ZerBox Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 (endret) Jeg opplever at nettsiden jeg har kjørende på en webserver nå er unormalt treg. Sjekket DNS'en på serveren slik jeg tror den skal sjekkes: RXP001:~# time nslookup www.google.com ;; connection timed out; no servers could be reached real 0m15.024s user 0m0.000s sys 0m0.004s Er dette riktig måte? I så fall er det vel problemer med DNS'en på serveren? Hvis det er problemer med DNS'en ønsker jeg å bytte DNS, og lurer på om noen kan forklare hvordan jeg gjør det via kommandolinje (SSH) på en server som kjører Debian? Gjøres det enkelt og greit ved å redigere inn IP'ene til to DNS-servere (F.eks OpenDNS.org sine) inn i /etc/resolv.conf? Trenger jeg eventuelt å gjøre noe mer etter at jeg har endret og lagret resolv.conf? Endret 17. november 2008 av ZerBox Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Grei måte å teste på det der. Og for å endre DNS-servere trenger du bare legge inn IP-adressene i resolv.conf (nameserver x.x.x.x). Deretter trenger du ikke gjøre mer, alle programmer skal sjekke denne filen før oppslag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå