_tHokA_ Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Enkelt og greit sp.mål: Finnes det flere typer H7 pærer? Da tenker jeg ikke på styrke eller farge, men til linselykt og vanlig reflektor. Ser at clas ohlson selger noen Philips pærer, og på de står det: - H7 "Night Guide-R-". For biler med vanlig reflektor. 55 W - H7 "Night Guide-S-". For biler med linsereflektor. 55 W Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Philips mener visst det, se her: http://www.lighting.philips.com/no_no/cons...ing&lang=no Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 H7 R har ekstra skjerming mot strølys. Jeg vet ikke helt hvordan den ser ut på H7, men det er ikke uvanlig nå om dagen, når enkelte halogenpærer produserer opptil dobbelt så mye lys som opprinnelig, at pærene uansett sokkel har ekstra skjerming enn det godkjenningen krever for å redusere strølyset. Dette er synlig som sølvblå ringer som er på glasset over og evt. under tråden. Glasset rundt tråden er klart. Mye av dette kommer nok av at testene som blir utført på pærene ikke tar hensyn til at lyset er mer blått enn før. Det blå lyset gir mye lavere verdi på lumen/lux-skalaen, men blender mye mer. (Dette er grunnen til at det er mulig å produsere pærer som er oppgitt til opptil 90% mer lys uten at lumenverdien er noe særlig høyere (standardene sier maks 15% +/-)) Uansett finnes det bare èn godkjenning av H7, så det skal i teorien ikke spille rolle hva som brukes hvor. H7R og H7S er noe pæreprodusentene har komemt opp med, ikke noe som har med godkjenningen å gjøre. Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 Er det egentlig noe forskjell på de R og S pærene? lys styrke? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Kan tenke meg til at R-versjonen gir noe mindre lys enn S-versjonen, men hvorvidt du har bruk for det ekstra lyset det gir er lite trolig. Uansett, om du er ute etter maks lys, så kjøper du Philips X-treme Power eller Osram Night Breaker, da det er de pærene som sansynligvis gir det desidert beste lyset av alle pærer du får tak i pr. dags dato. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Eneste forskjellen på R og S versjonen er hvor disse fargefiltrene er. Prosjektorlykter reflekterer lyset på en annen måte en det en vanlig lykt gjør, siden nightguidepæra har 3 forskjellige "lyssoner" ( se bildet under) så må de ha en egen versjon til prosjektorlykter for at disse "lyssonene" skal havne der de skal være. Ser du på de 2 illustrasjonene under ser du hvorfor de må ha 2 forskjellige utgaver av pæra. Reflektorlys Prosjektorlys Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 Kan tenke meg til at R-versjonen gir noe mindre lys enn S-versjonen, men hvorvidt du har bruk for det ekstra lyset det gir er lite trolig. Uansett, om du er ute etter maks lys, så kjøper du Philips X-treme Power eller Osram Night Breaker, da det er de pærene som sansynligvis gir det desidert beste lyset av alle pærer du får tak i pr. dags dato. Jeg har OSRAM Night breaker der nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå