B25S Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 (endret) Heisann. Nå har det seg sånn at jeg har Canon 50D med 17-40mm f/4 og 70-200mm f/4 på vei i posten. Jeg har alltid følt det har manglet noe, jeg har endelig funnet ut hva. For å få ro i sjelen min så må jeg kjøpe et skikkelig stativ som jeg har råd til. Jeg har sett endel på Benro, de har jo mye fint i karbon, men de har så forferdelig stive priser. Og 3000 kr for et stativ blir way overkill for meg. Så nå spør jeg dere, hvilket stativ skal jeg kjøpe meg? Jeg vil ha et stativ som jeg kan bruke til alt mulig. Fra skibilder om vinteren (spessielt snowboardparker og snowboard/twintip(ski) bilder), landsskapsbilder, portrett, egentlig nesten alt mulig rart. Jeg handler endel på eBay, handler litt i Norge også. Men jeg har ikke lyst til å gå ut med mer enn 2000 kr. Vil helst ha for noe mindre, men 2000 kr er det absolutte tak, men nå har jeg egentlig blåst bort hele sommerjobb lønna mi så jeg får tenke på å spare litt penger, men det er en helt annen ting. Har noen anbefalinger på "rimelige" stativ, som både er stødige og må kunne festes på en Lowepro Primus AW (sekk), kulehode er et must. Har noen et bra stativ innen mitt budsjett å anbefale? Enten fra eBay eller fra Norge? Endret 23. mai 2013 av B25S Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Generellt Here’s the usual sequence that most photographers go through in getting to a stable platform: First they try handholding. Eventually, they realize that their results aren’t as sharp as those of others. So the next step is to work on improving technique. Elbows get tucked, the camera is braced against stable objects, they stop holding their breath, etc. But that doesn’t solve every problem or work in every situation. And it certainly doesn’t always work for very long lenses. Next comes VR. After all, it’s designed to take equipment movement out of the shot. It does, but it’s not infallible, nor does it solve every problem, especially as you start trying to take two-second shots of waterfalls to get milky water action. Now we find our photographer at the store buying a tripod. It’s one of those low-cost tripods with braces between the legs (that’s gotta make it stable, right?) that weighs a couple of pounds and has nice looking aluminum legs (US$75). This solution seems to help with the middle focal lengths, at least. But eventually the bottom section of one of the legs gets a bit bent and doesn’t collapse back into the other sections easily. And with long or heavy lenses, the head “creeps” when the camera is pointed downward. The whole thing shakes in the wind, and you can’t get down to ground level for shots. In fact, the photographer finds that they’re spending way to much time fighting the tripod rather than taking pictures. Since it seemed the light legs had to be part of the problem, the next step is buy a heftier pod (US$125 min; US$200 spent so far). That usually turns out to be one of the classic Bogen legs (3021 is popular; these days also the 3001) with the two handle pan/tilt head. This solves one of the problems: the bottom leg section doesn’t get bent with use. And used correctly, it solves the basic stability problem, as the 4-pound weight and sturdy legs at least give the whole thing a solid base. But now the problem seems to be that our photographer is constantly fiddling with the head (pan/tilt heads were designed for video cameras, not still cameras). Getting the camera level becomes a chore. Getting a scene locked down doesn’t always work the first time, either (that head sag, again). So we start the procession of the heads (US$50, US$75, US$125, US$200, plus eventually some proprietary quick plates at US$25 or US$50 each; US$700 spent so far). The first attempt at a new head will usually be a “better” variant of what they had, or perhaps a very small, cheap ball head. Neither will fix the problems our user has, and the primary problem will still be getting the camera level quickly, so the next head is usually the “pistol grip” type, because it seems to be “faster.” Problem still not corrected (and verticals are now a bit of a problem), so we start the ball head parade. The first “decent” ball head will be one of the Manfrotto (Giotto) heads, perhaps with a built-in plate system of some sort. That starts to work better, but the photographer still finds that the camera moves a bit when they turn the knob to lock the ball. And some of the plate systems have just enough slop in them that the compromise the stability of the entire system (another problem is that few of them “grip” the camera bottom in ways so that they can’t be turned; they eventually work loose and end up marring the camera bottom’s finish). So we try another, larger ball. Still, our prototypical photographer doesn’t “go all the way” just yet because it seems ludicrous to spend US$350 on a head that mounts onto a set of US$125 legs, right? The legs are starting to make their shortcomings known. They don’t let you get down to ground level (or, if you’ve got the Bogen with the “trick” centerpost, the stability isn’t great in some positions). And the whole concoction is starting to get a bit on the heavy side (depending on the legs and head, perhaps as much as 7 pounds). So a set of Gitzo carbon fiber legs is next on the list (US$550; US$1250 spent so far). Upon acquisition of decent legs, it immediately becomes clear that the head is the sole remaining problem point, so… Our photographer breaks down and buys a Kirk, Really Right Stuff, Markins, or an Arca Swiss ball head (US$350 plus US$100 or more for plates; total spent: US$1700 or more). A few folk take a short detour here and buy something like the Linhof Profli II ball head (US$250). And they find that that head fixes every problem except one: the darned thing won’t stay firmly screwed onto the legs without using Locktite on it. So, for more than the cost of one pro grade Nikkor (with filters and a new case to put it in) the photographer can finally see the quality of their lenses. Or…you could just skip all the intermediary steps and buy the final solution first. -Tom Hogan Kjøp så bra stativ du har råd til + litt til. For 2000,- får man slett ikke allverden. Kjøp gjerne bruk. Et som mange har landet på et Manfrotto 055 (Manfrotto 055=Bogen 3021, som Tom nevner). Med 2k i lomma får du alu-utgaven (tung, men bra stabilitet) http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=85915 Du må ha hode i tillegg. Koster i underkant av en tusenlapp for et som står i stil. Men mange finner etterhvert ut at dette stativet ikke holdt mål for dem (ref.sistat over), så det bør være fullt mulig å finne brukt - og dermed havne bra under budsjettet ditt. Endret 18. november 2008 av ragamuffin Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Leste noe en vis (?) mann skrev: Du kan finne billige stativ som er solide. Du kan finne billige stativ som er lette. Men det komplett umulig å finne billige stativ som er både lette og solide. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134 Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Hei, Jeg er veldig fornøyd med dette: https://prisguiden.no/product.php?product_id=70393 . Fungerer under de fleste forhold. Har tatt mange bilder (som er solgt for å bli benyttet i naturbøker, kalendere, annonser, osv.) der dette stativet er benyttet. Selvsagt, har du nok penger å svi av, kan du jo kjøpe dyrt, men det er altså ikke helt nødvendig for de aller fleste. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Personlig er jeg fornøyd med min Manfrotto 190XB, men vil bytte ut det fjollete lille kulehodet. Det holdt fint til D40 med kit, men funker ikke ordentlig med 70-300. Lenke til kommentar
B25S Skrevet 23. november 2008 Forfatter Del Skrevet 23. november 2008 Er fortsatt veldig i tvil over hva slags stativ, da jeg er totalt ignorant på dette området. Alt jeg krever et at det er 110% stødig! Jeg har nå bestemt med for å doble budsjettet til 4000 kr, men er helst interessert i noe 2000-3000 kr klassen. Takk for svar jeg har fått hittil! Ser litt på den Manfrotto 055, men hvilket kulehode bør isåfall være til denne? Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 (endret) https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1038288&hl= jeg er samme problemstilling som deg, her er min tråd EDIT; Kulehoder er blitt foreslått i den tråden... Endret 23. november 2008 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Er fortsatt veldig i tvil over hva slags stativ, da jeg er totalt ignorant på dette området. Alt jeg krever et at det er 110% stødig! Jeg har nå bestemt med for å doble budsjettet til 4000 kr, men er helst interessert i noe 2000-3000 kr klassen. Takk for svar jeg har fått hittil! Ser litt på den Manfrotto 055, men hvilket kulehode bør isåfall være til denne? Bra valg av kamera ser jeg Kjører selv med Manfrotto Pro 055XPROB og et 488RC4 hode, og synest det funker helt topp. Pris ca 2200-2300 Lenke til kommentar
B25S Skrevet 23. november 2008 Forfatter Del Skrevet 23. november 2008 Er fortsatt veldig i tvil over hva slags stativ, da jeg er totalt ignorant på dette området. Alt jeg krever et at det er 110% stødig! Jeg har nå bestemt med for å doble budsjettet til 4000 kr, men er helst interessert i noe 2000-3000 kr klassen. Takk for svar jeg har fått hittil! Ser litt på den Manfrotto 055, men hvilket kulehode bør isåfall være til denne? Bra valg av kamera ser jeg Kjører selv med Manfrotto Pro 055XPROB og et 488RC4 hode, og synest det funker helt topp. Pris ca 2200-2300 Ang. kamera er dette helt fantastisk i forhold til mitt 350D som jeg hadde før! Flott å se at det er flere som har bra kamera her Men jeg skal undersøke 055XPROB og 488RC4. Sikler også litt på Manfrotto 055CXPRO4 Manfrotto 055CXPRO3 Manfrotto 055MF4 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1038288&hl= jeg er samme problemstilling som deg, her er min tråd EDIT; Kulehoder er blitt foreslått i den tråden... Ja, ikke sant? Lett for å bli forvirret! Lenke til kommentar
ricmik Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Kjøpte du noe til slutt eller? Hva kjøpte du, og er er du fornøyd i så fall? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå