Gå til innhold

Ny HTPC - Krav: 1080p

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er som mange andre her inne HTPC-entusiast. Kjøpte og bygde for et par år siden en HTPC med formål til å hovedsaklig spille av musikk og se film/DVD. Men tiden flyr som kjent (altfor) fort i teknologiens verden, og HD-film har for alvor kommet inn på markedet. I hvert fall hjemme i stua her. :tease:

Problemet er at min nåværende HTPC rett og slett ikke klarer å spille av full HD-filmer. Det hakker, lyden synkroniserer ikke riktig med bildet osv.

Det jeg sårt behøver hjelp til er å plukke ut deler. Jeg har ikke fulgt noe særlig med på hverken utviklingen av brikkesett, prosessorer eller skjermkort den siste tiden, og er nokså usikker på hva som egner seg best til mitt formål. Nemlig muligheten til å spille av (helt problemfritt) full HD-filmer. Både fra optisk drev (Blu-Ray naturligvis) og Matroska-filer.

I tillegg bør HTPC-en være så støyfri som overhodet mulig. Jeg tenker på å investere i en SSD-enhet til å legge OS på, i tillegg til flest mulig vifteløse komponenter. (Tenker da spesielt på skjermkort og hovedkort).

Jeg har ikke satt noen prisgrense ennå, da jeg ikke aner hvor mye dette antageligvis kommer til å koste.

Noen som har noen tanker om hva slags system jeg bør satse på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må først påpeke at dette oppsettet er beregnet på musikk og Full HD video, ikke spill.

Antar du har kabinett og PSU fra før? Så jeg tar ikke med dette i pakken.

Hovedkort = AMD 790GX (PS: velg med +SB750)

Prosessor = AMD Athlon 64 X2 4850E eller AMD Phenom X4 9350e

Harddisk = OCZ Solid State Disk Core eller OCZ Solid Series Value

Skjermkort = (Integrert i Hovedkort) Gigabyte HD4850 1GB Passive om du ønsker noe kraftigere.

Ram = DDR2 PC6400

- - -

Andre komponenter:

Scythe Shuriken CPU kjøler

Noctua eller Nexus kabinettvifter

Blu-ray spiller/brenner eller Blu-rau spiller

Chill Innovation eller Antec Phantom strømforsyning

Thermaltake DH104 eller Zalman HD160+ eller Zalman HD160XT HTPC kabinett

EDIT:

I flere tilfeller er det eneste som skal til er et skjermkort i ATI Radeon HD 3000 eller 4000 serien skjermkort. Så om du har nyere komponenter enn Pentium 4 socket 478 eller AMD Athlon 64 socket 754/939, skal et skjermkort som nevnt over være nok for å kunne spille av HD filmer som kniv i varmt smør.

Endret av Svenni212000
Lenke til kommentar

Er litt skeptisk til AMD-setup. Har hatt en lang "research" etter gode HTPC-setups, og som oftest er det Intel som går igjen i alle oppsettene.

Dette er hva jeg har kommet fram til:

CPU: Intel Core 2 Duo E8500

Kjøler: Noctua NH-U12 (uten vifte - den havner såpass nærme kabinettviftene)

Hovedkort: Gigabyte GA-EP45-UD3P

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 3850 512 MB Ultimate Edition (vifteløst)

Blu-Ray: LG GGW-H20L

PSU: Antec Phantom 500W

Kabinett: Antec Fusion Remote Max (Link til produsent)

Harddisk(er) og minne har jeg fra før av. Venter på at SSD-enhetene skal bli billigere, til en evt. oppgradering.

Prisguide-link:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=87310

Skal forresten bruke Vista 64bit, dersom det har noen betydning.

Lyd kjøres ut via hovedkortets toslink, og bilde via skjermkortets HDMI-utgang.

Noen tanker om dette oppsettet? Vil det dra alt av 1080p?

Endret av Seb.R
Lenke til kommentar
Dette oppsettet drar rundt 1080p

Ville byttet ut skjermkortet til HD4650, som har omtrent samme ytelsen på spill, men bedre deinterlacing og oppskalering av SD dvd.

Dette kortet bruker også mindre strøm.

Hva mener du med "drar rundt 1080p"? At det vil klare 1080p-avspilling bra, eller bare antageligvis? Ganske kjedelig å investere så mye penger i hardware, for å så finne ut at man allikevel ikke klarer å spille 1080p-filmer. ;)

Dette kortet med andre ord?

https://prisguiden.no/product.php?productId=100678

Litt synd kortet ikke har HDMI ut, men egentlig gjør det ingenting da jeg har en DVI -> HDMI-kabel fra før av.

Endret av Seb.R
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...