Gå til innhold

[LØST] Speilrefleks - Temperaturer?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et Sony A200 som nettop er kjøpt, og jeg lurer på:

Hvordan temperaturer tåler et "vanlig" Speilreflakskamera?

Er det noe i objektivet som ikke tåler for høye/lave temperaturer?

Blir bildekvaltieten den samme?

Nå har jeg primært sett minusgrader å ta bilder i, så det er nok egentlig bare forhold på den blå siden av målestokken jeg lurer på :)

Hilsen Thomas

Endret av Moffe247
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stort sett tåler speilreflekskameraer lave temperaturer relativt greit (innen rimelighetens grenser, jeg ville vært forsiktig når man kommer ned under -30). Det største problemet med lave temperaturer er at batterikapasiteten går i dass.

Det du bør være obs på er at det kan være greit å la kameraet både kjøles ned og varmes opp igjen over tid når du tar det med ut i og inn fra kulden. Både for at eventuell termisk sammentrekning og ekspansjon ikke skal gå for fort, og fordi du ved oppvarming risikerer at det oppstår kondens i huset. Gjerne legg kameraet i noe lufttett før du tar det med inn i varmen, og la det nå romtemperatur før du tar det ut igjen.

Lenke til kommentar
Stort sett tåler speilreflekskameraer lave temperaturer relativt greit (innen rimelighetens grenser, jeg ville vært forsiktig når man kommer ned under -30). Det største problemet med lave temperaturer er at batterikapasiteten går i dass.

Det du bør være obs på er at det kan være greit å la kameraet både kjøles ned og varmes opp igjen over tid når du tar det med ut i og inn fra kulden. Både for at eventuell termisk sammentrekning og ekspansjon ikke skal gå for fort, og fordi du ved oppvarming risikerer at det oppstår kondens i huset. Gjerne legg kameraet i noe lufttett før du tar det med inn i varmen, og la det nå romtemperatur før du tar det ut igjen.

Høres bra ut! Det blir ikke så mye mer en 20 minusgrader her oppe i/rundt Tromsø.

Takk for raskt svar :)

- Thomas

Lenke til kommentar
var vel noen som hadde med seg D2 ned på sydpoen, der blir det jo fort en 30-40 minusgrader. Men nå er jo det et ekstraordinært kamera også da.
D2 med 18-200 VR var visst en kombinasjon som fungerte overraskende bra i følge en eller annen artikkel jeg leste. Rett og slett fordi det å skifte objektiv i -40 var et helvete.
Lenke til kommentar
var vel noen som hadde med seg D2 ned på sydpoen, der blir det jo fort en 30-40 minusgrader. Men nå er jo det et ekstraordinært kamera også da.
D2 med 18-200 VR var visst en kombinasjon som fungerte overraskende bra i følge en eller annen artikkel jeg leste. Rett og slett fordi det å skifte objektiv i -40 var et helvete.

Kan jeg levede forestille meg  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...