Jørnan Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Jeg har bestemt meg for å synge nå, men problemet mitt er at jeg synger veldig falskt. Veldig! Lurer derfor på om det er noen som har noen tips når det gjelder å lære seg å synge, bortsett fra å synge mye da, selvfølgelig. Håper ikke denne er feilpostet, var usikker på om dette kunne regnes som et instrument eller ikke Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 (endret) Snakker vi om ting du kan gjøre selv, eller er vi på sangpedagog-nivå? Endret 17. november 2008 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 Foreløpig bare ting jeg kan gjøre selv. Har ikke kommet så langt som å gå til en sangpedagog enda. Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Jeg kan si det en ting hvertfall, ikke kom på idol (har erfaring, lol). Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Leste i en eller annen tråd at å holde for øret hjelper. Har ikke noen andre tips, men kjøp inn karaoke eller singstar eller noe sånt. Morsom måte å lære seg å bli bedre på. Lenke til kommentar
Uncle Albert Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 (endret) Sangpedagog er en vei å gå hvis du er villig til å betale. Se igjennom annonser i avisa så finner du nok noen, bare pass på at personen du velger å gå til har god erfaring som både sanger og pedagog. EDIT: brukte litt tid på å svare. men sangpedagog er også en fin måte å starte å synge på. eller bli med i et kor som ikke krever at man kan synge for å bli med. Endret 17. november 2008 av walløe Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 Hehe, idol skal jeg ikke melde meg på Skal man holde seg for ørene for å høre sin egen stemme på en annen måte eller noe sånt? Synger i mikrofon for å høre bedre om jeg synger rent eller ikke, og så er det en grei måte å bli vant til sin egen stemme på. Den er rar i mikrofonen! Må nok kanskje lete litt etter en sangpedagog. Er vel greit å ta noen timer uansett, for å lære noen trisk, få en liten innføring i hvordan man skal synge osv? Lenke til kommentar
Uncle Albert Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Å holde for det ene øret er vanlig hvis man sliter med å høre sin egen stemme i et kor med f.eks. flere stemmer, eller ved høy bakgrunnsmusikk Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Det å holde igjen ørene, da hører du riktignok deg selv høyere, men ikke slik andre hører deg. Du har kanskje lagt merke til at du høres helt annerledes ut på opptak? Jeg tror også at det er pga den "indre hørselen" at mange tror de flinkere til å synge enn de egentlig er Hvis du har utstyret, syng inn i mikrofon og forsterk det til hodetelefoner Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 Da fortsetter jeg med mikrofonen. Liker å synge med gitar, blir så "tomt" å synge alene. Da er det litt vanskelig å holde seg for ørene. Er det dumt å synge med gitar forresten? Hmm ... Denne tråden har 8 svar og 0 visninger. Det er bra gjort Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Visningstallet oppdateres hver time BAre syng med gitar du, da får du øvd det også Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Du har kanskje lagt merke til at du høres helt annerledes ut på opptak? Jeg tror også at det er pga den "indre hørselen" at mange tror de flinkere til å synge enn de egentlig er Interessant det der. Jeg tror det er samme mekanisme som når man klør seg selv under foten - når man gjør det selv er fot, hjerne og hånd i sync, og det går greit. Om en annen person klør deg under foten kiler det. Samme med sang - opptak av egen stemme er som å bli kilt under foten. Lenke til kommentar
Odda76 Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Du har kanskje lagt merke til at du høres helt annerledes ut på opptak? Jeg tror også at det er pga den "indre hørselen" at mange tror de flinkere til å synge enn de egentlig er Interessant det der. Jeg tror det er samme mekanisme som når man klør seg selv under foten - når man gjør det selv er fot, hjerne og hånd i sync, og det går greit. Om en annen person klør deg under foten kiler det. Samme med sang - opptak av egen stemme er som å bli kilt under foten. Heisann Hadde det samme problemet som deg: sang så falskt at ungene begynte å grine hver gang jeg åpnet munnen, men hadde så lyst til å lære meg å synge ordentlig. Har gått til sangpedagog hos http://www.vokalist.no i et års tid nå og det har hjulpet utrolig mye. Jeg opplever at det først og fremst er konsentrasjonen det går på, at jeg må klare å holde fokus gjennom hele sangen for å ikke skeie ut. Mulig dette er en treningssak, at man ikke trenge å konse så mye etterhvert. Lykke til videre med sangen! Odda Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Jeg har den oppfatning at alle kan lære å synge bra, men det som skiller idol vinneren vs han som bare hadde lært seg er klangen i stemmen. Har man en unik stemme så er det mye lettere å lykkes. For guds skyld ikke gå på idol om du ikke kan synge rent, å synge rent er minimumskravet og sikkert enda vanskeligere om man er nervøs ^_^ Lenke til kommentar
Tremolo Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Jeg nekter å tru at alle kan lære å synge bra, det finnes nemlig de der ute som er totalt tonedøve. Så lenge du selv klarer å høre at det som kommer ut er falskt, så ja, da kan du lære deg å synge bra, men om du selv ikke klarer å høre det så er det intet håp. I ditt tilfelle er det fullstendig mulig iogmed at du selv hører dine feil. Å synge med gitar er så absolutt lurt å gjøre iogmed at du da lettere hører om du synger reint eller ei. Lenke til kommentar
Rullestol-Tord Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 (endret) Meld deg inn i et kor, kjempegrei måte å lære seg å synge på. Still deg i midten av de du synger samme stemme som å hør på de. Du trenger ikke synge så høyt i starten men etterhvert vil jeg regne med at du vil føle at du begynner å mestre det. I tillegg ville jeg annbefalt deg å lære litt piano og/eller gitar. Hvis du vil trene litt på egenhånd så kan du se om du finner et rom med god akkustikk der ingen hører deg. Bare stå der å lek med stemmen. F.eks. kan du bare stå å holde på en tone, mens du prøver å lage forskjellige lyder av stemmen din:) All trening er god trening, det er ikke dumt å sitte å nynne med til favorittlåta di forran PC'n heller. Endret 15. mars 2009 av Rullestol-Tord Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Hvis du vil trene litt på egenhånd så kan du se om du finner et rom med god akkustikk der ingen hører deg. Bare stå der å lek med stemmen. Munkholmen har et par rom som har akustikken du ville ønske å ta med deg hjem Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 Takk for alle svarene. Tror jeg skal begynne å synge "ordentlig" med sangpedagog til høsten =) Er det noen som har forslag til noen nokså enkle sanger jeg kan øve på i mellomtiden? Vil gjerne ha noen som er litt enkle å starte med, så jeg faktisk greier å synge noe rent etter hvert Lenke til kommentar
Tremolo Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Ta noen enkle visesanger.. Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 Skulle gjerne gjort det, men jeg takler rett og slett ikke visesanger Hadde håpet på noen konkrete sanger, gjerne innenfor rock (ballader) osv eller andre kjente sanger som "alle" liker. Vil for det meste synge deg jeg liker selv. Ikke noen krise å synge noe jeg ikke liker så godt, men techno, hip hop, rap, danseband og visesanger er utelukket Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå