Gå til innhold

Er hovedkortet mitt defekt?

Lakesis

Anbefalte innlegg

Etter at jeg har hatt diverse problemer med mitt nye hovedkort (Epox 4PEA+), har jeg nå gitt opp!

Etter at det fungerte fint de første 2-3 oppstartene har det bare vært problemer. Når S-ATA er aktivert henger det seg i oppstart. Så begynte firewire kontrolleren og henge seg opp, floppydiskkontrolleren vil ikke virke lengere og nå sist har Highpoint RAID kontrolleren blitt borte! Den er ikke i BIOS engang lengere. USB mussupport virker bare innimellom.

Dere kan lese denne posten for flere detaljer.

Regner med at hovedkortet er defekt, så det er vel bare å sende det inn til Multicom igjen?

Prøvde å sette inn minst mulig enheter, etter at jeg mistenkte PSU'en min, men det hjalp ingenting. Har også tatt clear CMOS uten reusltat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Igår prøvde jeg meg frem litt...snudde kablene fra powerswitch, hdd led osv. Da kom plutselig Highpoint RAID kontrolleren frem igjen, mens firewirekontrolleren forsvant (i BIOS). HDD og Power led lyste ikke, men systemet startet opp ordentlig for første gang på lenge. Men etterhvert begynte ting å henge seg opp igjen, litt i hytt og gevær.

Når jeg skulle starte opp maskina igjen idag, fant den plutselig igjen firewire men da var selvfølgelig RAID borte :roll:

Og nå nekter den og boote inn i Windows, henger seg enten på bootscreen eller på innloggingsscreen.

Så nå gir jeg opp med mindre noen har ett veldig bra tips på hva jeg kan gjøre! Håper virkelig noen har noen, hvis ikke åker kortet tilbake til Multicom fortere enn svint!!! :grumpy:

Lenke til kommentar

Det kan være noe som kortslutter en krets på hovedkortet ditt.(Løse skruer,støv etc.)

Jeg anbefaler at du plukker den ned og remonterer det som må monteres

for at den skal virke. Skjermkort, 1 minnebrikke, disk osv.

Husk å jorde deg mot kassa før du begynner å jobbe.

Jording er sinnsykt viktig, jeg vet at veldig mange kunne spart seg for problemer hvis de hadde tatt litt bedre hensyn til dette. Ikke at jeg sier at du ikke har gjort dette.

Lenke til kommentar

Ok, nå har jeg prøvd følgende:

-Oppdatert til siste BIOS

-Prøvd med bare 1 minnebrikke (prøvd begge hver for seg)

-Minst mulig enheter (disker, cd rom, pci kort, osv)

-Skrudd ut kortet og sjekket at det ikke er noe som kortslutter

Fungerer fortsatt ikke...akkurat samme problemene om og om igjen!

Jeg bruker antistatisk matte og armbånd koblet til jord når jeg driver på.

Nå har jeg skrudd ut hele skiten og satt inn igjen AMD systemet mitt, som heldigvis fungerer glimrende fortsatt (bortsett fra mer støy og mindre ytelse selvfølgelig). Sender kortet inn til Multicom på mandag.

Hva vil de gjøre? Tester de kortet og sender samme tilbake hvis de ikke finner noen feil? Hva slags rettigheter har jeg hvis de mener kortet er i orden?

Burde jeg bytte til ett annet kort enn Epox? Det er 2 uker siden jeg kjøpte kortet, kan jeg da bytte til ett annet merke? Er Epox bare ræva? Mine krav til hovedkort er at det er I845PE og kan ha 2 CD enheter og 4 harddisker (ikke i RAID). Bør også ha LAN og Firewire. Vurderte også MSI og ASUS kort, noen forslag om jeg fortsatt bør satse på Epox kortet eller bytte?

Takk for alle forslag iallefall, nå håper jeg bare at jeg får ett kort som fungerer! God helg :)

Lenke til kommentar

Jeg har problemer med samme kortet.. Hos meg har LAN kortet falt helt ut (innstillingene er borte!!) både i Bios og Windows..ellers ser det meste ut til å fungere veldig bra.

Får også en litt merkelig lyd tidlig i oppstarten (ikke ved restart), en litt durende lyd som varer noen sekunder, men er ikke sikker på om den kommer fra kortet (sikkert bare jeg som er litt paranoid :roll: ..) Høres ikke ut som noe er galt egentlig..

Fikk du dessuten med ekstra brakett med USB 2? Det fikk ikke jeg, bare de fire som sitter på kortet.. Står både på komplett og Epox sine sider at det skal være 6 stk. USB 2..

Tipper det er en fysisk feil på kortet, så det blir nok å sende det tilbake og få nytt.. Tipper det blir det samme for ellers synes jeg det virker som et genialt kort

Lenke til kommentar

Det var ikke med noen ekstra USB brakett med kortet mitt heller, kun de 4 uttakene på selve kortet (+ 1 brakett med game og serial port).

Er det noen flere her som har det aktuelle kortet? Har veldig lyst på samme kort fortsatt, men hvis mange har problemer kan det jo virke som Epox ikke er så veldig kvalitet? De gangene det virket iallefall, var kortet bra... :roll:

Lenke til kommentar

Jeg tar ihvertfall sjansen en gang til.. bortsett fra problemer med integrert LAN (som jeg nå er rimelig sikker på ikke funker..) fikk jeg alt annet til å fungere veldig greit! (Og var faktisk første gang jeg satte sammen en maskin helt fra bunn av..)

De komponenter jeg har på kortet er 2*512 mb Crucial 2700, Boxed P4 2,66, MAXTOR ATA133 200 GB, WD ATA100 80 GB, NEC DVD-brenner, Plextor CD-brenner og Radeon 9700 pro.

Testet du LAN på kortet ditt? husker du om det fungerte greit?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...