Gå til innhold

Ble stoppet av politiet... sitter igjen med et par spørsmål

JKJK

Anbefalte innlegg

Hepp.

Hadde styggflaks i kveld da jeg ble stoppet av politiet. Kjørte forbi en bil som lå å demla i 60 i 80sonen. Hadde egentlig ikke tenkt å kjøre forbi den, men det spruta så jævlig med stein fra den at jeg tok ikke sjangsen på å ligge bak. However jeg vet jeg var oppe i 90 når jeg passerte men er ganske sikker på at jeg ikke var over det i alle fall.

Når jeg kom inn på omkjøringsveien så tok jeg litt ekstra sats for å komme opp bakken. Det er en LANG bakke med 12% stigning. Det var nysnø med is under, altså GLATT og jeg ville være sikker på at jeg kom opp. Der er det 30sone, og jeg var kanskje oppe i 50 (heh... og likevell velger statens vegvesen å dirigere E6 om et boligfelt på sånt føre uten å strø, salte eller brøyte).

Når jeg ble stoppa på toppen av bakken påsto politimannen at jeg hadde hatt 100 på 4felten og 60 i starten av bakken. Men siden det var speedometermåling så fikk jeg ikke bot (!) men de "noterte det i loggen" slik at det ville være i negativ ende av vektskåla hvis jeg skulle havne borti noe med politi og trafikk siden.

I tillegg så de at bilen var senka, noe jeg ærlig innrømte. Når de klaga på at det ikke stod i vognkortet så sa jeg det som det var at jeg ikke hadde rukket å dra på biltilsynet enda, men viste fram TUV papir og spissingsgodkjenning, og de TAKKET faktisk for at jeg viste fram de papirene. De likte heller ikke luisirattet mitt.... så jeg fikk en lappe med disse merknader og litt småkjeft (blabla... hadde vi hatt laser hadde du mistet kortet blabla)

At jeg slapp bot i dette tilfellet synes jeg var ganske snillt gjort av dem, men jeg er ganske sikker på at de tok i for å være sikker når de estimerte hvor fort jeg hadde kjørt.

Det stod ingen frist for teknisk kontroll på lappen jeg fikk. Blir man innkalt til sånt?

Må man igjennom full kontroll, eller sjekker de bare anmerkningene på lappen?

Det at de "noterte det i loggen" .... hvor lenge gjelder noe sånt? 1år? 3år? for alltid?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første som slo meg når de ikke utga noen bot med tanke på at de mente du hadde overtredd fartsgrensen var igrunn det at, "han skal vi ta for han kjører sånn og sånn bil, og det er en ungdom og det der". Det at når Politiet/Vegvesenet foreligger merknad i loggen/ved bot ol. så skal de igrunn legge fram materielle beviser, for at du har gjort det og det for å få denne merknaden.

Selv har jeg vært borti det at Politiet rett og slett bare sier du kjørte for fort, uten at de kan legge fram beviset(og det kan de faktisk ved fartsmåling ol.)...

Lenke til kommentar

Ja, det var det som slo meg også. Spes med tanke på at han var så påståelig med at jeg hadde mistet kortet hvis de hadde hatt laser .... hallo.... forbikjøringen min på 4felten var pen, og jeg prøvde med overlegg å IKKE overskride fartsgrensen. Og jeg er sikker på at snuten bak så at å ligge bak den bilen jeg kjørte forbi ikke var særlig heldig.

Hvis jeg absolutt kjørte så fort som de skulle ha det til så regner jeg med at de hadde gitt bot.

Jaja. får vel bytte ratt og ta en tur på biltilsynet snart da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
... jeg prøvde med overlegg å IKKE overskride fartsgrensen. Og jeg er sikker på at snuten bak så at å ligge bak den bilen jeg kjørte forbi ikke var særlig heldig.

Du sier jo selv at du kjørte 90 i 80 og 50 i 30-sonen, hvordan kan du da si at du prøvde med overlegg å IKKE overskride fartsgrensen :hmm: Dersom du var redd for steinsprut fra bilen foran, er også alternativet å holde bedre avstand, tror ikke politiet ser på dette som en formildende omstendighet.

Lenke til kommentar

Slapp av, og ta livet med ro.

Selv om du hadde fått et forenklet forelegg hadde det ikke blitt registrert.

Om de hadde hatt noe på deg hadde du fått en smell, vær du sikker. Når de velger å ikke bøtelegge deg er det fordi de ikke har noen juridisk gyldige målinger.

Typisk opptreden overfor bilister de vil skremme.

Om det ikke med klartekst står at du MÅ vise bilen, hadde jeg bare slappet helt av til jeg hadde fått en evt innnkalling.

Lenke til kommentar

hehe.

Jeg tar det knusende med ro. Jeg vet ikke nøyaktig hvor fort jeg kjørte nøyaktig ... men at jeg kan strekke meg til å godta de estimatene jeg nevnte tidligere (90 og 50) som max. Det spiller uansett ingen rolle da jeg ikke fikk bot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...