CSSSK Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Har tidligere hatt vannkjølt AMD pc, men har nå gått over til luft og p4, mest pga at jeg måtte flytte pcen mye rundt, og det var tungvint fordi vannkjølinga ikke var integrert i kabinett... Men etter å ha kjørt med luftkjøling og sett litt på de luftkjølerne beregnet på overklokking som er å få kjøpt så SAVNER jeg vannkjølinga mi Vel, kommer sannsynligvis til å bygge om det settet jeg har fra før (AMD Pro waterkit). Men jeg trenger en ny radiator, helt sen billig en. Jeg har et midi kabinett (Colorcase black air med 3 stillegående papst vifter istedet for de bråkete greiene som satt der fra før), så den bør ikke være for stor. Tenkte først å prøve å finne et varmeregister som måler sånn ca 120x120mm, men det blir tydeligvis litt vanskelig, de fleste er mye større. Kom over en som het AC radiator, "airplex EVO 120" på microlpex, noen som vet om denne duger? Den var jo billig også... Plassering i kabinettet tenkte jeg å gjøre så diskret som mulig uten å kappe altfor mye. Det står på fire føtter sånn ca en halv cm over bakken, så jeg tenkte å lage et hull i bunn av kabinettet og legge rediatoren horisontalt i bunn. Noen som har bra/dårlige erfaringer eller tanker om dette? Og en ting til, jeg kommer til å bruke AMD vannblokka, så jeg må lage et custom feste. Tenkte å kappe til ei skive i plexi eller jern, borre hull til nipler/skruer og bare bruke hullene rundt cpu til å feste blokka med. Hva er diameter på de hullene på p4 korta? Og vet noen hvor jeg får tak i så lange og tynne skruer UTEN å betale 100 spenn pluss porto (Har lite penger, og 4 små skruer skal ikke koste 100 kr!)? Sist jeg prøvde å få tak i til et ams system var det ingen jernvarehandlere i byen som hadde det, men hullene rundt p4 er kanskje større enn til amd? Ble langt dette, håper noen gidder å svare! :smile: Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Finnes mange fine små radiatorer, men de som liksom skal være best er vell Black Ice Extreme og Airplex evo120 Selv har jeg Black Ice Extreme II og er storfornøyd..... Har også miditower... ganske vrient å bygge vannkjøling inni det, men det går etter noen timers tenking og flittig bruk av linjal... Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Det står på fire føtter sånn ca en halv cm over bakken, så jeg tenkte å lage et hull i bunn av kabinettet og legge rediatoren horisontalt i bunn. Noen som har bra/dårlige erfaringer eller tanker om dette? Vil det ikke bli et problem med støv når du har en 120mm støvsuger et par-tre cm over bakken? Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Har min radiator i taket på mitt lianLi pc61usb. En innovatek med en 120mm vifte på. Går omtrent like langt ned -1 cm eller 2 som strømforsyningen. Har plass til 2 ide enheter nederst. Kan presse inn en til, men da vil noe av radiatorviften være temmelig nærme øverste ide enhet. Fordelen jeg ser med å ha en radiator i toppen er at i tillegg til å øke sirkulasjonen i kabinettet går den arme luften ut med en gang. Tror at luften som kommer ut etter å ha vært gjennom radiatoren er over 40 grader i hvert fall. Greit at denne ikke kommer inn i den temp. regulerte strømforsyningen. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Vil det ikke bli et problem med støv når du har en 120mm støvsuger et par-tre cm over bakken? Man bruker selvsagt et støvfilter. Det er noen grader å tjene på det å ha radiatoren helt i bunnen, varm luft stiger osv Det soleklare minuset er at du da fører varm luft inn i kabinettet. Flere personer (som f.eks Skrue) har derfor lagd en trakt som gjør at lufta trekkes inn fra bunnen og går i en plexi kanal ut gjennom fronten dvs at radiatoren blir adskilt fra resten av systemet. Da Skrue lagde sin kanal rapporterte han om en vesentlig reduksjon i kabinett temperatur. Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 3. april 2003 Forfatter Del Skrevet 3. april 2003 Ja, tenkte å bruke filter seff. Var nettopp på grunn av at det er kaldere nederst på gulvat jeg tenkte det kunne være en grei løsning + at det er enkelt. Men er virkelig lufta som kommer kommer gjennom så varm som 40 grader? På forrige vannkjølinga mi ble den ikke varmere enn et par-tre grader over rom-temp, det var med en volt-modda t-bird, som jo er en rimelig varm sak. Det var riktignok en dobbelt så stor radiator med to 120mm vifter, men likevel, kan ikke skjønne at det er så stor forskjell? Ble litt usikker nå... Jeg kommer i tillegg til radiatoren til å ha en 120mm vifte i front til å suge inn frisk luft, på lav fart. Og hvis jeg flytter radiatoren opp i taket så flytter jeg vel egentlig bare problemet fra kabinett temp over til vanntemp hvis jeg kjører med samme luftsirkulasjonen? Ville tro vanntemp er viktigst? Hvor mange grader var det snakk om i kabinettet til Skrue? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå