Gå til innhold

England sjokkert over bestialsk barnemord

toth

Anbefalte innlegg

Men hva var siklinga en refleks på?

Det var vel egentlig ikke på bjella eller teknikeren, men tanken på mat, som ble vekket av bjelle/tekniker.

Mat er noe hundene allerede liker, de gledet seg rett og slett når de så signaler om at mat var på vei.

En hund vil alltid sikle etter mat, jeg ser ikke hvordan det viser at man kan opplæres til "unormale" instinkter og spontaniteter, som å reagere positivt på vonde lukter.

Det meste som er tillært er assosiativt, så ja, det er tanken på mat som utløser siklingen. Men det er ikke en bevisst tanke, og i mange tilfeller kan man nok også hoppe over hele tanken. Det er så sterkt tillært (assosiert) at følelsen blir direkte assosiert med den opprinnelig nøytrale stimulien.

Et eksempel som kanskje er lettere å forholde seg til er nakenhet og sex. De fleste tenker automatisk på sex når de ser nakne mennesker, uten at det egentlig er noen naturlig grunn for det. Hvis vi hadde gått rundt nakne hele tiden ville vi hatt et nøytralt forhold til nakenhet, men siden vi omtrent bare ser andre mennesker nakne i forbindelse med sex får vi en ekstrem assosiasjon mellom dem, som for eksempel viser seg ved at mange ikke kan oppholde seg i en nudistleir uten å få en fysisk reaksjon.

Begge eksemplene viser spontane fysiske reaksjoner som er så ubevisste at man ikke kan kontrollere det.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja..

Jeg kan ikke si jeg er helt enig med deg i at nakenhet er instinktivt assosiert med sex. Det må være flere elementer i bildet, selv om du har mer en halvveis rett.

I tillegg til nakenhet, må det også være riktig kjønn, alder og form for at sexassosiasjoner skal vekkes. Hvertfall for meg.

Altså er ikke assosiasjonen absolutt. For å trekke paralell til bikkja, er det en type bjelle, si en typisk "julebjelle", den reagerer på. En kirkeklokke eller annen bjelle vil nok ikke fremkalle sikkel.

Lenke til kommentar

Det vil aldri være instinktivt siden instinkter per definisjon ikke er tillærte, men mønsteret er ellers til forveksling likt.

Du har rett i at det er en forenklet fremstilling, og at det er flere elementer inne i bildet. Samfunnet er splittet på kjønn. Alle offentlige dusj- og toalettfasiliteter er for eksempel splittet på kjønn, slik at man ofte ser nakne mennesker av samme kjønn i mer naturlige settinger, men ikke av motsatt kjønn. Alder og form har med at det stort sett er unge og attraktive mennesker vi blir eksponert for, nakne og i seksuelle sammenhenger, igjennom mediene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...