Haugli Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Var usikker på hvor jeg skulle spørre om dette, så dere får bare flytte tråden hvis det er feil. Driver på med en oppgave på skolen, og trenger hjelp fra dere. Hvorfor tas det enda s/h bilder flere tiår etter at vi fikk mulighet til å ta fargebilder? Skjønner jo selvfølgelig at det har noe med meningen i bildet, men trenger ulike eksempler. Takker på forhånd på svar Lenke til kommentar
fototim Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Dette spørsmålet finnes det nok mange svar på. Personlig så bruker jeg av og til s&h en del når jeg føler at bildet blir rotete i farger. Det kan f.eks være farger i bakgrunnen av et bilde som stjeler for mye oppmerksomhet på bekostning av det egentlige motivet. Da konverterer jeg gjerne til s&h. Og forsøker å gjøre det på en slik måte at hovedmotivet blir framhevet. Det kan og være at jeg er ute etter en bestemt følelse i bildet. Ofte henger nok det sammen med nostalgi. At jeg opplever at motivet har noe tidløst over seg. Lenke til kommentar
dags Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Jeg kan nok ikke svare for andre enn meg selv, men ved å bruke svart/hvitt opplever jeg å kunne fremheve en del nyanser, stemninger og kontraster som farger fort kan skjule. Portrett bildene til Morten Krogvold synes jeg illustrerer dette bra. Landskapsbilder kan også få en egen atmosfære, for eksempel ved å bruke et rødfilter for å gjøre himmelen mer dramatisk. Så ved å bruke svart/hvitt kan man faktisk tilføre og forsterke snarere enn å redusere uttrykk. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Fordi vi kan Jeg får forresten lyst til å stille det opplagte motspørsmålet. Hvorfor skulle vi ikke ta s&h bilder? Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Når det kommer til film er fremdeles god s/h film så utrolig mye bedre enn digitalt at det er en selvfølge å bruke i mange situasjoner, som f.eks portrett og landskap. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Svaret mitt er kort. Fordi det i mange tilfeller blir penere og mer efektfullt enn ved bruk av farger. Lenke til kommentar
LR88 Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Ta en titt på Ansel Adams-utstillingen på Stenersen-galleriet i Bergen så lurer du ikke lenger Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Mange tar nok bilder i sort-hvitt eller konverterer til sort-hvitt kun fordi det føles "kunstnerisk" og "kult" å gjøre det (det samme gjelder for øvrig ukritisk bruk av uskarphet og andre kunstneriske uttrykk). Men så er det en god del motiver som virkelig fremheves positivt ved bruk av sort-hvitt. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Jeg liker B/W bilder veldig godt og velger derfor å fotografere en del med B/W film. Jeg synes B/W bilder har et helt annet uttrykk enn fargebilder. Francis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå