palie Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Har gjort mitt første forsøk på HDR (Photomatrix). Har tatt utgangspunkt i en RAW fil og lagret både under- og overeksponerte utgaver (-2, -1, original, +1 og +2) som Jpg. Har så generert HDR bildet fra dette. Har endret veldig lite på standardoppsettet, redusert fargetemperaturen litt og gjort bildet litt mørkere. Originalbildet er beskåret i bunnen. Legger også med originalen for samenligning, noen forslag til endringer? HDR Original EXIF for originalbilde: ISO 100 f/5 6 sek Brennvidde 28mm Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Når jeg sammenligner bildene syns jeg helt klart HDR bildet har mistet noe, kan ikke beskrive det helt. Det ser litt kunstig ut, noe ser feil ut. Man ser det kanskje i vannet når man sammenligner med orginalen. Jeg syns orginalen var bedre som den var, men skjønner jo at det ikke var det du spurte om. Om poenget med HDR er å lysne skyggene så har du jo lyktes litt med det. Det får andre svare på, de som kan HDR-teknikken litt bedre enn meg. Men om det er det som er poenget.. kanskje dette ikke var noe særlig utgangspunkt for HDR? Tenker at om man vil vise noe som er i skyggen, så er det jo fordi det er noe der, altså noen detaljer man vil vise frem? Lenke til kommentar
palie Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 Når jeg sammenligner bildene syns jeg helt klart HDR bildet har mistet noe, kan ikke beskrive det helt. Det ser litt kunstig ut, noe ser feil ut. Man ser det kanskje i vannet når man sammenligner med orginalen. Jeg syns orginalen var bedre som den var, men skjønner jo at det ikke var det du spurte om. Om poenget med HDR er å lysne skyggene så har du jo lyktes litt med det. Det får andre svare på, de som kan HDR-teknikken litt bedre enn meg. Men om det er det som er poenget.. kanskje dette ikke var noe særlig utgangspunkt for HDR? Tenker at om man vil vise noe som er i skyggen, så er det jo fordi det er noe der, altså noen detaljer man vil vise frem? Jeg synes selv også at originalbildet på endel områder er bedre. Joda, håpet var å få lysnet bildet litt men det hjelper jo ikke om sluttresultatet ikke blir bedre. Kan hende nattbilder ikke er veldig godt egnet for HDR, noen som har erfaring med dette? Lenke til kommentar
emero Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 HDR eller High Dynamic Range gir det beste resultatet om du faktisk har 3 bilder som er tatt med forskjellig eksponering. Poenget med HDR er ikke i og for seg å lysne bildet, men å bringe frem de partier som forsvinner i mørket, samt få riktig eksponering der det ellers blir for lyst. Kort sagt, henter man frem det beste fra de forskjellige eksponeringene. Synes bildet mangler noe, da det ser mer ut som du bare har økt eksponeringen, jevnt over. Dette skyldes nok mye at du bare har hatt bruk for de høyere eksponeringene, og ikke har kunne hentet noe fra de lavere. Dette er også grunnen til at HDR ikke er supert på nattbilder. Lenke til kommentar
odn Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Må si dette bilde er veldig fint etter det lille jeg hvet. Altså HDR bilde! Øystein Lenke til kommentar
iqlizer Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 tøft bilde, vet ikke så mye om HDR:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå