her ffs.

Endret av Gryterett
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Opel selger bra i Europa, mye bedre enn i Norge. I Tyskland er Opel det 3. mest solgte merke hittil iår, med 8,6 % markedsandel (pr 01.10.2008), etter VW og MB. Ford er på 5. plass med 6,9 %, og Toyota er største japanske på 9. plass med 3,2 %.

 

Jeg har hatt mange biler, også en del Opel. De dårligste både i forhold til mekaniske problemer og rust var en 1988- og en 1991-modell. Jeg har også hatt 1981, 1985 og 1986-modeller, de var bedre. Mekanisk var de mye mer driftssikre, og rust var ikke noe spesielt problem, da GM Norge etterbehandlet alle biler for salg i Norge frem til 1987.

 

Vi har nå en 1999- og en 2000-modell. Rust har ikke vært noe problem, og mekanisk har de vært imponerende driftssikre (de er kjørt 150' og 225'). Jeg har hatt både VW, SAAB, Peugeot og Fiat i den samme perioden, så jeg har litt sammenligningsgrunnlag.

 

I dag er (nesten) alle biler bra, og et viktig poeng for meg når jeg skal velge ny bil, er at merkeverkstedet gir meg god service når jeg har behov for det, har greie priser, er fleksible i forhold til reklamasjoner og har gode ordninger for å levere til / hente fra service. Jeg er svært godt fornøyd med det verkstedet jeg bruker nå (Opel merkeverksted), og dersom jeg skulle komme til å velge Opel neste gang, er det ikke fordi bilene er bedre enn andre, men fordi merkeverkstedet er bedre enn de jeg har brukt på de andre bilmerkene jeg har hatt.

 

Historisk har Opel vært blant de mest solgte merkene i Norge, så jeg håper at Insignia kan være et bidrag til at merket kan komme tilbake, slik som nye Mondeo har vært for Ford.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Opel selger bra i Europa, mye bedre enn i Norge. I Tyskland er Opel det 3. mest solgte merke hittil iår, med 8,6 % markedsandel (pr 01.10.2008), etter VW og MB. Ford er på 5. plass med 6,9 %, og Toyota er største japanske på 9. plass med 3,2 %.

 

Jeg har hatt mange biler, også en del Opel. De dårligste både i forhold til mekaniske problemer og rust var en 1988- og en 1991-modell. Jeg har også hatt 1981, 1985 og 1986-modeller, de var bedre. Mekanisk var de mye mer driftssikre, og rust var ikke noe spesielt problem, da GM Norge etterbehandlet alle biler for salg i Norge frem til 1987.

 

Vi har nå en 1999- og en 2000-modell. Rust har ikke vært noe problem, og mekanisk har de vært imponerende driftssikre (de er kjørt 150' og 225'). Jeg har hatt både VW, SAAB, Peugeot og Fiat i den samme perioden, så jeg har litt sammenligningsgrunnlag.

 

I dag er (nesten) alle biler bra, og et viktig poeng for meg når jeg skal velge ny bil, er at merkeverkstedet gir meg god service når jeg har behov for det, har greie priser, er fleksible i forhold til reklamasjoner og har gode ordninger for å levere til / hente fra service. Jeg er svært godt fornøyd med det verkstedet jeg bruker nå (Opel merkeverksted), og dersom jeg skulle komme til å velge Opel neste gang, er det ikke fordi bilene er bedre enn andre, men fordi merkeverkstedet er bedre enn de jeg har brukt på de andre bilmerkene jeg har hatt.

 

Historisk har Opel vært blant de mest solgte merkene i Norge, så jeg håper at Insignia kan være et bidrag til at merket kan komme tilbake, slik som nye Mondeo har vært for Ford.

Håper det, de har jo fått ganske mye gratis med at den blir årets bil 09

Lenke til kommentar
Opel selger bra i Europa, mye bedre enn i Norge. I Tyskland er Opel det 3. mest solgte merke hittil iår, med 8,6 % markedsandel (pr 01.10.2008), etter VW og MB. Ford er på 5. plass med 6,9 %, og Toyota er største japanske på 9. plass med 3,2 %.

 

Jeg har hatt mange biler, også en del Opel. De dårligste både i forhold til mekaniske problemer og rust var en 1988- og en 1991-modell. Jeg har også hatt 1981, 1985 og 1986-modeller, de var bedre. Mekanisk var de mye mer driftssikre, og rust var ikke noe spesielt problem, da GM Norge etterbehandlet alle biler for salg i Norge frem til 1987.

 

Vi har nå en 1999- og en 2000-modell. Rust har ikke vært noe problem, og mekanisk har de vært imponerende driftssikre (de er kjørt 150' og 225'). Jeg har hatt både VW, SAAB, Peugeot og Fiat i den samme perioden, så jeg har litt sammenligningsgrunnlag.

 

I dag er (nesten) alle biler bra, og et viktig poeng for meg når jeg skal velge ny bil, er at merkeverkstedet gir meg god service når jeg har behov for det, har greie priser, er fleksible i forhold til reklamasjoner og har gode ordninger for å levere til / hente fra service. Jeg er svært godt fornøyd med det verkstedet jeg bruker nå (Opel merkeverksted), og dersom jeg skulle komme til å velge Opel neste gang, er det ikke fordi bilene er bedre enn andre, men fordi merkeverkstedet er bedre enn de jeg har brukt på de andre bilmerkene jeg har hatt.

 

Historisk har Opel vært blant de mest solgte merkene i Norge, så jeg håper at Insignia kan være et bidrag til at merket kan komme tilbake, slik som nye Mondeo har vært for Ford.

 

Det samme kan nok ikke sies om Maskinagentur her i byen. Utrolig arrogant holdning og slett behandling av kundene sine. Frister ikke å gå tilbake der igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Det samme kan nok ikke sies om Maskinagentur her i byen. Utrolig arrogant holdning og slett behandling av kundene sine. Frister ikke å gå tilbake der igjen.

Høres nesten ut som min erfaring med Volkswagenverkstedet mitt da jeg hadde Golf. Dersom dette er en gjennomgående erfaring, er det et viktig argument for å velge et annet merke neste gang.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Da har jeg vært ute og prøvekjørt Opel Insignia, en Edition 2.0 CDTi 110 hk 5-dørs.

 

Foran var den bra: Kjørestilling, ratt, instrumentering, betjening av radio/klima/navi etc, forseter var helt topp. Kanskje litt trangt rundt forhvileren (mellom clutchpedal og deksel ved siden av fothviler) med vintersko. Kraftig motor på lave turtall, men ingen racer. Svært dårlig sikt bakover, trangt bakvindu, og ikke ryggesensor (ekstrautstyr, men ryggekamera finnes ikke).

Har beltevarsler for alle plassene bak, men den viste bare at beltet var satt på, den reagerte ikke dersom man tok det av igjen. Jeg oppfatter dette som en unyttig gimmic uansett.

Baksetplassen var meget skuffende, dårlig takhøyde og liten benplass, her er Passat, Mondeo m.fl. bedre. Stort bagasjerom.

 

Bakseteplassen (eller mangel på denne) gjør at dette ikke er en aktuell bil for meg, ihvertfall ikke før stasjonsvognen kommer (hvis den er bedre). Andre som har erfaringer/synspunkter?

Lenke til kommentar

Jeg har også kjørt en 2-liters diesel - med det aller meste utstyr. Den virker mye mer påkostet og ekslusiv enn konkurrentene, og var generel fin å kjøre. Ikke spesielt spennende, men trygg og komfortabel.

 

Motoren holdt, men man vil jo alltid ha litt mer. :)

 

Baksetene testet jeg ikke, så det kan jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...