Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Høyeste tallet man kan skrive med 3 siffer?

Anbefalte innlegg

Har fått en nøtt i matten, som tittelen spør; Hva er det høyeste tallet man kan skrive med 3 siffer?

De fleste tenkte seg da fram til 9^99 som blir et ganske stort tall, men det var feil.

Noen andre som vet svaret? :p

EDIT: Går forresten VG3 Data og elektronikk. Og dette er R2 matte(3MX).

Det står ingen begrensinger eller noe i oppgaven. Kun det jeg har skrevet.

Mvh Olav B, G ;)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vell det er mange kreative måter

9!^9!^9!

(9^9^9)!

Som etter min mening er det største tallet

Men dette stopper vel egentlig aldri? Kan jo alltid dra det enda lengre, f.eks. (9!^9!^9!)!, og så kanskje ta fakultet av dette igjen, etc. etc.

Lenke til kommentar

Hvilke klassetrinn er denne nøtten for?

Om vi snakker tre siffer i sammenheng med matte burde jo følgende godkjennes:

lim(999^x, x -> unlim)

Det kan også skrives det uten bruk av siffer:

lim(x, x-> unlim)

Bruk av svingninger og transformasjoner burde kunne gi noen interessante tall.

Står det at du skal bruke kun tre siffer, og ikke noe annet? I så fall er det 999.

Kan man bruke siffer og matematiske symbol men ikke funksjoner vil vel noe som (9!^9!^9!)! bli ganske så høgt. Om du kan bruke så mange tegn du bare vil kan man vel skrive (((((((999!)!)!)!)!)!)!)! eller noe liknende.

Kan man bruke matte fritt med funksjoner og det hele ville jeg gått for en xlim funksjon vist over. Eventuelt lim(sqrt(x), x-> unlim) så får du både pluss og minus på en gang, som jo er artig.

Endret av cbastus
Lenke til kommentar

Umulig å svare på uten å definere begrensninger.

Skal man begrense "siffer" til å være kun tall vil man kunne holde på langt inn i uendeligheten.

(9^9^9^Y$)∞!

Vant jeg?

Når det ikke er bestemt hvor man skal starte å telle fra, eller hva "høyt" er kan man jo også argumentere for at komplekse tall vil være "høyest".

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Nå begynte det å bli ganske avansert her ja :p Hvis jeg skal kunne bruke noe av dette her så må jeg nesten vite hva de forskjellige tingene er, noe jeg ikke har kunnet gjort på de siste tingene her :p

Går forresten VG3 Data og elektronikk. Og dette er R2 matte(3MX).

Mvh Olav B, G ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Man kan nok med rimelig sikkerhet anta at et siffer er et siffer, og ikke en bokstav, så alfabetet og alle alfanumeriske systemer faller nok bort.

Hvilke numerisk system en benytter (fem, åtte, ti .. seksti) er, slik jeg oppfatter det, temmelig likegyldig. Om du så føler for å benytte andre former som binomisk vil du ikke oppnå et høyere tall enn det numeriske 999, så det spiller fint liten rolle. Hexadesimaler utgår da du bare har tre siffer til rådighet.

Lenke til kommentar

Hehe, denne tråden våknet visst litt igjen jah :p

Har visst glemt å poste hva som var riktig svar.

Det som ble godtatt som riktig svar var 9^(9^9) ;)

Selvom jeg hadde svart (((9^(9^9))!)!)! osv, så var det jeg og en annen som fikk rikgtig for 9^(9^9) ;)

Premien var en smash sjokolade, som ble trekt mellom meg og han andre som svarte, men desverre gikk den til han andre :( Hehe :p

Får egentlig ny nøtt hver uke, så kan poste den her hver uke som "Ukens nøtt uke **" hvis det er ønskelig? Med fasit når vi får den selvfølgelig ;)

For det virket som at det var delvis stor interesse for slike nøtter her :p

Mvh Olav B, G ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...