Gå til innhold

Mobilt bredbånd til pensjonist, lavt forbruk

Anbefalte innlegg

Heisann,

Det ville være en underdrivelse å si at min 90 år gamle bestefar er "teknofob", men jeg har nå likevel klart å pushe på han en bærbar datamaskin nå (det å kunne ringe gratis via internett ble til slutt for besnærende...), men sliter litt med å finne et passende internettabonnement til han.

Tenker i utgangspunktet på mobilt bredbånd, men han har ikke tilgang til Turbo-3G der han bor. Vil f.eks. ting som telefonsamtaler via Skype være problematiske med tilkobling via GSM grunnet for dårlig båndbredde?

Videre så er jeg litt usikker på de ulike alternativene jeg har sett kampanjer for i det siste. Jeg tror ikke den typen abonnomenter der man har fri bruk mellom kl. 17:00 - 08:00 (eller lignende) er spesielt ideelle iom. at han er pensjonist og mye av bruken vil være utenom "frisonen". Men jeg er også skeptisk til abonnementer av typen der man betaler X kroner for så og så mange MB's eller man har fri bruk opp til 100 MB osv. (tipper at hjemmesiden til Dagbladet, uten adblocking, snart nærmer seg den størrelsen alene...)

Så spørsmålet blir da, vet noen av dere om et mobilt bredbånds-tilbud som kunne passe en slik type bruker? Alternativt, så kan vi gå for std. bredbånd, men som eldre folk flest, så er han ekstremt prisbevisst, så måtte iallefall være noe som er relativt rimelig.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis han skal ringe på dagtid vil trolig ADSL være rimeligst hvis han ikke har kabel_TV.

Telepriser husk at det er ca 60kr tillegg hvis man ikke har fasttelefon.

For telefoni kreves ca 100kbs begge veier. Jeg ville ikke satse på iptelefoni via gprs pga forsinkelse og lav upload.

Televoip http://www.televoip.no/ er trolig rimeligst om han ikke ringer veldig mye. Der betaler man stort sett bare 14 øre pr minutt med 0 i månedsavgift.

Lenke til kommentar

Takker for info!

Tenkte primært ikke på IP-telefoni når jeg skrev "ringe gratis". Hadde selvfølgelig vært greit om man kunne skaffe seg et abbonnement der det er en mulighet, men tenkte først og fremst på Skype. Regner med det er lignende båndbredde-krav for Skype dog, og sånn jeg forstår det så blir mobilt bredbånd med GPRS muligens litt i grenseland da (er det ikke rundt 100 kbs som er standard?)

Men det rimeligste tilbudet til NextGenTel på std. bredbånd via den linken din så lovende ut. Får bare håpe det at supporten deres har tatt seg opp siden sist jeg hadde med dem å gjøre. :p

Lenke til kommentar

OK, jeg skjønner. Uansett så er 100Kbit worst case og man kan bruke kodek som krever mindre båndbredde.

En typisk Skypesamtale bruker 30Kbit. NGT har blitt vesentlig mye kjappere på support og leverer stabile linjer slik jeg har opplevd de hvertfall. Man kan nok skype via GPRS, men skal man ha forbindelse på dagtid så er det vel rimeligere, bedre kvalitet og mere stabilt med fastlinje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...