zyph Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Støtter den. Kjøp HDMI-kabel på Clas Ohlson eller Biltema! Lenke til kommentar
lonnj89 Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Du har vist ikke peiling du? Elektriske forstyrelse kommer ra strømledningene og kan lage forstyrrelser i bilde og lyd. dette opplevde jeg hjemme på dårlige isolerte kabler lol @ u Mhm... og hva har man bevist i diverse tester osv? Ikke noe som helst forskjell på HDMI kabel til 1559,- og en til 159,- Venter på et godt svar Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Jeg har en HDMI kabel til 900 spenn på PS3en, og en til 50 spenn på 360en. Prøvde å bytte litt rundt på dem for moro skyld, og hadde en liten blindtest med noen kompiser. Ingen av oss så noe forskjell, hvertfall. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) De nevnte ikke noe om byggekvaliteten i de testene. kun bilde og lyd er lik. hvor mye slitasje tåler de og isolering og TYPE kontakt er viktig 1.3 hdmi er bedre en billige 1.2 feks. pga 1.3 har høyere båndsbredde. Isolering for elektrisk støy er viktig. el,kabler sender forstyrrelse hvis de er nært scart eller hdmi. det vil påvirke lyd og bilde i en viss grad. Man skal ikke tro blindt på testene. de testet kun 1.3 kabler og ikke de under og testet ikke isolering eller slitasjemotstanden i kablene. Hvis inegn el,kabler er nær vil det bli mindre og ingen støy, er det kabler nært hdmi kan støy komme Endret 1. desember 2008 av chriso89 Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Og vi er i gang igjen Lenke til kommentar
Kveldsro Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 De nevnte ikke noe om byggekvaliteten i de testene. kun bilde og lyd er lik. hvor mye slitasje tåler de og isolering og TYPE kontakt er viktig 1.3 hdmi er bedre en billige 1.2 feks. pga 1.3 har høyere båndsbredde. Isolering for elektrisk støy er viktig. el,kabler sender forstyrrelse hvis de er nært scart eller hdmi. det vil påvirke lyd og bilde i en viss grad. Man skal ikke tro blindt på testene. de testet kun 1.3 kabler og ikke de under og testet ikke isolering eller slitasjemotstanden i kablene. Hvis inegn el,kabler er nær vil det bli mindre og ingen støy, er det kabler nært hdmi kan støy komme Du høres ut som en ganske bra ekspert. Spør deg derfor om litt råd her. Jeg skal ha ny HDMI-kabel og jeg kommer sikkert til å koble til og fra og fra minst 40-50 ganger i løpet av kabelens levetid som vel burde være noe sånt som 10 år? Tror du jeg burde bruke 1000 kroner på en 2 meters kabel eller holder det med en fra HI-FI-klubben til 500 kroner? Tror nemlig at de billige fra f.eks. Clas Ohlson osv. har alt for lav slitasjemotstand til min "harde" bruk.. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Clas ohlson sine har greit bilde men med tanke på isolasjon og slitasje så skal det holde med noen i 500 klassen. de til 1000 kr er ikke så gode at det er verdt det. Hvis du har skaffet deg en god til 500 så holder det:) Lenke til kommentar
TMB Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Clas ohlson sine har greit bilde men med tanke på isolasjon og slitasje så skal det holde med noen i 500 klassen. de til 1000 kr er ikke så gode at det er verdt det. Hvis du har skaffet deg en god til 500 så holder det:) Det er ingen forskjell på en Billig og en svindyr HDMI-kabel. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Clas ohlson sine har greit bilde men med tanke på isolasjon og slitasje så skal det holde med noen i 500 klassen. de til 1000 kr er ikke så gode at det er verdt det. Hvis du har skaffet deg en god til 500 så holder det:) Det er ingen forskjell på en Billig og en svindyr HDMI-kabel. Punktum. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Clas ohlson sine har greit bilde men med tanke på isolasjon og slitasje så skal det holde med noen i 500 klassen. de til 1000 kr er ikke så gode at det er verdt det. Hvis du har skaffet deg en god til 500 så holder det:) Det er ingen forskjell på en Billig og en svindyr HDMI-kabel. Jo det er det. BYGGEMATRIALET. er det så hardt å forstå? de bedre tåler mer bøying og er bedre slitasjesikret og er bedre beskyttet mot elektrisk støy§§§ en tynn strikk ryker før en tykk strikk gjør eller er det ikke forskjell der helleR? strikk er strikk uansett kvalitet? Hvorfor kjøpe mercedes når du kan kjøpe lada som får deg til b? Lenke til kommentar
JerkenovDecoq Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 og er bedre beskyttet mot elektrisk støy Elektrisk støy har null innvirkning på en HDMI-kabel. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Det har noen betydning jo, ikke stor men noen. Viktigste faktor er byggematriale. broren min sin hdmiplugg datt av kabelen pga dårlig kvalitet Lenke til kommentar
Essem Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Hvis man ikke har tenkt å prøve å klippe over kabelen så er det ikke forskjell på HDMI-kabler. Det kan kanskje være en idé å prøve og en billig HDMI-kabel først. Hvis det mot formodning skulle vise seg at den ramler fra hverandre eller kollapser på grunn av elektrisk støy, er det bare å kjøpe en dyrere. Selvfølgelig er det annerledes, og sikkert bedre, byggematerialer i en dyr kabel. Poenget er at de færreste vil ha bruk for det. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Det har noen betydning jo, ikke stor men noen. Viktigste faktor er byggematriale. broren min sin hdmiplugg datt av kabelen pga dårlig kvalitet Det har absolutt ingen betydning for i en HDMI kabel så går det bare 0ere og 1ere siden signalet er digitalt. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Hvis man ikke har tenkt å prøve å klippe over kabelen så er det ikke forskjell på HDMI-kabler. Det kan kanskje være en idé å prøve og en billig HDMI-kabel først. Hvis det mot formodning skulle vise seg at den ramler fra hverandre eller kollapser på grunn av elektrisk støy, er det bare å kjøpe en dyrere. Selvfølgelig er det annerledes, og sikkert bedre, byggematerialer i en dyr kabel. Poenget er at de færreste vil ha bruk for det. Viktigste man skal huske på er at det bør være 1.3 kabel pga den har større båndbredde. en billig kabel med 1,1 feks vil ikke yte like bra Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Nå må du slutte å snakke tull chris! Det finnes ikke 1.1 og 1.3 HDMI kabel, men det finnes derimot 1.1 og 1.3 HDMI KONTAKT! En HDMI kabel er en HDMI kabel. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Var kontakt jeg mente da... Lenke til kommentar
JerkenovDecoq Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Nå må du slutte å snakke tull chris! Det finnes ikke 1.1 og 1.3 HDMI kabel, men det finnes derimot 1.1 og 1.3 HDMI KONTAKT! En HDMI kabel er en HDMI kabel. Du har forsåvidt rett, om det er 1.1 eller 1.3 ligger i grensesnittet på utgangen/inngangen. Og selv de første HDMI kablene som ble laget skal i teorien kunne takle et HDMI 1.3 signal. Men etter at 1.3 ble introdusert, er det blitt opprettet forskjellige standarder på kablene. Kategori 1 (Standard HDMI Cable) og Kategori 2 (High Speed HDMI Cable). Forskjellen ligger i hovedsak på signalkvalitet kontra lengde. Det er et velkjent problem at dess lengre HDMI kabel, dess større problem å opprettholde god nok singalstyrke. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Hvis man skal ha HDMI-kabel på over 10 meter er det annen sak, ja. Men det har lite å si for en Xbox 360. Lenke til kommentar
Kveldsro Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Innlegget mitt med spørsmål til chriso89 om hjelp til å velge HMDI-kabel, og min "frykt" for at min bruk ville innebære for høy "slitasjemotstand" var ment ironisk eller bare på tull Men siden det ble tatt alvorlig vil jeg gjerne oppklare: Det er ingen grunn til å bruke mer enn nødvendig (ca 100 kroner) dersom man skal ha en HDMI-kabel på et par meter. Dersom man ser forskjell på en billigkabel og en dyrere, så er det den psykiske effekten som slår inn (også kalt placebo-effekten). Man *vil* (underbevist) at en dyrere kabel gir et bedre bilde, men i en blindtest hvor man ikke på forhånd vet kabeltypen ser man ikke forskjell på biltema-kabel og en HDMI-kabel til f.eks. 1695 kroner. Det var en test av HDMI-kabler på TV2 Hjelper Deg for litt siden. Til testen ble det invitert flere personer med hjemmekino som hobby. De klarte ikke å se noen forskjell på biltema-kabelen til 139 kroner og en dyr kabel (1695 kroner) fra Oslo Hi-Fi Center. Det morsomste i testen til TV2 er selgeren fra Oslo Hi-Fi Center som ble invitert etterpå. Han stilte velvillig opp siden han flere ganger hjemme hos seg selv, og i butikken hadde sett forskjell i bildet ved bruk av billige vs dyre HDMI-kabler. Før selgeren fra Oslo Hi-Fi Center møtte opp hos TV2, så var han garantert 100% sikker på at han ville klare å se forskjell på billig/dyr kabel. Problemet til selgeren fra Oslo Hi-Fi Center var at hjemme/i butikken visste han hvilken kabel som var koblet til TV'ene han sjekket. Dermed *ville* han (underbevist) at den dyre kabelen skulle gi bedre et bilde, og dermed lurte hjernen ham til virkelig å se et bedre bilde (selv om det objektivt sett ikke var mulig å se forskjell). Selgeren fra Oslo Hi-Fi Center satt i over 1 time for og prøve å se forskjell på bildet når det ble brukt billig og dyr kabel, men han klarte det ikke siden testen skjedde under kontrollerte forhold uten at han visste kabeltypen som ble brukt. Så jeg lurer litt på om chriso89 har falt for det samme som denne selgeren? Link til omtale av testen på TV2 Hjelper Deg: http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/article2323104.ece Endret 1. desember 2008 av jobra1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå