Gå til innhold

Bygger første PC [bra vifte-kjøling til prosessor?]

Anbefalte innlegg

Ettersom dette er min først PC og jeg egentlig har liten peil inne i komponentjungelen, søker jeg hjelp fra de store oraklene. PC'n min skal først og fremst gå til spilling, men jeg har lekt meg en del med 3D-programmet Blender i det siste, så tung 3D er ikke utenkelig. Budsjetter er ca 12-13k. Trenger i hovedsak hjelp med vurdering og utvelgelse av komponenter. Overklokking er på sisteplass når det gjelder prioritet, kanksje jeg bryr meg med det en vakker dag?

Prosessor: AMD Phenom X4 9950 Black Edition, Socket AM2+, 2,6GHz, 4MB, Boxed m/Vifte 1695.00

OS-disk: Western Digital VelociRaptor 150GB, 10000RPM, SATA, 3 Gb/s, 16MB 1645.00

Hoved-disk: Hitachi Deskstar 7K1000 1TB SATA2 32MB 7200RPM 1495.00

Grafikk: Sapphire Radeon HD 4870X2 2GB GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP 4699

Minne: Crucial DDR2 BallistiX PC6400 4096MB CL4 Kit w/two BallistiX 2048MB's, E.P.P 595.00

Hovedkort: MSI K9A2 CF-F, AMD 790X, DDR2, ATX, Socket-AM2+, GBLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16 785.00

Lyd: Asus Xonar DX/XD, 7.1 channel, EAX2.0, PCI-Express 1x, "low-profile" 849.00

Kabinett: Antec Three Hundred 140mm Fan (Without PSU) 575.00

PSU: Zalman PSU 750W, Ultra Silent, SLI, Modular, 6xSATA, 120mm Fan 1395.00

Har fått med meg litt om sikkerhet rundt byggignen av PC med tanket på statisk el og slikt, men fattern kan en god del der så han kan hjelpe meg

Men når det gjelder kabinett så hadde vi stående et eldre Compaq-kabinett som fattern på død og liv ville ha på fyllinga. Het Presario 58xx/57xx, var noe stort, skillevegg mellom PSU og resten og noe som så ut som en støtterigg for store PCI, etc-kort, og en dør foran CD-drevene med en sprekk for ett drev så man slapp å åpne døra. Hadde dete egentlig vært noe?

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

12-13k, er det med eller uten skjerm?

Skal du ha en Quad core i budsjettklassen kan AMD anbefales, til alt annet er Intel Core anbefalt.

SSD er prismessig ikke anbefalt og er heller ikke særlig raskere enn VelociRaptor.

Her er noen videoer som du kan ta en titt på:

PS: I ditt tilfelle vil du ikke ha behov for en saks.

Lenke til kommentar

Jo, takk for videoene!

Skjermen er ikke med i beregningen der, men jeg får da noen tusen for denne laptopen som kostet 14k i sin tid. Ser idéen din om å bruke en velociraptor i stedet for SSD, så kanksje jeg heller gjør det. Men så trenger jeg også hjelp på resten av komponentene, særlig hovedkort hvor min kunnskap er lik null. Og er DDR3 noe som helst å satse på sammenlignet med DDR2? Ser at det er en del dyrere...

EDIT: CD/DVD-drev drar jeg bare frem fra skuffen til fattern, vi har et par der.

EDIT2: Lydkortet trenger bare å være funksjonelt, altså ta opp lyd som blir spilt, etc. Det trenger ikke å være i stand til å gi B&O-lyd i iPod-plugger.

Når det gjelder mus/tastatur har jeg et gammelt compaq-tastatur som virker bra og en logitec-mus som kan duge. Kjøper saker når jeg får solgt lap'en.

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar

Dette er min rigg for øyeblikket, har gått en del etter brukererfaringer, litt mer enn bare de som sier "KONGE!"

Prosessor: AMD Phenom X4 9950 Black Edition, Socket AM2+, 2,6GHz, 4MB, Boxed m/Vifte 1695.00

OS-disk: Western Digital VelociRaptor 150GB, 10000RPM, SATA, 3 Gb/s, 16MB 1645.00

Hoved-disk: Hitachi Deskstar 7K1000 1TB SATA2 32MB 7200RPM 1495.00

Grafikk: Sapphire Radeon HD 4870X2 2GB GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP 4699

Minne: Crucial DDR2 BallistiX PC6400 4096MB CL4 Kit w/two BallistiX 2048MB's, E.P.P 595.00

Hovedkort: MSI K9A2 CF-F, AMD 790X, DDR2, ATX, Socket-AM2+, GBLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16 785.00

Lyd: Asus Xonar DX/XD, 7.1 channel, EAX2.0, PCI-Express 1x, "low-profile" 849.00

Kabinett: Antec Three Hundred 140mm Fan (Without PSU) 575.00

PSU: Zalman PSU 750W, Ultra Silent, SLI, Modular, 6xSATA, 120mm Fan 1395.00

Kommer på til sammen 13.735,50. Noen som vil kalle dette brukbart?

EDIT: Alt er fra komplett.

EDIT2: Har lagt til en alternatv OS-disk som er 450 billigere, men etter å ha sett på overføringen er vel velicoraptoren verdt pengene med dobbel kapasitet og hastighet over "vanlige" raptoren?

EDIT3: Nytt hovedkort og grafikk etter litt sjekking, forrige grafikken krevde trippelt for sin kjøling, og hoved hadde bare én PCIEx16. Alternativ OS-disk dropet. Ny pris i tilleg som er et par 260kr billigere atpåtil!

EDIT4: Oppgraderer til 2.6ghz på prosessor, men jeg har to valg, en "X4" og en "ikke X4" Hva er forskjellen på disse to? Produktbeskrivelsen på komplett gir ingen svar, mrodusenten X4'n er en femtilapp dyrere. Varenummerene fra produsenten er HD995ZXAGHBOX og HD995ZFAGHBOX (forskjell uthevet)

EDIT5: Ser ut som eneste forskjell på de to er at F bruker 15 watt mer og er 3 grader varmere. Går for X'en og en pris som er en hundrelapp høyere enn forrige rigg.

EDIT6: Samsung 2443bw lagt til som skjerm, sidne både jeg og brodern får oss ny PC samtidig friker vi ut :blush: Tjener inn igjen på lap'en da...

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar
kan heller kjøpe denne og spare 500kr på den store HDD og kjøpe rasker ram som Corsair dominator

I tillegg er Corsair sin 750watter også litt billigere ;>

Jo takk for den du! Skal fikse det når jeg kommer hjem. Men jeg trenger vel fremdeles litt hjelp med valg av hovedkort. Når jeg endelig lander på ett kommer nok PC'n min til å være i boks.

EDIT: Men jeg har også sett på Hiper's USB-PSU'er. Den 680W'n som ble testet av HW en god tid tilbake fikk jo ganske gode resultater. Ser jo at de har en 770'er og 880W'er også i portføljen.

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar

Tror jeg bare tar det hovedkortet som jeg har satt opp, det har i det minste fått god kritikk på komplett.

Men ser også etter en kjøler som ikke kappsynger med en jetmotor, men yter som en snøkanon (nesten, da) og passer inn i kabinettet og hovedkortet uten at det butter inn i noe. Helst uten lys, i så fall må det kunne fjernes, design og flashy-flash er noe jeg mildt sagt driter til helvete og tilbake i.

EDIT: Når kabinetter er 20.5cm utvendig, da er del vel plass til denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327440 inni sammen med hovedkort? Her er kortet om bilde trengs: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=342270

EDIT2: Siden såpass mange har tittet innom uten å ha sagt noe antar jeg at dette skulle gå fint. Er bare usikker på vifta som følger med prosessoren, er den noe tess? Som i forrige edit, det jeg er ute etter er en vifte med god kjøling om lavt lydnivå som ikke koster skjorta eller er alt for gedigen, skal da passe inn i et mid-tower.

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...