Gjest member-63169 Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Hvordan bruker jeg Hundefløyten? Hunden min reagerer ikke engang :S Hvor langt borte kan hunden vere og samtidig høre den ute i naturen? Hvilken frekvens har den?` Takker for svar ! Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 (endret) Hundefløyten ble brukt mye tidligere husker jeg, min bestemor hadde en slik. Nå er den vel brukt mest til trening og jakt. Du kan ikke bare plystre i fløyten, og forvente at hunden skal sitte pal ved siden av deg;) Hundefløyten må læres inn på samme måte som vanlig innkalling. Når en hund ikke VET hva det betyr, er det ikke rart den ikke reagerer? Du må først lære hunden at fløyten betyr KOM, så kan du bruke den. Masse godbiter og trening, så blir det etterhvert. Hunden var en veldig god hørsel. Min hører et lyst KOM når han er et godt stykke unna meg, så jeg vil tippe en fløyte høres bedre enn en stemme. Endret 17. november 2008 av Turtlis Lenke til kommentar
Økotufs Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 (endret) Jeg gjorde samme feil Hunden din hører nok lyden, men skjønner ikke hva den betyr. Du på trene den opp Jeg bruker hundefløyten på jakt, for å få hunden min til å sitte, istedet for å komme til meg, slik de fleste andre bruker den til. Hundene kommer fordi de er nyskjærrige på hva lyden er, hvis ikke; må den trenes opp. Hvis du vil at hunden skal komme til deg når du bruker den, tren med å f.eks be hunden din sitte, å gå så fra den et stykke. Blås i fløyten og si rett etterpå; kom hit (eller hvordan du lokker på hunden din). Gjenta øvelsen flere ganger, og til slutt vil hunden din forbinne lyden av fløyten med "kom hit", og skjønner da hva det betyr Etter hvert kan du trene på det når den løper fritt ute; blås å fløyten rett etterfulgt av "kom hit". (Den burde jo allerhelst kunne "kom hit" når du begynner da ) Lykke til En hundefløyte ligger mellom 8 til 35 kHz. Mennesket kan høre helt ned til rundt 20kHz pluss,minus. Etter hvert som vi blir eldre vil vi ikke lenger kunne høre de lyseste tonene. Hunden hører omtrent dobbelt så godt som mennesket, men jeg vet ikke hvor langt lyden når før hunden burde kunne høre fløyta. Tror det står på pakkningene til fløyte pakken;) Endret 23. november 2008 av Sadshit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå