Gå til innhold

Vista finner ikke Seagate Momentus 5400.3 Ultra ATA/100 160-GB


RMBB

Anbefalte innlegg

Jeg skulle legge inn Vista og Ubuntu på en pc og slettet derfor partisjonene. Problemet nå er at Vista ikke finner noe HDD i det hele tatt:S Har ikke bynt på Ubuntu enda. Så problemet er med Vista.

 

Må jeg ha drivere til chipset for å få det til og virke?

Endret av Jyztrik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skulle legge inn Vista og Ubuntu på en pc og slettet derfor partisjonene. Problemet nå er at Vista ikke finner noe HDD i det hele tatt:S Har ikke bynt på Ubuntu enda. Så problemet er med Vista.

 

Må jeg ha drivere til chipset for å få det til og virke?

 

 

om jeg har forstått det rett så får du ikke opp noen disker under vista installasjonen?..

 

i så fall så trenger du controller driver. Vilket HK har du?

Lenke til kommentar

Ja, de var der men siden jeg skulle partisjonere slettet jeg dem.

Pc-en

Dette er hva jeg klarer og finne ut av om HK

 

Mobile Intel PM965 Express Chipset

 

Supports Intel Core 2 Duo CPUs up to 800 MHz front side bus.

800 MHz system bus.

PCI Express support.

DDR2 (533/667) support.

Intel ICH8-M South Bridge

 

PCI Express and PCI bus interface.

Integrated LAN controller.

Integrated IDE and S-ATA controllers.

High Definition Audio support.

Power management.

High Speed USB 2.0 peripheral support.

 

nVidia Geforce 8400M G Graphics

256 MB dedicated video memory.

Up to 896 MB total video memory using TurboCache.

Conexant High Definition Audio

Marvell Yukon Ethernet Controller

10 / 100 Mbit

PCI Express

Supports up to 4 GB RAM using 2 GB DDR2 SO-DIMMs

Connectivity

4-in-1 card reader: Memory Stick / Memory Stick Pro / SD / MMC

HDMI

ExpressCard slot

 

 

Endret av Jyztrik
Lenke til kommentar

Det er ikke noe farlig å slette partisjonene.

 

Det du kan prøve først som jeg fant på PB forumet er å gå inn i bios og gjøre følgende:

Advanced> AHCI Configuration: [Disabled]

 

da skal vist disken vises.(aldri prøvd dette før, men stod på forumet til PackardBell).

 

Eller noe jeg har gjort før :p.. få satt S-ata i IDE mode i bios om dette er tilgjengelig.

 

om ikke dette virket:

 

Om du installerer vista fra en cd som ikke fulgte med maskinen din og ingen av metodene over virket.. så ligger mest sansynelig ikke Integrated S-ATA controllers driverene inne .. så da må du trykke F6 for å legge dem til når installsjonen starter (skal stå i bunnen på skjermen når du må trykke) om man ikke kan vente i vista til diskene skal settes opp?? (er lenge mellom hver gang jeg installerer Vista(oftest restore) da jeg mener XP er så mye kjappere å dra.. og spesielt på en laptop.. Altså.. Aero desktop er pent og DX10 er nice i Vista'n.. men)

 

.. altså. du må laste driverene ned først fra packardbell sine hjemmesider(sata). I vista installasjonen trur jeg faktisk det holder med å legge dem på en minnepenn, noe som også funker under xp installasjonen om du får satt opp minnepennen som floppydisk (delen av driveren som ligger i en floppydisk katalog eller no lignende når du pakker dem opp.

 

om ikke dette går med minnepenn.. så må disse ligge på en floppydisk. Etter du har fått valgt at du skal ha med driverene som ligger på minnepennen/disketten vil harddisken din vises der hvor du kan velge å parisjonere disken din.

 

Eller så kan du gjøre det lettere for deg selv om du synes dette er for vanskelig. nemmelig kjøre en restore ved å trykke F10 eller F11 når bios'en loader om du ikke slettet denne partisjonen (ca 5 gig eller no).

Eller bruke restore cd'n som fulgte med laptop'en din om det fulgte med noen. Om du verken har restore partisjonen intakt, eller har restore cd'n/dvd'en .. så må du gjøre som ovenfor om du skal ha vista/xp.

 

Ubuntu er forresten ett godt alternativ om du skal bruke laptop'en til multimedia/surfing/chat'ing. Eventuelt Fedora Core 10 som blir released om noen dager :!:

Endret av Smoker
Lenke til kommentar

Takker for godt svar :)

 

Det funket ikke med og bare disable AHCI Configuration :S

 

Har ikke recoverydiskene til denne maskinen og partisjonen er slettet så det går heller ikke..

 

Skal se om jeg finner drivere til sata kontrolleren da, men har ikke funnet annet enn .exe filer og dem funker ikke..

Lenke til kommentar

Tips:

 

Legg med en PrintScreen av enhetsbehandlinga i backup'en når du skal formatere med expanda menyer på kontrollere, lyd, nettverk og helst chipset. Hvertfall sata kontrolleren og nettverk så du får maskinen på internet etter installasjonen om pc'n ikke er crash. Det beste er vel å sikre seg driverene før man gjør noe som helst.

 

Men fort gjort om man er gira på teste noe nytt :whistle: .

 

Skal se om jeg kan få hosta opp noen linker til deg med drivere som funker.

Endret av Smoker
Lenke til kommentar
Takker for godt svar :)

 

Det funket ikke med og bare disable AHCI Configuration :S

 

Har ikke recoverydiskene til denne maskinen og partisjonen er slettet så det går heller ikke..

 

Skal se om jeg finner drivere til sata kontrolleren da, men har ikke funnet annet enn .exe filer og dem funker ikke..

 

 

OKOK.. Dette var ikke brå enkelt hehe..

 

men.. her tipper jeg du har løsningen.. Dette er sata drivere som du implementerer under installasjonen ved å trykke F6. Driverene ligger i utgangpunktet integrert i chipset driver nedlastningen. men klarte ikke få dem ut derfra. Her har du hvertfall driverene jeg fant etter masse leting på div sider inkludert franske.. noe jeg er mindre stabil i..

 

Her er hvertfall driveren til Sata kontrolleren.. f6flpy3286.zip Håper du har tilgang på floppy disk eller at Vista'n tar minnepenn.. eventuelt om du får satt opp minne penn som diskettstasjon i Bios.

 

Fint om du kunne gitt tilbakemelding om dette virket.

Endret av Smoker
Lenke til kommentar

Da har jeg forsøkt og laste inn driverne i Vista. Jeg fant dem men de ble fortsatt ikke godtatt:S

Så forsøkte jeg XP men den ville kunn hente fra Floppy noe jeg ikke har tilgjengelig.

Det som derimot fungerte var og partisjonere med XP-cden. Tror det har noe med disablingen av AHCI Configuration.

Fikk iallefall partisjonert og når jeg da startet opp med Vista fant den disken!! (Latterlig)

Så nå funker det.

Rart ikke driverne til satakontrolleren virket i Vista da.. Menmen.

 

Tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Da har jeg forsøkt og laste inn driverne i Vista. Jeg fant dem men de ble fortsatt ikke godtatt:S

Så forsøkte jeg XP men den ville kunn hente fra Floppy noe jeg ikke har tilgjengelig.

Det som derimot fungerte var og partisjonere med XP-cden. Tror det har noe med disablingen av AHCI Configuration.

Fikk iallefall partisjonert og når jeg da startet opp med Vista fant den disken!! (Latterlig)

Så nå funker det.

Rart ikke driverne til satakontrolleren virket i Vista da.. Menmen.

 

Tusen takk for hjelpen :)

 

Bare hyggelig.. Lykke til videre :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...