Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte VG1, trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går første året Vgs, og har valgt praktisk matte. Jeg hadde karakteren 6 ibåde matte og naturfag fra ungdommskolen, og tenker å gå videre med realfag. Senere vil jeg bli tannlege, og fikk beskjed av rådgiveren at jeg kunne velge p matte, for å så ta s.matte i to år. Samtidig må jeg ha fysikk i ett år, og kjemi i to år.

Men nå begynner jeg å tvile på om jeg vil klare overgangen ifra P til S neste år? Er det noen som har gjort det samme eller vet noe om det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en rimelig stor overgang, går matte S1 selv nå, gikk matte T ifjor, endel av venna mine gikk P ifjor og begynte med S i år, de har klart seg hittil, men man må jobbe og regne oppgaver, og ha en positiv innstilling til faget. Da skal det nok gå bra, bare ikke gå i fellen der du tror du kommer til å jobbe, du må være drevet og inntresert og bruke endel av tiden din på og gjøre mange matteoppgaver. Anbefaler deg og prøve å bytte til matte T selvom det kanskje er litt sent, mye av det samme som i matte S1 dermed vil man få en fordel, i og med at du fikk 6 på ungdomsskolen så tror jeg du vil klare deg bra! Stå på :)

Lenke til kommentar

Jeg kan si deg at matte R1, som tilsvarer MX før kunnskapsløftet, er det samme som S1. Men i R1 må du regne med å gjøre dobbelt så mye på 1 år, som de gjør i matte S. Matte R holder seg til 2 bøker over 2 år, mens matte S bare har den første boka å jobbe med over 2 år. Så det er samme pensum, bare fordelt på forskjellige måter.

Lenke til kommentar

Ut ifra det eks-rektoren på skolen vår sier, så skal R-matte være tilrettelagt de som gikk matte-T i VG1. De som valgte P-matte burde å begynne med matte-S, som egentlig er tilrettelagt dem. Men jeg skjønner meg egentlig ikke på dette, siden at matte-R tilsvarer matte-S pensum over 1 år, pluss et andre år med matte der man lærer ting man ikke gjør i matte-S

Lenke til kommentar

Okay, siden det blir vanskelig å bytte til T, tror jeg at jeg fortsetter med p, og tar s neste år.

Når det fysikken, trenger jeg kun å ha det i ett år. Da kan det kanskje lønne seg å ta fysikk1 i tredje klasse da? Siden jeg da har hatt s-matten, og har fått med meg mer?

Lenke til kommentar
Men hva faen? Jeg tar P i år, tar S1 og S2 de påfølgende 2 årene, men jeg trodde da at jeg hadde sperret muligheten til å studere medisin ved å ta 1P og deretter ikke ha muligheten til å ta R1 og R2 senere. Man kan altså greie seg med S1 og S2?

Ja, kravet for medisin/odontologi/ ernæring er fysikk i ett år, kjemi i to år, og r1 eller s1+s2

Lenke til kommentar

Ærlig talt syns jeg folk overdriver litt når de maser om hvor viktig matten er for å få til fysikk. Jeg tar R1 og fysikk1 i år, og fikk beskjed om at det var kjempelurt av meg å ta fysikken samtidig med R-matten, fordi de henger sammen.

Men jeg kan altså ikke se at jeg har hatt det store behovet for R1-matten i fysikken. Fysikk-matten er jo kjempeenkel i forhold, og så lenge man har kontroll på hvordan man snur litt på formler og slikt (som man bør kunne iløpet av 1. klasse?) vil jeg si man greier seg fint så lenge man har et hode som takler matte brukbart. Det eneste "vanskelige" jeg har støtt borti i fysikken er derivasjon, og det var vanskelig fordi det fantastiske pensumet til fysikk og R1 ikke helt henger sammen, og fysikk tar opp derivasjon i første halvdel av pensum, mens matten tar derivasjon opp i slutten.

Uansett tar det en ikke lange tida å lære seg derivasjon til bruk i fysikken på egenhånd.

Jeg syns du skal ta fysikken i 2. klasse, og bare gjøre ditt beste. Selv ble jeg nesten skuffet over hvor enkelt det var, etter å ha hørt hvor utrolig vanskelig matten skulle være, og at det skulle være på nivå med R1. Det er det altså IKKE.

Men jeg vet jo ikke hva P-matten går ut på, så kanskje det virkelig vil by på et problem, ikke vet jeg... Syns bare ikke du skal miste motet fordi noen prøver å overdrive vanskelighetsgraden til fysikken - vil man så kan man!:)

Lenke til kommentar
Jeg skjønner at man ved å ta T-matte har bedre forutsetninger til å klare seg med fysikk og S1 neste år, men det er ikke umulig å klare en 4'er i fysikk? Og kjemi, det er det samme som vi har i naturfag? (reaksjonslikninger f.eks. Ho2+He-> osv.) ?

Det er jo ikke verre enn å skaffe seg en T-mattebok og åpne den hver gang man ikke forstår noe i fysikken.

Jeg vil påstå at du kan greie en 6'er i fysikk uten T-matte til og med. Men da må man stå på, OG det avhenger mye av læreren (vanskelighetsgraden på prøvene varierer veldig fra lærer til lærer).

Så en 4'er skal man hvertfall greie hvis man går inn for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...