Gå til innhold

Legge inn xp på nytt


Anbefalte innlegg

Jeg på legge inn xp på nytt. I den sammenheng er det en del programmer jeg gjerne vil beholde på C: (der xp ligger), som f.eks. Office o.l. Men hvis jeg flytter disse filene over til den andre partisjonen, vil da noen av dem slutte å virke, og jeg må installere dem på nytt?

 

For det er vel en stor fordel å formatere mår man legger inn operativsystemet på nytt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg på legge inn xp på nytt. I den sammenheng er det en del programmer jeg gjerne vil beholde på C: (der xp ligger), som f.eks. Office o.l. Men hvis jeg flytter disse filene over til den andre partisjonen, vil da noen av dem slutte å virke, og jeg må installere dem på nytt?

 

For det er vel en stor fordel å formatere mår man legger inn operativsystemet på nytt?

 

Vis du klarer å finne alle office relaterte filer, så er bare til å flytte de men du ligge de på plass akkuratt der du fant de, og det er ingen lett sak og finne alle de filene!

Lenke til kommentar

Et lite tips:

 

La C: utelukkende bestå av OS og evt. nytteaplikasjoner / spill.

 

Legg My documents, Outlook PST-filer etc på en annen partisjon.

 

Når så OS går haywire er det bare å formatere C og reinstallere. No harm done to your personal files.

 

Men du må self reinstallere alle programmer, men det går jo fort.

 

Selv har jeg en reinstallasjon av winXP ca hver 3. mnd. Det tar bare 1,5 timer fra jeg starter formattering til "alt" er oppe og går igjen (med Office, Nero, CloneCD osv osv)

Lenke til kommentar
Til MarlboroMannen: Hvorfor legger du inn XP på nytt så ofte som hver 3. mnd??

 

Fordi M$ enda ikke har evnet å produsere et stabilt OS.

 

... eller ...

 

Fordi jeg enda ikke har evnet å lære meg linux.

 

 

Eller egentlig: fordi jeg hyppig og ofte og rett som det er installerer og avinstallerer en masse "greier" og elsker å tweake og tune (les: herpe) ting og tang. Sjelden OS overlever mer enn max 3 mnd.

Lenke til kommentar
hvorfor ikke ta en liten Norton Ghost på en fresh installasjon? pluttselig tar det bare 5min å "reinstallere" XP(eller hvilket som helst OS) noe å tenke på når du reinstallerer så ofte...

 

Etter at jeg fikk min tredje harddisk installert (3x120GB) fant jeg det faktisk formålstjenlig å bruke et slikt disk-backupsystem, nettopp fordi jeg så meg lei av all reinstalleringen og oppsett.

 

Jeg kjørte en frisk clean install, la til de nødvendigste nytteprogrammer og tok backup av partisjonen (datastørrelse 3-4 gig). Fremtvang så en rekke kritiske feil slik at reinstallasjon ble nødvendig - bootet fra diskett og formaterte disken og la backupen inn.

 

Det tok riktignok mer enn 5 minutter, selv med 3 GHz CPU og utelukkende 7200RPM disker, men fordelen er åpenbar: dette var en automatisk prosess som styrte seg selv mens jeg satt på terrassen og nøt vårsola med en kopp kaffe.

 

Jeg brukte ikke Norton Ghost, men et annet tilsvarende produkt.

 

Når jeg nå snart skal rydde opp litt i 'stæsjet' velger jeg likevel å kjøre ny clean installasjon da jeg har byttet en del komponenter siden sist, og har andre planer for organisering av filstruktur etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...