Gå til innhold

Spørsmål angående hardware acc og codecs

Anbefalte innlegg

Har nå et oppsett med en Q6600 @3.3Ghz, 2GB ram og ATI HD4850, men problemer med avspilling av skikkelig HD materiale..

Derfor lurer jeg på om noen kan opplyse meg om hvordan jeg kan sjekke om jeg i det hele tatt bruker hardware acceleration, eller om jeg kun bruker RÅ cpu.

Saken er at jeg klarer å spille av 720P MKV x264 uten store problemer, derimot hakker bildet litt på 1080P avi. Selv på avspilling av 1080P materiale så viser ikke AIDA32 at en kjerne går særlig over 40%, men bildet henger igjen litt uansett.

Til avspilling har jeg prøvd mpc med coreAVC codecs (eneste som er installert av codecs, utenom Xvid og AC3 filter) og VLC. I både MPC og VLC er resultatet akkurat det samme.

Vet at 4-kjerne ikke er mest egnet til media enda, ettersom ingen codecs støtter flerkjerne enda, men uansett når jeg opererer på 3.3Ghz skulle ikke det være flaskehalsen uansett....

Noen som har noen andre tips til codecs, avspillere eller triks som gir meg 5.1 støtte på MKV, samt smooth bilde?

Bruker HDMI på skjermkortet til lyd og bilde btw, gjennom HDMI 1.3 kompitabel reciever.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for det tipset!

Har lurt på om det finnes noe slikt som ser hvilke filter som er i bruk, og skal teste denne når jeg kommer hjem i dag!

Har du noe tips på flere småprogrammer som viser minnebruk (båndbredde) CPUbruk osv skikkelig så jeg faktisk ser hva maskina jobber med på filmer osv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Virker som alt bildemessig fungerte bedre når jeg fikk tatt en formatering, lagt inn ffdshow, haali og mpc-hc...

Problemet nå er lyden... dvs lyden er der, men jeg får ikke surround.

Har som sagt ATI HD4850, og har lagt inn en hotfix for win XP, samt drivere fra realtek (WDM_R209)

I ffdshow er både ac3 og dts satt til S/PDIF, men likevell får jeg bare stereo. Forsterkeren viser hva slags signal den før, og den sier klart og tydelig venstre og høyre front, men ikke noe mer. Noen som har et slikt HD kort fra ati som har fått til surround som har peil på noen smarte triks her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...