Alinoe Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Jeg har lest en del reviews av z-5500, og mange av dem nevner at du skal ha avstand mellom subben og skjermer/HDD, etc. Innebærer det at det er problematisk å bare ha subben under skrivebordet? Jeg har litt begrenset plass, vil en plassering av subben der hvor den lille drittsubben står nå kunne ødelegge noe? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Tja, ville kanskje prøvd å hatt den i hjørnet ved veggen. Hvor du skal plassere den er tilnærmet umulig å si bare ved å ha et bilde. Du trenger faktisk en dB-måler for å se hvor du mest effektivt skal ha bassen. (det er faktisk visse steder i rommet der jeg selv ikke hører subben, mens andre steder så drønner det så det jomer) Dette kommer av hvordan rommet ditt "reagerer" på de forskjellige frekvensene som kommer ut av subben. Den er nemelig ikke retningsbestemt som høyttalere, og kan plasserer "hvor som helst". Men at du ikke skal ha den så nærme skjermen kan jo være på grunn av vibrasjonene vil få skjermen til å riste/lage ulyder. Personlig ville jeg tro det var best å ha den i hjørnet. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 De reviewene jeg leste sa noe om 2 fot avstand til skjerm og harddisk pga en magnet i subben. Jeg skal med en gang avsløre at jeg ikke veit en dritt om hvordan en subwoofer er bygget, jeg lurer bare på om det er langt nok unna skjermen og harddiskene. Har neppe godt nok øre til å høre forskjell på lyden selv. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 (endret) Hadde du hatt en CRT-skerjm så måtte du passet på dette ja. De gamle CRT-skjermene kunne raskt bli ødelagt av sterke magnetfelt. Ettersom alle høyttalere (og da spesielt en subb) bruker magnetisitet til å få elementene til å slå. Med en LCD-skjerm så burde det være null problem. Ps: Jeg har i skrivende stund satt min LCD-skjerm oppå subwooferen min (som er mye større og kraftigere enn den som følger med i Z5500. Skjermen står nesten å hopper oppå bassen. Null problem. Uansett så er jo 2 fot avstand ingenting, og setter du den under pulten så har du god margin uansett. Harddiskene er også svært påvirkelige av magnetisitet, ettersom den bruker det til å skrive og lese data fra den. Men siden den ligger i en "metallboks" så vil det ikke være noen som helst fare. Ps: Også PCen min står tett intill subben. Men har også andre magnetfelt som bare er CM unna harddiskene. (jeg bruker magneter for å feste harddiskene i kabinettet mitt) Hadde ikke harddiskene tålt magnetisitet så ville to harddisker å ødelagt hverandre fullstendig. (da det sitter to svinekraftige magneter i harddisker). Endret 17. november 2008 av Andrull Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 Takk! Det var gode og informative svar som kom raskt! Det er forumet sitt, det! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Sett subwooferen i lytteposisjon og beveg deg rundt. Der det er best bass skal subwooferen stå. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 En alternativ måte kan være å plassere bassen der du sitter. Og så kan du gå rundt å høre hvor det blir best bass. Der bassen høres best vil sannsyneligvis også være det beste stedet for plassering. Gjør det litt enklere og raskere å stedsplassere saken. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Var det ikke det jeg sa 20 minutter før deg? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Begynner å bli sliten ser det ut som. Trodde du sa at du kunne plassere bassen rundt i rommet for å finne beste posisjon. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 Sett subwooferen i lytteposisjon og beveg deg rundt. Der det er best bass skal subwooferen stå. Jeg vil ikke at du skal tro jeg er utakknemlig, for det er et godt råd, og det var hyggelig av deg å ta deg tid til å svare, men det var jo ikke det jeg spurte om. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Selvfølelig. Det eneste jeg gjorde var å gi deg et tips for bedre lyd. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 Selvfølelig. Det eneste jeg gjorde var å gi deg et tips for bedre lyd. Yup, og jeg kommer definitivt til å bruke det når jeg kjøper sub til stua. mmmmm.... sub til stua... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå