Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dreiemoment i biler - Bullshit?


k-mouse

Anbefalte innlegg

Hva er det som får folk til å tro at en 16 liters 500hk lastebilmotor drar et tungt lass bedre opp en bakke enn en en 2 liters 500hk motor? Feilaktige oppfatninger. (dette forutsatt ideelle utvekslinger selvfølgelig.) Er vel ikke lenge før noen begynner å blande inn 16 literns holdbarhet inn i diskusjonen om moment også. Vær så snill å la vær.

Nei, hvem vet hva disse lastebilprodusentene tenker på ..

 

Hvorfor putter de dyre 7,2l motorer med 240hk i lastebilene, når du kan få samme effekt ut av en 1,8l motor?

Er det ren svindel? Eller kan det hende at de har gjort seg visse erfaringer og funnet ut at dreiemomentet ikke er uten betydning?

 

Poenget er at du da kan få samme dreiemoment ved lavere rpm.

 

Du kan gjøre hvilken som helt jobb med eks. 5NM sålenge du har utveksling(rpm) nok.(Teoretisk sett).

 

Men en diesel bil vil foreksempel føles sterkere for dreiemomentet "peaker" ved lavere rpm, og er derfor der raskere når du trenger det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er det som får folk til å tro at en 16 liters 500hk lastebilmotor drar et tungt lass bedre opp en bakke enn en en 2 liters 500hk motor? Feilaktige oppfatninger. (dette forutsatt ideelle utvekslinger selvfølgelig.) Er vel ikke lenge før noen begynner å blande inn 16 literns holdbarhet inn i diskusjonen om moment også. Vær så snill å la vær.
Antar du mener disse motorene da har samme motorkarakteristikk - hvis det er mulig da. Endret av コンピューター・ワールド
Lenke til kommentar
Dreiemomentet på biler er vel oppgitt på motoren, og ikke på hjulene? Men det er sant det, forsvinner en del moment i giringen, samme som på biler.

 

Men forskjellen er jo hestekrefter. HK = NM X RPM / 5252

 

Så vist du har 700N@75rpm (Noe du ikke klarer) så vil du ha 9,99 hestekrefter. Men du vil aldri nå et slikt nivå, har hørt at maksimalt en topp syklist klarer og produsere er i overkant av 100Nm/peak. Maksimalt gjennomsnitte vil være noe som 30Nm så da har du følgende.

30NM X 75rpm / 5252 = 0,42 Hestekrefter.

 

Så kan du gjøre en utveksling på 10. Som da blir 300NM X 7,5rpm / 5252 = 0,42 Hestekrefter.

Altså et vanvittig moment men et ekstremt lavt turtall.

 

Tror du blander newton og newtonmeter litt.. Men det var nettopp det som var poenget mitt, mye moment trenger absolutt ikke å si at man har en maskin med høy ytelse.

Endret av andesam
Lenke til kommentar
Dreiemomentet på biler er vel oppgitt på motoren, og ikke på hjulene? Men det er sant det, forsvinner en del moment i giringen, samme som på biler.

 

Men forskjellen er jo hestekrefter. HK = NM X RPM / 5252

 

Så vist du har 700N@75rpm (Noe du ikke klarer) så vil du ha 9,99 hestekrefter. Men du vil aldri nå et slikt nivå, har hørt at maksimalt en topp syklist klarer og produsere er i overkant av 100Nm/peak. Maksimalt gjennomsnitte vil være noe som 30Nm så da har du følgende.

30NM X 75rpm / 5252 = 0,42 Hestekrefter.

 

Så kan du gjøre en utveksling på 10. Som da blir 300NM X 7,5rpm / 5252 = 0,42 Hestekrefter.

Altså et vanvittig moment men et ekstremt lavt turtall.

 

Tror du blander newton og newtonmeter litt.. Men det var nettopp det som var poenget mitt, mye moment trenger absolutt ikke å si at man har en maskin med høy ytelse.

 

En liten skrive leif, skal være "700NM@75rpm"

Men bra vi er enige. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis du hadde skrevet 700 Nm, så hadde det vært enda bedre. Symbolet for meter er bokstaven "m".

 

 

Men en diesel bil vil foreksempel føles sterkere for dreiemomentet "peaker" ved lavere rpm, og er derfor der raskere når du trenger det.

Det vil ikke bare føles sterkere, men være det også. Grunnen er som du er indirekte sier, at dieselmotorer jevnt over har høyere effekt enn bensinmotorer på lave turtall.

Lenke til kommentar
Hvis du hadde skrevet 700 Nm, så hadde det vært enda bedre. Symbolet for meter er bokstaven "m".

 

 

Men en diesel bil vil foreksempel føles sterkere for dreiemomentet "peaker" ved lavere rpm, og er derfor der raskere når du trenger det.

Det vil ikke bare føles sterkere, men være det også. Grunnen er som du er indirekte sier, at dieselmotorer jevnt over har høyere effekt enn bensinmotorer på lave turtall.

 

Poenget var?

Jeg sier jo det du sier. :roll:

Lenke til kommentar

Det der er nermest feil. En bil med høy effekt og moderat moment må opperere på høyere turtall med høyere utveksling. Dermed blir trekkraften den samme. Artikkelen var noe krøkkete skrevet, typisk diesel-propaganda. Poenget er likevel enkelt, det er effekten, ikke turtallet eller momentet som gjør arbeidet.

Lenke til kommentar

At dreiemoment er kjent som en "magisk kraft" kommer vel mest av at folk sitter og tyner bensinmotoren sin på 2000rpm og forventer at dersom de trør bånn gass, så skal motoren gi maks effekt. Kommer vel også mye av at folk går og tror at lite turtall automatisk gir bedre drivstofføkonomi.. Jeg sier bare to ting: Vil du slippe å gire: Automatgir. Vil du ha effekt fra en bensinmotor: Kjør på høyere turtall!

 

Mine tester har stort sett vist at høyere turtall når det trengs gir lavere drivstofforbruk.

 

Det virker dessuten som at mange har glemt at det faktisk står en girkasse i bilen også. Den konverterer dreiemoment til turtall, og motsatt. En girkasse som står i en bil som har motor med mye dreiemoment er tilpasset slik at motoren går på lavere turtall. Hvor mye dreiemoment som kommer ut til hjulene har mer med girkassen å gjøre enn motoren.

Lenke til kommentar
Kan man ikke (enkelt) si at hestekrefter er et oppgitt tall på hvor mye en motor kan flytte og at dreiemomentet er evnen til å komme dit?

Nei. Du snakker som om effekt og dreiemoment er to forskjellige ting, det er det ikke.

Hvis dreiemomentet er effektens evne til å oppfylle seg selv, er det jo ikke snakk om to forskjellige ting. Kommer an på hvordan du leser det. Det går alltid an å uttrykke seg mer presist, og det går alltid an å misforstå. Hvis man skal si ting enkelt må man som regel uttale seg litt rundt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...