Abnorm Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Hvordan tar jeg gode bilder i mørke omgivelser? Skal ta bilder fra en nattklubb. Har et "Canon IXUS 980IS" kamera. Hva bør jeg stille inn kamera på? Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Ikke det enkleste med et kompakt kamera.. Bruk blitz og prøv å øke iso til kanskje 400 (ville ikke gått høyere pga. støy) Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Ikke det enkleste med et kompakt kamera..Bruk blitz og prøv å øke iso til kanskje 400 (ville ikke gått høyere pga. støy) Skjekk om du kan få en ekstern slaveblitz til kameraet ditt, så får du litt mere guffe på blinket. Lenke til kommentar
gormley Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Slow synch-mode på blitzen. Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Lang eksponering og stativ fungerer jo ypperlig med mindre du skal fryse bevegelser. Lenke til kommentar
Abnorm Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 Problemet er kanskje at det jeg tar bilde av er i konstant raske bevegelser. Se for dere et dansegulv. blitz: vil ikke det ødelegge lys effektene i lokalet? (altså ikke synes) Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Delvis vil nok blits ødelegge stemningen, ja. Lenke til kommentar
TheBoxhead Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Til det bruket du snakker om, altså bilder fra en nattklubb er nok din beste mulighet å skru ISO verdi så høyt som du kan tåle og ikke bruke noe særlig zoom. Bildene du får blir nok ikke akkurat veldig bra men hvis det er til enkelt web bruk kan det duge. Men her tror jeg du er i grenseområde for hva et kompaktkamera kan klare. Her trenges det nok et DSLR kamera med et svært godt objektiv, da helst noe fastoptikk med blender ned mot f1.4 Til og med da kan du vel få problemer Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Dette er feil kamera. En Ixus kan neppe utføre den jobben. Langsom blitssync vil kunne gi en del tøffe bilder, men ikke naturlige. Endret 18. november 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Kanskje en Leica M8 med en D3-sensor og et av de f/1.0-objektivene kunne gjort jobben? Lenke til kommentar
T2 Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Jeg lurer også på dette. Hvordan ta brukbare bilder på fest og samtidig bevare den dunkle stemningen. Det ser jo ikke bra ut med mennesker som lyses opp av kraftige blitzer. Men, samtidig må bevegelsene fryses. Etterbehandling? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Lyssterke objektiv og eller rikelig med naturlig innebelysning. Lenke til kommentar
T2 Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Lyssterke objektiv og eller rikelig med naturlig innebelysning. Tja, vet ikke om dette duger. Med normal festbelysning og en Nikon 50mm 1.4 og 1600 ISO får jeg en lukkertid på ca 1/10 og det er dømt til å bli uskarpt. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 (endret) Lyssterke objektiv og eller rikelig med naturlig innebelysning. Tja, vet ikke om dette duger. Med normal festbelysning og en Nikon 50mm 1.4 og 1600 ISO får jeg en lukkertid på ca 1/10 og det er dømt til å bli uskarpt. Dere får leke "sitte stille leken" Og den som vinner får med seg en dame hjem Endret 22. november 2008 av Inc Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Ser ut som om dette egentlig er et stort problem. Objektiver med f/1.4 har jo også problemer, i tillegg til DOF problemet. En kan lure på hvorfor kameraprodusentene ikke vil lage lysterke kameraer... ^_^ Er det ikke mulig å lage et kamera med større sensor? Mulig kameraene må øke litt i størrelse, men ser ikke det som et problem om vi fikk et realt "natt" kamera. Med flere mp og høyere ISO er jo på en måte ikke støy fra ISO noe problem, men vi vil vel ikke ha støy, vil vi? Er nok mulig at de dyrere kameraene greier mørke omgivelser bedre, men hvor mye? Og man kan jo ikke be alle om å fryse stillingen..... Fotograf DJ: *party*danse*danse*FRYS!*knips*party*danse*danse.... ^_^ Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Det er mulig å lage kamera med større sensor, og det gjøres. Fullformat er større en cropformat, mellomformat større enn det igjen. Men det er fullformat (eller digitalt småbildeformat) som gir best ISO-ytelse, fordi mellomformatskameraene er mer beregnet for oppløsningsevne enn høy-ISO-ytelse. Lenke til kommentar
TheBoxhead Skrevet 23. november 2008 Del Skrevet 23. november 2008 Når det gjelder festbilder i dunkel belysning er nok selv de dyreste løsningene for dårlige, og i en slik prisklasse hadde jeg vurdert to ganger om jeg ville benyttet det på en fuktig fest Men en god ekstern blitz vil gi gode stemningsbilder uten det skarpe blitzlyset, pek blitzen skrått opp i taket så blir lyset riktig så fint. Men ta bilder i Raw format for i etterkant og justere hvitbalanse da den ofte blir litt merkelig med denne teknikken. Jeg har en ekstern Canon Speedlite580EX II som jeg har benyttet på hytteturer til stort hell !! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå