Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Strøm og elektriske koblinger

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Har en 16 A 3-fas sikring som det er koblet en vannpumpe til. Er det lov å ta ut strøm fra bare to av fasene på sikringen til andre behov i huset?

Er det lov å la PR-kabel gå i vegg uten rør?

Fra en som ikke er faglært:

- Dette med sikringen er ikke særlig lurt dersom du har TN-anlegg, da vil det ligge 400 V over 2 av fasene! Dersom du har IT-anlegg, er det problemfritt (men jeg er ikke sikker på om det er lovlig likevel).

- PR-kabel kalles rørkabel fordi den er kapslet, og den kan legges i vegg uten rør.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil!

Lenke til kommentar

Det siste du sier med pfxp uten rør skjønner jeg ikke, grunnen til er jo at pfxp kan legges uten er på grunn av dobbelisolering. Men veldig mange, særlig på et anlegg jeg jobber på nå, legger vi det meste i rør på grunn av utvidelse så vidt jeg vet, ikke fordi at vi må, Men mulig jeg tar feil.

Forøvrig om du har 400V TN ( S ) anlegg så henter du ut mellom 1 fase og null leder og får 230V som er lov, men ville alikevell kjøpt ny sikkring. Men det får nå bli opp til hver enkelt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
det er faktisk ikke lov å bruke pfxp uten rør lengre. :(

Det er vel lov på åpen forlegning? Eller mener du at PFXP skal legges i rør uansett?

Lenke til kommentar

Hele poenget med rør er jo at kabelen skal være mulig å bytte, ellers har ikke røret noe funksjon sålenge det ikke dreier seg om stålrør.

Men av og til og spesielt med lange rørstrekk og da gjerne med større tverrsnitt så er omtrekking i praksis en umulighet.

Men som sagt, hele poenget med røret er at det skal gå å bytte kablene i røret.

Forskrifter og normer er morsomme greier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...