Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leide dvd, mistet den.

Andie93

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fa faen?.

du mener :

eg gjorde en feil. men andre skal ta falle for feilen?

du er feig!. ( kansje litt OT. men eg følte eg måtte si det !)

Du, det der er så feil som det kan bli. Er faktisk 2 til som var med, så er ikke bare jeg som er feig.

Lenke til kommentar
Ja leste litt mer nå og så at jeg har feil, men han er i hvert fall ikke pliktig til å betale "i videre omfang enn det er kommet ham til nytte. " (§ 37). Så han må vel bare for den ene dagen han brukte den?

Presisjon: Hovedregelen er at avtaler er bindende "såfremt de ikke strider mot loven og ærbarheten" (NL 5-1-2, hvis jeg ikke husker helt feil). Unntaket til dette kommer i vergemålsloven § 2, der umyndige ikke kan binde seg ved "rettshandel" (altså stifte bindende avtaler). Unntaket til unntaket dukker opp i § 33 første ledd, der den mindreårige fritt kan rå over midler han har tjent selv (etter fylte 15 år) eller som er gitt ham å disponere. Unntaket til unntaket til unntaket sniker seg inn i annet ledd: Den mindreårige kan fratas denne rettigheten i forkant (altså FØR rettshandel skjer, ikke etterpå) hvis hensynet til hans tarv tilsier det.

Du henviser til § 37, som har som betingelse at den umyndige ikke kunne inngått avtalen på egen hånd. Det følger av § 33 at dersom han har fått pengene er han bundet av det han bruker dem til. I dette tilfellet har han ikke brukt dem ennå, så regelen kommer ikke til anvendelse. Allikevel er ikke dette en bestemmelse den umyndige selv kan bruke. Godkjennelse sikter til vergens godkjennelse. Dersom vergen godkjenner avtalen kommer de ordinære erstatningsregler til anvendelse. Dersom vergen mot formodning ikke skulle godkjenne avtalen kommer ditt uttrykk inn i bildet: Da skal han erstatte den nytte han har hatt av filmen, dvs, én dags leie.

Det er en grunn til at man sjelden får leie ting hvis man er under atten år...

Lenke til kommentar

haha genial tråd. Jeg hadde nok tatt og ordna det selv for det er tross alt par timer på jobben ikke mer. Men det har gått over 5 måneder, sier seg selv at de har glemt det.

Og jeg må virkelig le av dere som tror at man må betale for 1-2 års leie på en film man har mistet om man ikke sier ifra selv til butikken. Haha, joa det skjer. lol.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...