Gå til innhold

jobb i national oilwell


"Chris"

Anbefalte innlegg

vurderer å søke på jobb i national oilwell med commisioning.

 

Er det noen som jobber/har jobbet der, eller kjenner til de?

 

De har fortalt meg at du da har en turnus på 4uker av/på. Stemmer dette, eller blir det masse ekstra reising? Og hvordan er lønnen for denne type arbeid?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Jeg har jobbet i NOV i 4 år som serviceingeniør og trives veldig godt. Kan trygt anbefale deg å søke jobb hos oss.

Har jobbet mye med commissioning i Singapore og Korea, men har stort sett vært overalt i verden på jobb. For øyeblikket er jeg i Ghana i Afrika på et serviceoppdrag.

Det er en veldig spennende jobb der ingen dager er like og utfordringene står i kø.

 

I utgangspunktet har folk på service en 5/3 ukers rotasjon. Dvs du skal være tilgjengelig for å reise på jobb i 5 uker, deretter har du garantert fri i 3 uker.

Men det er ikke dermed sagt at du skal være ute 5 uker. Er somregel aldri på jobb lengre enn 4 uker.

Det er også mulig med andre former for rotasjon, alt fra 2/2, 3/3, 4/2 og 4/4.

Men dette er dessverre ikke noe man bestemmer selv.

 

Men går først igjennom noen måneder på NOV college, der man lærer det meste av utstyret samt gjennomgår forskjellige kurs. Bl.a hydraulikk og pls programmering.

Alle må igjennom dette, og man binder seg i 2år siden dette koster ganske mye. Når de 2 årene er gått og eksamen er bestått vil man få utbetalt en bonus.

Men de første årene kan være ganske tøffe, da det tar en del år før man mester jobben. Det er veldig mye å sette seg inn i!

 

Lønna for en serviceingeniør: Hvis man er fersk fra skole uten særlig erfaring, så vil du ha en grunnlønn på rundt 380.000,- +/-. Så grunnlønna er ikke voldsomt bra i forhold til andre firmaer kanskje. Men med litt reising så kan du gange dette med 2 eller 3, alt ettersom. De fleste havner på rundt 600-900'.

 

Personlig har jobber har jeg de siste 2-3 årene hatt en 4/4 rotasjon og havnet rett over millionen i fjor..

Lenke til kommentar
Hva slags utdanning og erfaring har typisk de som blir ansatt som serviceingeniører i NOV? Er det mulig å få en slik jobb som nyutdannet bachelor, og hvilke fagområder er isåfall vanlig?

 

Du skriver ikke hvilken bachelor grad du har men har du f.eks tatt elektroingeniør utdannelse, så er det jo naturlig å jobbe noe som er relevant til utdannelsen din. Jeg har tatt denne utdannelsen og jobber som serviceingeniør. Da går det for det meste i PLS og annen elektrisk feilsøking. Jeg hadde ingen erfaring med PLS da jeg begynte, men dette lærer man seg etterhvert.

Har du mekanisk bachelor så er det jo naturlig å jobbe innfor det feltet. Da er det jo hydraulikk og mekanikk det vil gå i.

 

Så har du en bachelor grad så ligger du bra an i forhold til jobbsøking. MEN, det er ingen MUST. Erfaring kan telle like mye.

Lenke til kommentar
Du skriver ikke hvilken bachelor grad du har men har du f.eks tatt elektroingeniør utdannelse, så er det jo naturlig å jobbe noe som er relevant til utdannelsen din. Jeg har tatt denne utdannelsen og jobber som serviceingeniør. Da går det for det meste i PLS og annen elektrisk feilsøking. Jeg hadde ingen erfaring med PLS da jeg begynte, men dette lærer man seg etterhvert.

Har du mekanisk bachelor så er det jo naturlig å jobbe innfor det feltet. Da er det jo hydraulikk og mekanikk det vil gå i.

 

Så har du en bachelor grad så ligger du bra an i forhold til jobbsøking. MEN, det er ingen MUST. Erfaring kan telle like mye.

Jeg er fortsatt bare i andre semester av ingeniørutdanningen min, holder på med bachelor i elektro-automasjon. Har fagbrev fra før, i lærlingtida bygget jeg elektro-/automasjons-utstyr for Kongsberg Maritime. :)

 

Virker langt mer attraktivt å jobbe som serviceingeniør i NOV enn KM, mtp. opplæring, lønn og kanskje fremfor alt fritid.

Lenke til kommentar

Turbz. Det har seg faktisk slik at alle mennesker ikke er like, og alle synes ikke commissioning er moro. Dessuten, når man passerer 500 000,- kr i årslønn så mener jeg på at det kun går på grådighet om man absolute må tjene mer. Når det kommer til NOV så har de faktisk jobber her ute i nordsjøen ;)

Lenke til kommentar
Turbz. Det har seg faktisk slik at alle mennesker ikke er like, og alle synes ikke commissioning er moro. Dessuten, når man passerer 500 000,- kr i årslønn så mener jeg på at det kun går på grådighet om man absolute må tjene mer. Når det kommer til NOV så har de faktisk jobber her ute i nordsjøen ;)

Hvorfor i all verden ville NOEN mennesker synes drift og vedlikehold er kjekkere enn commissioning? Har til dags dato aldri truffet noen som misliker commissioning.

Grunnen til at NOVere tjener bedre er jo at de har lengre rotasjoner. 4/4, 5/3, og det skal de ha betalt for.

Ja NOV har operasjoner i nordsjøen, men de har jo også commissioning på utstyr der også. Jeg ville mye heller drevet med commissioning på site enn på en rigg ute i nordsjøen.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig har de commissioning vist de har jobber der. Det jeg mener er at noen liker montasje av utstyr, noen like drift av rigger og noen liker commissioning av prosjekt. Jeg kan ikke fordra commissioning, men trives med drift.

Jeg må bare spør:

Hvordan er det overhodet mulig å like drift? En gjør tilnærmet ingenting, utfordringene skal en se langt etter, og når noe går riktig galt med utstyret i borepakken, vel da ringer de NOV / Aker MH / Sense fordi driftfolka aldri klarer å fikse det selv.

Hvem i all verden kan like montasje forresten? :) Kan jo like så godt jobbe på et verksted isåfall

Lenke til kommentar
Vel, nå får du det faktisk til å høre ut som at driftspersonell på platformer ikke kan en dritt. Det finnes haugevis med mennesker som liker montasje. Jeg synes også det er litt artig, siden det kan være litt variasjon.

De kan jo drifte. Men jeg liker selv å være en problemløser. Det skal nevnes at jeg ikke jobber i NOV selv, men kjenner et par som gjør det. Rushet av å være personen/del av teamet som blir sendt til en rigg fordi den er nede er noe jeg godt kunne tenke meg! :p

Lenke til kommentar

Når man drifter så er man som oftest problemløser. Det er jo derfor man drifter det ? Det er nok ikke slik at når platformen går ned, så blir folk tilkalt fra land for å starte den opp ;) Det er nok driftspersonellet som er ansvarlig for det.

 

Det som du må forstå her er følgende: Når det kommer til avanserte prosess moduler som man har fått levert fra f.eks NOV, så er det naturlig å tilkalle NOV personell for assistanse om man føler seg usikker. NOV personell har fått opplæring (NOV-College osv) og har mest sannsynelig jobbet med utstyret dems fra før. Akkurat slik er det for personell som jobber på riggen. De har erfaring og opplæring i prosessen og tillegner seg kunnskaper om de forskjellige prosess delene. Forskjellen her er at man må læres opp til å kunne 2-4 plattformer og da er det ikke alltid like lett å vite hvordan hver enkelt bit av prosessen foregår, derfor tillkalles hjelp om det er nødvendig.

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...