knegg Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Eg har altso ein stasjonær pc med ein harddisk med winXP, og ein anna harddisk med Ubuntu 8.10 Begger er av s-ata teknologien. Når eg slå på pc'n med begge harddiskane tilkobla starta ubuntu utan at eg får velge det. Eg får ikkje opp menyen der eg kan velge kva OS som skal starte. Har leita litt i BIOS men har ikkje komt framm til noko, har som regel sette bios til deafult etterpå.. Men kvar/korleis kan eg få dinna menyen opp? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 du innstalerte XP først og så ubuntu? når ubuntu starter så får du kanskje opp en meny som teller ned fra 3 og du kan trykke "esc" så får du opp en meny? Hva står det etter bios bildet. Mvh dnnieakalefty Lenke til kommentar
knegg Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 Eg har to harddsikar: på 250 GB harddisken har eg Windows - XP På 80 GB harddisken har eg Linux - Ubuntu 8.10 Når BEGGE diskane er tilkobla starta ubuntu(får ikkje opp meny for kva OS som skal boote) Når eg trykker på escape når ubuntu teller ned frå 3 får eg opp 3 linje, memtest, kernel og ubuntu.. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Tok du ut windowsdisken mens du installerte Ubuntu ? Lenke til kommentar
knegg Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 (endret) ja, passa veldigt godt på det. begge OS starta fint. viss eg skal ha ubuntu kan windows harddisken stå i, fordi ubuntu starta uansett :/ Viss eg skal ha windows må eg fysisk koble ut sata kablen på 80 GB linux harddisken. Endret 19. november 2008 av knegg Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Ubuntu forsøker å se etter andre os under installasjon og setter opp dualboot for deg, men når du fjernet disken med windows er det jo ikke så rart at det ikke skjedde. Det er heldigvis temmelig enkelt å fikse. Bootloaderen din heter grub, og det er den du ser når du trykker escape i oppstarten. Det er i denne menyen vi skal få inn windows. Konfigurasjonen for denne er /boot/grub/menu.lst, og den kan du åpne slik: "gksudo gedit /boot/grub/menu.lst" Dette kan kjøres fra "run" (Alt+F2) eller fra terminal. Nederst i denne fila skal det være en liste der du sikkert kjenner igjen valgene fra oppstartsmenyen. Her kan du legge til følgende: title Windows rootnoverify (hd1,0) makeactive chainloader +1 Denne skal sende deg videre til xp sin bootloader. Merk at her tar jeg utgangspunkt i at xp er installert på første partisjon på disk nummer 2 (hd1,0). Lenke til kommentar
knegg Skrevet 20. november 2008 Forfatter Del Skrevet 20. november 2008 Ingen av diskane er partisjonerte. Men eg skal prøve det du sa idag. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Diskene er partisjonerte, ellers kunne du ikke lagret data på dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå