Gå til innhold

15-åring kollapset av WoW-spilling

Anbefalte innlegg

Jeg er mer bekymret over mentale helsen til folk som spiller så mye World of Warcraft. I gamle dager satt vi også flerfoldige timer hver dag med f.eks Counter-Strike, Unreal Tournament, Quake og andre klassikere.

Forskjellen er at dette er rimelige aktive spill hvor reaksjonsevne og tankegang går på høyt gir hele tiden. Det var INGEN artikler om folk som svimte av eller sleit på skolen eller jobb den gang. Forskjellen er at World of Warcraft er ekstremt lineært, det er ingen store ytelseskrav fra deg som spiller annet enn forståelse av ulike egenskaper, når og hvor du kan bruke de. Dette er bare nødt til å gå utover et eller annet, vi er ikke bygd for å sitte med så liten aktivitet, blir som å bure inn ei løve dette her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avean: Det ligger nok heller i hvordan spillstrukturen fungerte. I CS, trenger du å være opplagt, for å kunne spille bra. Dermed blir det ikke 24-timer med CS i strekk.

Derimot var det spill som Warcraft som ikke krevde like mye, men det er forsatt et spill som man ikke holder på med i evigheter, fordi man spiller som oftest mot vennegjengen sin. WoW er forskjellig og presser folk til å spille mer. Dermed blir spilletidene lengre, og folk kan bli mer avhengig.

Uansett, tviler jeg sterkt på at det var spillingen som var probemet. Å spille fra formiddagen til neste morgen fører ikke til at du kolapser hvis du er normal.

Lenke til kommentar

Og ikke minst at du ikke får noen gevinst ut av å sitte 4-5 timer ekstra å spille CS (ja bortsett fra kanskje litt mer øvelse naturligvis), mens i WoW så vil du komme opp i statusen osv.. des mer du spiller.

I CS så starter du med blanke ark på en ny runde.

Mens i WoW derimot.... jo høyere opp du kommer, jo mer frister det å rykke enda et lite steg opp. Og slik fortsetter det.

Lenke til kommentar

pånn igjen med en sånn tråd.. vil dette aldri ende? var akkuratt tilsvarende tråder ved TBC release og..

og som sagt tidligere ,er ikke wow sin skyld er bare idioter som ikke kan sette begrensinger...

Og ikke minst at du ikke får noen gevinst ut av å sitte 4-5 timer ekstra å spille CS (ja bortsett fra kanskje litt mer øvelse naturligvis), mens i WoW så vil du komme opp i statusen osv.. des mer du spiller.

I CS så starter du med blanke ark på en ny runde.

Mens i WoW derimot.... jo høyere opp du kommer, jo mer frister det å rykke enda et lite steg opp. Og slik fortsetter det.

Nå vet ikke jeg ossen CS servere du spiller på , men når jeg spilte CS så spilte jeg på en fast server med Ranking på, og det ble brått mange timer spilling for å greie å forbedre ranken min.. ser du likheten? er opp til deg selv hvor du setter grenser på spille tid..

Jeg er mer bekymret over mentale helsen til folk som spiller så mye World of Warcraft. I gamle dager satt vi også flerfoldige timer hver dag med f.eks Counter-Strike, Unreal Tournament, Quake og andre klassikere.

Forskjellen er at dette er rimelige aktive spill hvor reaksjonsevne og tankegang går på høyt gir hele tiden. Det var INGEN artikler om folk som svimte av eller sleit på skolen eller jobb den gang. Forskjellen er at World of Warcraft er ekstremt lineært, det er ingen store ytelseskrav fra deg som spiller annet enn forståelse av ulike egenskaper, når og hvor du kan bruke de. Dette er bare nødt til å gå utover et eller annet, vi er ikke bygd for å sitte med så liten aktivitet, blir som å bure inn ei løve dette her.

Var vel en god del ymse fortellinger om folk som slutta skolen for å bli god i counter- strike spillere da det var "nytt" *host* 1.0.. (eller da Valve kom å ødlela hele counter-strike community i mine øyne..)

Og MMO historien startet ikke akkuratt da wow kom, er da enda en REKKE med andre MMO som har vært rimelig populært oppover årene, Ultima online,Ever Quest 1,Anarcy Online,Final Fantasy XI,Lineage 1/Linege 2 osv. for å nevne noen

Tingen er også nå for tiden så blir det ikke produsert spill som de gamle klassikerene, er bare produkter av EA f.eks som melker ut historier i spill bare for at de skal få litt mer penger i kassa, nevn 1 spill idag som varer lengre enn 7 dager.. her snakker vi om det finnes f.eks ikke RPG spill som f.eks Baldurs gate serien, men nå får vi jo se ossen blizzard lager Diablo 3... å kansje greier de og gjenskape RTS igjen etter at EA har ødelagt hele sjangeren med skrap som Terberium wars og Command and counqer red alert "3"

Endret av MrDarkey
Lenke til kommentar

Skriver det samme som jeg skrev i Adressavisen:

Igjen er det fokus på det negative rundt dataspill og gaming.

Synes selvfølgelig synd på gutten, men folk og media må forstå at og påstå at dataspillet var grunnen til at han kollapset blir feil.

Det stor jo skrevet at gutten kollapset pga søvn og matmangel. Ikke pga spillet.

Gutten hadde dårlig selvinnsikt, og man kan ikke forvente at en gutt på 15 vet hvor grensen går. Her er det foreldrene som virkelig har tabbet seg ut. Og la gutten sitte våken hele natta og spille er uhørt.

Slutt og skyld på spill og TV!

Selv satt jeg hele helgen og spillte det samme spillet, men pga det gode støtteapperatet jeg har hatt i min oppvekst + de venner og min familie jeg har nå, klarer jeg og begrense meg.

Nå må folk våkne og ta tak i sine barn og venner. Sørg for at de vet hvor grensen går og slutt og skyld på spill!

Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: INGEN KOLLAPSER AV Å VÆRE VÅKEN EN NATT. Nei, 15 åringen har ikke tabbet seg ut. Helsevesenet har tabbet seg ut. Det er garantert noe som feiler gutten medisinsk sett.

For å si det slik. Om nå denne gutten hadde vært i millitæret, og kollapset på gulvet og lå og ristet etter EN våkenatt. Tror dere legen hadde tenkt : "jaja, sikkert søvnmangel" ? Det er faktisk komplett uhørt.

Alle 15 åringer har vært våken lenger enn denne gutten har, og hatt mye større påkjenninger på kroppen enn denne saken her. Om det så er snakk om brutal fyll, LAN eller noe annet.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: INGEN KOLLAPSER AV Å VÆRE VÅKEN EN NATT.

Det er vel en like uriktig generalisering som andre i denne tråden.

For øvrig.. foreldrene har et ansvar for å kontrollere barnas spilling... uansett om de blir "upopulære" eller ikke..Vha parental control kan man jo spesifisere på timen hver dag om man får lov til å spille eller ikke.

Lenke til kommentar
Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: INGEN KOLLAPSER AV Å VÆRE VÅKEN EN NATT.

Det er vel en like uriktig generalisering som andre i denne tråden.

For øvrig.. foreldrene har et ansvar for å kontrollere barnas spilling... uansett om de blir "upopulære" eller ikke..Vha parental control kan man jo spesifisere på timen hver dag om man får lov til å spille eller ikke.

Du har rett, jeg skal moderere det til "ingen friske personer kollapser av å være våken en natt".

Lenke til kommentar

"Tenåring gjør noe dumt" - ikke akkurat noen ny overskrift og svært liten nyhetsverdi i det... Paradoksalt skaper dette større overskrifter enn han ungdomsskoleeleven som gikk hjem i storefri og hentet alkohol i hjemmet sitt, tok det med tilbake til skolen og drakk det i timen uten at lærer og medelever merket noen ting.

Han kollapset også.

Noen fiks en interessegruppe med en talsmann som kan ta slike debatter i media, vær så snill.

Lenke til kommentar

skal vi se, kan vel si at jeg har vært i samme situasjon som denne 15 åringen. som barn hadde jeg epilepsi ved sykdom, men ettersom årene gikk så sluttet disse å komme, når jeg var ca 10 så sluttet jeg på medisiner. 8 år etterpå når jeg var nesten 18 så satt jeg og han over her og lanet litt, spilte en eller annen mod til halflife mener jeg å huske, resultat av lan ble lite søvn og mye skjerm, det endte med epilepsi anfall. i og med at det var over 10 år siden jeg sist hadde hatt anfall så var jo ikke dette noe jeg tenkte på, eller andre for den saks skyld. i ettertid så har jeg gått på medisiner, jeg har blitt flinkere til å lese kroppens signaler, og jeg har hatt mye mer "ekstreme" økter foran data enn jeg hadde på den tiden(40 timer våken, 6-7 timer søvn, 30 timer våken). jeg har nå blitt 27 år, jeg har ikke hatt anfall etter den gangen, og jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg vet når jeg pusher meg selv for mye.

mitt poeng, det er ikke spill som gjør at ting går til hælvette, det er når folk ikke kjenner sin egen kropps begrensning at det går til hælvette.

i en situasjon som denne er det veldig lett å være etterpåklok, skylle på foreldre som ikke tar ansvar, eller at den det gjelder er dum. men i situasjonen der og da, så tror jeg de fleste ikke ville tenkt no særlig over det før uhellet har skjedd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Slik går det når man prøver å være best.

Helt enig. :nei: Vanlige amatører slik som dette bør aldri prøve å nå opp på nivået til elitespillerne, erfaringsnivå 70 og oppover.

Lenke til kommentar
Jeg er tilhenger av 18 års grense på onlinespilling.Dette dopet kan være vanskelig å kontrollere for barn, barn vet mindre om konsekvenser enn voksne.

Det er nå strengt tatt de voksenes oppgave å kontrollere spillingen hans. Det er jo ikke noe farligere å spille WoW 24 timer i strekk en å spille Josefinespillet over samme tidsrom.

Lenke til kommentar

Hahaha "denne expansionen rører ikke vanlige spillere, kun elitespillere fra level 70 og oppover" hva faen, du trenger ikke være mye elite for å ha nådd 70 etter 2 år >.<.

Dessuten skal man ha veldig uflaks hvis man kollapser etter 1 døgn, på tg gikk jeg 5 dager uten søvn, samt veldig dårlig kosthold, bare nudler og pizza omtrent. Hadde ikke som noe mål å ikke sove, men klarte rett og slett ikke pga bråk og spetakkel, skjedde ikke noe annet en at jeg var veldig sliten når jeg kom hjem igjen, sov vel i over 24 timer :p. Så hvis man kolapser og får anfall etter 24 timer er det nok noe mer som er galt. Tror ikke det hjelper med 18 års grense, da mange av verstingene er over 18 uansett.

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...