Gå til innhold

Har du sanndrømt?

figaro90

Anbefalte innlegg

Noen som har opplevd at de har sanndrømt før? Selv har jeg opplevd det flere ganger. Tilfeldig, tenker du kanskje. Det ville jeg også sagt hadde det ikke vært for at det var såpass detaljerte drømmer, og attpåtil at jeg drømmer det f. eks 3 uker før det skjer. Gjorde i alle fall, har ikke hatt sånne drømmer på lenge. For over et år siden drømte jeg om en trafikkulykke på E18. Jeg fortalte et par venner om den. Tre uker senere ser jeg den på ordentlig, alle viktige detaljer stemmer. Både tid på døgnet, stedet, blålysene, bilen som krasjet i autovernet, og den døde mannen.

Er det noen som har en logisk forklaring på slike drømmer? Kan det virkelig være SÅ tilfeldig? Undrer meg bare så ofte over dette at jeg håper noen her inne har noe som ligner et fornuftig svar :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det har hendt flere ganger.

Den mest detaljerte drømmen var om en samtale som min "tante" kom med en dag og drømmen var såpass detaljert at jeg husket alle setningene hun kom med da det først skjedde.

Hun ble veldig paff da dette skjedde da jeg viste nøyaktig hva hun skulle si og kunne komme med gode motargumenter for hver eneste påstand.

Drømmen stemte på alle punkter :

*Tidspunkt.

*Klær som hun hadde på seg.

*Samtale.

Det bør dog sies at det hele utartet seg helt annerledes enn i drømmen i og med jeg aktivt forandret på hva som jeg sa og dermed kunne styre det som kom til å skje til min fordel.

Lenke til kommentar
Jeg har drømmt ting, også plutselig skjer de. Kan vel kalles dejavu :eek:

Deja Vu er vel det stikk motsatte? Du føler/ser for deg at du har opplevd den situasjonen/hendelsen du er i før.

Ja, man har vært i situasjonen før - i drømmen.

----

Slik opplever jo de fleste, så det vil si at alle vet hva som skal skje, men vi vet det ikke? :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg har drømmt ting, også plutselig skjer de. Kan vel kalles dejavu :eek:

Deja Vu er vel det stikk motsatte? Du føler/ser for deg at du har opplevd den situasjonen/hendelsen du er i før.

Ja, man har vært i situasjonen før - i drømmen.

----

Slik opplever jo de fleste, så det vil si at alle vet hva som skal skje, men vi vet det ikke? :hmm:

Jo, det er jo typisk for det man kaller dejavu, men det oppdager man jo ikke før det faktisk skjer, at dette har du liksom sett før. Med sanndrømming tenker jeg jo som sagt mer på at man drømmer noe, husker alt som skjedde, muligens forteller en venn eller en i familien om drømmen, og finner ut f. eks en uke eller to seinere at du sanndrømte.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at drømmer er en mekanisme hjernen har for å forberede kroppen på ting som kan komme til å skje. Derfor kan det hende at man drømmer om akkurat det som skjer tre uker senere. Sannsynligheten er svært liten, men en gang må vel drømmen stemme overens med det som faktisk skjer, og de fleste gangene husker man jo bare drømmene underbevisst.

Lenke til kommentar

Flere mener at det skjer motsatt, man opplever det så drømmer man det.

Men trur motsatt.

Jeg drømmte at jeg svingte av motorvegen ved olavsgård i 90kmt og forran meg var det en statoli lastebil som sto stille.

Klarte ikke stoppe men våknet. Kjørte der dagen etterpå og husket på drømmen og derfor slakket av på farten og :wow: og der sto det en statoil lastebil med motortrøbbel.

Følesen kan beskrives som å slå med en slegge i brystkassa.

Skulle ha en prøve i biologi, hadde lest boken en gang.

Drømmte at jeg leste boken og pugget og tok prøven følgende dag.

Fikk 6 på den og jeg kunne alt.

Da sitter jeg igjen med dette spørsmålet:

Hvordan kan hjernen ha scannet alle sidene i boka så jeg kunne drømme om dem i detalj etterpå? Kunne neppe ha lært alt det av en gjennomgang. Og bilder jeg tegnet opp på prøven hadde jeg bare sett på ca 1 sek i det jeg bladde over.

Lenke til kommentar

Det er enkelt og greitt fordi, sjøl om "du" ikkje fekk det med det, så fekk hjernen det, og når du sov så behandlet den informasjonen, noko som er noko av det viktigaste hjernen gjer, og grunnen til at kroppen bryter sammen etter lang tid uten søvn, og schizofreni kan oppstå ved søvnmangel..

Lenke til kommentar
Så det er rett og slett bare tilfeldig, med andre ord? :p

Eg vil påstå det ja. Det er, så vidt eg veit, umogeleg å sjå i framtida. Det er nok heller at du drømmer om noko som du veit skal skje neste dag. Om detaljane stemmer er det eit tilfeldig samantreff.

Eventuelt at hjernen har plukka opp fleire detaljar enn du kan hugse.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Noen som har opplevd at de har sanndrømt før? Selv har jeg opplevd det flere ganger. Tilfeldig, tenker du kanskje. Det ville jeg også sagt hadde det ikke vært for at det var såpass detaljerte drømmer, og attpåtil at jeg drømmer det f. eks 3 uker før det skjer. Gjorde i alle fall, har ikke hatt sånne drømmer på lenge. For over et år siden drømte jeg om en trafikkulykke på E18. Jeg fortalte et par venner om den. Tre uker senere ser jeg den på ordentlig, alle viktige detaljer stemmer. Både tid på døgnet, stedet, blålysene, bilen som krasjet i autovernet, og den døde mannen.

Er det noen som har en logisk forklaring på slike drømmer? Kan det virkelig være SÅ tilfeldig? Undrer meg bare så ofte over dette at jeg håper noen her inne har noe som ligner et fornuftig svar :p

Du drømte om en ulykke, etterhvert så husker man bare bruddstykker av drømmen. Det du så passet da inn i hullene i drømmen.

Lord Grillvott (:p): Deja vu er bare hjernen som ikke registrer sanser på "første" forsøk og registrere de på nytt, det føles da som om man har opplevd det samme før.

Endret av Kiruk
Lenke til kommentar

Du drømte om en ulykke, etterhvert så husker man bare bruddstykker av drømmen. Det du så passet da inn i hullene i drømmen.

Lord Grillvott (:p): Deja vu er bare hjernen som ikke registrer sanser på "første" forsøk og registrere de på nytt, det føles da som om man har opplevd det samme før.

Alle vet jo at deja vu er en feil i the Matrix :p

Lenke til kommentar

Tjah.. for to uker siden fikk jeg besøk av en veninne fra en helt annen by.. I de fire-fem dagene før hun kom drømte jeg hver natt om at jeg skulle kollidere med ulikt utfall. Noen ganger ble begge skadet og havnet i koma, ene gangen døde hun, ene gangen ble begge lettere skadet men måtte til legesjekk og ene gangen kom kun hun i koma.. Hun kom på fredagen, og når jeg skulle kjøre henne til flyplassen på søndagen rev jeg av bakskjermen på bilen min idét jeg skulle ut av utkjørselen vår. Jeg skrek "YES!" og hun fatta ingenting, så forklarte jeg det og hun ble litt sjokka. Jeg parkerte bilen min på en parkeringsplass like ved, lånte min mor sin bil og kjørte henne til flyplassen like hel. Jeg har en billig drittbil så det har ingen vesentlig betydning for meg, den trengte en service uansett.

Endret av Insty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...