Gå til innhold

Kopirettigheter og opptak av film mm. til privat bruk

Anbefalte innlegg

Så vidt jeg skjønner er det lov å ta opp film og musikk til privat bruk. Hvis man da er på kino å tar opp filmen man ser, er det noen juridiske skiller på det og å ta opp en film fra TV, eller DVD ?

Eller sagt på en annen måte: Er det noen juridiske skilnader på å ta opp musikk fra radio, CD eller konsert ? Er ikke alt dette like lovlig så lenge det er til "privat bruk" (i lovens forstand) og ikke distribueres?

Hva om et konsertsted har overvåkningskameraer plassert rundt om kring og ett skulle fange opp konserten, er det "privat bruk", eller er det noen andre lover som gjør det lovlig med slike opptak?

Hva med opptak av andre ting som offentlige taler, skuespill og teaterstykker? Har skuespillere og teatere kopirrettigheter på underholdningen sin på samme måte som musikk- og film-bransjen?

Er det lov å ta opp forelesninger på universitet og skoler på video eller lydopptaker så man kan se det om igjen hvis man lurer på noe? Hva om en i klassen tar opp noe jeg går glipp av, er det "privat bruk" å levere filmen til meg?

Ps. for ordens skyld vil jeg utdype at dette ikke er noen som helst oppfordring til eller forsøk på å bryte noen norske lover eller reglene til HW.no.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så vidt jeg skjønner er det lov å ta opp film og musikk til privat bruk. Hvis man da er på kino å tar opp filmen man ser, er det noen juridiske skiller på det og å ta opp en film fra TV, eller DVD ?

Dette må vel være dagens flisespikker!

Spøk til side ordvalget å ta opp blir litt galt slik jeg forstår det. Det du har lov til er å lage en kopi av et produkt du har kjøpt.

Dette enten som backup eller for å kunne spille det av på et annet medium, f.eks spille innholdet på en cd du eier på Minidisken din.

Om en forelesing kan kalles et rettighetsbeskyttet åndsverk aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...